امروز : پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۱۰/۲ - ۲۲:۲۷ شناسه خبر : ۹۴۲۳

گفت و گوی موثر؛ مهم ترین مهارت در تحکیم بنیان خانواده درعصر جدید رسانه های اجتماعی باعث شده است که ارتباط کلامی بین اعضای خانواده کمتر شود ...

امروزه پیشرفت تمدن با پیچیدگی هایی روز افزون تمام جنبه های زندگی بشری و از جمله زندگی زناشوئی را تحت تاثیر قرار داده است و به طور قطع، مهارت کلیدی در تمام روابط از جمله زندگی مشترک گفت و گو است .

کلام وسیله ای برای برقراری ارتباط است و هم وسیله ای برای تحکیم آن و در اصل نحوه صحبت کردن دو زوج بهترین شاخص برای سلامتی رابطه آن دو است .

اگر تفاهم بین اعضای خانواده حاکم شود قطعا مجال مناسبی برای ایجاد گفتگو خانوادگی فراهم خواهد شد و وجود اشتراک و اهداف مشترک بین اعضای خانواده می تواند بهانه ایجاد تفاهم و گفت و گو را فراهم کند.

متاسفانه امروز به دلیل فقدان اهداف مشترک بین اعضای خانواده وعدم انتقال مسائل فرهنگی از نسل قبل به نسل بعدی گفتگوبین اعضای خانواده کم رنگ شده است.

کاهش ارتباط بین فردی در خانواده باعث کاهش گفت و گو بین آنان می شود. البته درعصر جدید رسانه های اجتماعی باعث شده است که ارتباط کلامی بین اعضای خانواده کمتر شود.

با محوریت قرار گرفتن تلویزیون در خانواده میزان ارتباط اعضا کم شده است، تلویزیون به عنوان یک رسانه فرهنگی که مبلمان منزل بر محل استقرار آن چیده می شود و به عنوان یک آفت در ارتباط افراد محسوب می شود.

این پدیده باعث حاکمیت ارتباطات عمودی اعضای خانواده با تلویزیون می شود و در نتیجه ارتباطات افقی بین آن ها کمتر می شود و متاسفانه اتاق های اختصاصی در نقشه خانه های امروزی نیز در کاهش ارتباط کلامی افراد موثر است و شبکه های اجتماعی باعث می شود ارتباط درون خانوادگی به ارتباط بدون خانوادگی تبدیل شود.

هر قدر ارتباط چهره به چهره در خانواده کاهش یابد جو عاطفی بین افراد و انتقال مسائل فرهنگی از والدین به فرزندان نیز کاسته می شود.

مشکل دیگر اشتغال زنان و غیبت مادران که مرکز ثقل ارتباط و کانون اصلی گفت و گو با اعضای خانواده است، باعث شده که با پدیده کودکان کلید به دست در جامعه مواجه شویم.

ساعت حضور اعضای خانواده در منزل متفاوت شده است ، نوع کار و چند شیفت کارکردن مردان به عنوان سرپرست باعث شده که خانواده ثبات خود را از دست دهد. یک رابطه سالم آن است که درآن هردوطرف خواسته ها و نگرانی هایشان را به طور آزادانه و صادقانه به زبان آورند.

اختصاص ساعاتی برای گفت و گو با هم از طرف والدین حتی بیرون از خانه در این امر موثر است، والدین با وارد کردن کودکان در پس گفتگوهای خانواده می توانند آن ها را با برقراری درست ارتباط در آینده آشنا کنند .

گفت و گو بین اعضای خانواده باعث انتقال تجربه و فرهنگ بومی به فرزندان و افزایش فضای عاطفی و انرژی در بین آن ها شوند.

در پایان باید گفت فضای صمیمی بین اعضا حس پشتیبانی و حمایت از یکدیگر در خانواده را تقویت می کند به گونه ای که آنها خود را تنها حس نمی کنند .در خانواده روح جمعی حاکم می شود و باعث افزایش قوت قلب ، روحیه گفتمان و ارتباط با اجتماع می شود.

تهیه کننده :زهرا سعادتی- کارشناس ارشد روانشناسی، مشاوره و مددکار اجتماعی کلانتری 11 بابل

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر