امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ - ۱۳:۴۴ شناسه خبر : ۱۴۷۰۳

عوامل موثر در پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن عوامل موثر در پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن بررسی شد.

به گزارش وارش نیوز ،کاوه قرنی‌زاده متخصص ارتوپدی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لگن، در خصوص پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن به بحث و گفتگو پرداخت

فرنی زاده  با بیان این مطلب که پوکی استخوان بیماری خاموش قرن نام گرفته است، افزود: این بیماری معمولاً بدون علامت است و تا زمانی که شکستگی اتفاق نیافتد، متوجه پوکی استخوان نخواهیم شد. کاهش تراکم استخوان به مرور افزایش می‌یابد و در انتها به مرحله پوکی استخوان منتهی می‌شود.

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ فوق تحصصی جراحی لگن  تاکید کرد: قطعاً شکستگی استخوان مفصل ران در سنین بالای ۵۵ سال، با پوکی استخوان ارتباط مستقیم دارد. وی افزود: استخوان بافت زنده‌ای است که مقاومت زیادی دارد، با افزایش سن و کاهش تراکم استخوان، تحمل فشار بر روی خود را از دست میدهد و به راحتی دچار شکستگی میشود.

این استاد دانشگاه گفت: افراد به طور طبیعی تا سنین ۳۰ الی ۳۵ سالگی بالاترین افزایش تراکم استخوان را دارا هستند، که با افزایش سن و به مرور شروع به کاهش می‌کند، این نوع پوکی را، پوکی استخوان اولیه می‌نامند. در دوران یائسگی و کاهش هورمون زنانه، کاهش تراکم استخوان با شیب تندتری انجام می‌شود به طوری که یک خانم یائسه در مقایسه با یک مرد هم سن خود، تراکم استخوان کمتری دارد.

کارشناس برنامه ادامه داد: با افزایش امید به زندگی، مسئله پوکی استخوان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. متاسفانه امروزه شکستگی مفصل ران که به دنبال پوکی استخوان ایجاد می‌شود، باعث ایجاد ۱۵ الی ۲۰ درصد مرگ و میر این گروه سنی از افراد می‌شود.

کاوه قرنی‌زاده در پاسخ به این سوال که عوامل کمک کننده به افزایش تراکم استخوان در افراد کدامند، گفت: این عوامل شامل: تغذیه درست، (غذای سالم حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین D۳) فعالیت فیزیکی که باعث بهبود تراکم استخوان‌ها می‌شود (از جمله ورزش‌های مقاومتی و کار با وزنه) و همچنین قطع مصرف سیگار و الکل دانست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برای جلوگیری از پوکی استخوان در سنین بالا، توصیه به مصرف مکمل‌ها می‌شود، اما در سنین جوانی این مواد باید از طریق تغذیه سالم تامین شود. وی گفت: وقتی ورزش می‌کنیم، نه تنها استخوان‌ها و مفاصل، همچنین با ایجاد تعادل در سیستم عصبی حرکتی فرد، مانع زمین خوردن و کم شدن حوادث میشود.

وی در خصوص اندازه گیری تراکم استخوان‌ها گفت: یکی از معیار‌های این اندازه گیری، Tscor است که اگر این عدد به ۲/۵_ برسد، به این معنی است که پوکی استخوان وجود دارد. اگر این عدد بین ۱_ تا ۲/۵_ باشد، فرد با کاهش تراکم استخوان مواجه است و عدد کمتر از ۱_ نیز، طبیعی تلقی میشود.

در پاسخ به این سوال که برای فردی که پوکی استخوان دارد چه باید کرد، گفت: با توجه به اینکه و به دلیل خطر شل شدن ابزار، جوش نخوردگی دیر جوش خوردگی و کج جوش خوردگی متعاقب عمل شکستگی استخوان لگن، باید به محض تشخیص پوکی استخوان، درمان آغاز شود. وی شایع‌ترین محل‌های شکستگی به دنبال پوکی استخوان را: مفصل لگن، مچ دست، مهره‌ها و گاهی بازوهادانست.

این استاد دانشگاه در آخر توصیه کرد: خانم‌ها بعد از سن ۴۰ الی ۴۵ سالگی باید حتماً از مکمل کلسیم و ویتامین D۳ استفاده کنند. (۸۰۰ الی ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۸۰۰ واحد ویتامین D۳) وی ادامه داد: مصرف این میزان مکمل در آقایان بالای سن ۵۵ سال نیز توصیه می‌شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر