امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ - ۱۶:۴۶ شناسه خبر : ۹۷۴۹
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران:
شوری آب زیرزمینی؛ آسیب پنهانی که قابل جبران نیست وارش نیوز/ مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: هرگاه سفره آب زیرزمینی شور شود هیچگاه شیرین نخواهد شد، این یک آسیب پنهان است که باید مواظب باشیم.

ابراهیم یخکشی، امروز ۲۶ اسفندماه در نشست خبری که در این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: دوم فروردین روز جهانی آب است و با توجه به افزایش جمعیت جهانی و سبک زندگی، نیاز به منابع آبی بیشتر احساس می‌شود و لازم است صاحبان تریبون در نحوه مصارف و ارزش آب مردم را بیشتر توجه دهند.

وی با بیان اینکه باید مردم را نسبت به حفاظت کمی و کیفی آب حساس کرد، افزود: در دنیا روز جهانی آب توجه ویژه شده اما در ایران با توجه به اینکه این مناسبت با تعطیلات نوروز منطبق شده کمتر توجه می‌شود.

یخکشی با بیان اینکه شعار جهانی امسال «ارزش آب» است، تصریح کرد: باید سعی کنیم که مشارکت مردمی را در مدیریت آب بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه در ۵۰ سال اخیر جمعیت به سه برابر افزایش یافته طبیعی است، افزود: باید تلاش همگانی برای مدیریت آب انجام شود و نیاز است رسانه‌ها در این حوزه توجه ویژه داشته باشند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، گفت: در حوزه تصدی‌گری شرکت آب منطقه‌ای استان مجری طرح‌های بزرگ سدسازی، لوله‌کشی، تولید برق آبی، مدیریت سدها و توزیع آب و... است.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد تامین آب سطحی و ۲۵ درصد زیرزمینی است، افزود: تراکم جمعیت استان، مسافرخیربودن استان، وجود پسماند، تامین آب کشاورزی، تعارضات آبی در ارتفاعات و غیره از چالش‌های این شرکت است.

یخکشی گفت: هرگاه سفره آب زیرزمینی شور شود هیچگاه شیرین نخواهد شد، این یک آسیب پنهان است که باید مواظب باشیم.

وی افزود: ۴.۵ میلیارد مترمکعب آب سطحی داریم که ۱۵ درصد ظرف ذخیره برای آن وجود دارد و برنامه‌ریزی شده تا با افزایش مخزن‌های آبی بتوانیم ذخیره بیشتری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه احداث چند سد استان در حال مطالعه است، گفت: طرح جامعه آب شرب در استان تدوین و ۹ پروژه اجرایی برای آب صنعتی و شرب تعریف شد. 

وی با بیان اینکه آسیب‌های زیادی در حوزه رودخانه داریم، افزود: با واگذاری بخشی از رودخانه به شهرداری‌ها اقدامات خوبی در حوزه شهری انجام شد و اگر دهیاری‌ها هم درخواست داشته باشند واگذاری‌ها انجام خواهد شد.

یخکشی گفت: امسال با بارش‌هایی که تا کنون داشتیم، دچار کم‌آبی هستیم و بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد و آب‌دهی رودخانه هم ۳۲ درصد کاهش دارد.

وی اظهار کرد: موضوع سازگاری با کمبود آب در سطح کشور و استان‌ها مطرح شده و باید همه تلاش کنیم این منشور را اجرا کنیم تا بتوانیم مصارف مردم را کنترل و آب مورد نیاز آنها را تامین کنیم./ ایسنا

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر