امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۸/۹/۱۳ - ۱۳:۱۷ شناسه خبر : ۴۳۰۸

وارش نیوز؛ مردم ایران هرگز به معاندین و دشمنان اجازه ابراز وجود نمی دهند و با بصیرت هوشمندانه مدافع ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند، اصناف، اتحادیه ها، اتاق بازرگانی، خانه کشاورز سامانه هایی نظیر سامانه  جامع انبار  نظارت‌های گمرکی بازوان پیشگیری از احتکار و گران‌فروشی هستند.  
در برخی ازکشورهای در حال توسعه دنیا یا برخی ممالک دیگر، زمانیکه دولت‌ها و سیاستگذاران آنها نتوانند بودجه های کشور خویش را به هردلیلی از راه صادرات انواع محصولات، درآمد ناشی از جذب توریست خارجی، تولیدات با کیفیت،تبدیل مواد خام فسیلی به فرآوری های نوین سپس صدور مشتقات بجای خام فروشی، دانش ها و تکنولوژی نو و صادرات آن،عقب افتادن از رقابت جهانی بازار، و در برخی کشورها اثرات ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه، یا... ، مجبور می شوند از طروق مختلف برای بودجه کشور چاره اندیشی کنند، بخصوص زمانیکه هزینه های جاری بر هزینه های عمرانی و...در آن کشورها پیشی می گیرد.

زمانیکه تقاضا بر عرضه پیشی می گیرد، خودبخود تنظیم بازار بهم می خورد، زمانی نیز دولت‌ها وقتی کالایی اساسی را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده یا قیمت واقعی براحتی در اختیار می گذارند شاید فرهنگ صرفه جویی رنگ ببازد و اسراف در مصرف تبدیل به عُرفی عامه پسند شود،بخصوص آنکه بخشی از مردم فرهنگ صرفه جویی را رعایت نکنند، در این مواقع شایداز جمله راههای مشترک دولت‌های ممالک پیش گفته : وضع قانون افزایش مالیات، تعرفه های سنگین بر واردات گمرکی، تغییر قیمت و شیوه محاسبه نهاده های انرژی و سوخت مانند بنزین، نفت، گازوئیل، برق و آب، همچنین تغییراتی در نرخ ارز، سکه و قیمت خودرو، نوساناتی در بازار بورس و سهام، اعمال درصد سود برا وام های بانکی، و دیگر شیوه ها جبران هزینه می کنند، شاید این شیوه شیوه ای رایج در دنیا باشد وجه مشابهی در کل ممالک باشد.

 اینگونه شیوه های رایج در دنیا را نفی یا نهی نمی کند، اما سیاستگزاران این کشورها را اگر فقط و فقط به این شکل عمل کنند، همانند شهردارانی می داند که برای رتق و فتق امور شهرداری فقط به اخذ عوارض نوسازی و جرائم پناه می برند و فقط از جیب مردم کمک می گیرند ، ولی شهرداری را موفق می داند که تحولگرا، نوگرا باشد و علاوه بر اینگونه امور (البته طوریکه  مردم شهرش دچار زحمت نشوند)، به سراغ خلق درآمد جدید، پایدار و شیوه کسب درآمد منطبق با استعداد شهر در راستای اهداف شهرداری نظیر سرمایه گذاری کارخانجات تولیدی مایحتاج عمرانی می رود. با این تمثیل می توان گفت :صد البته دولتی موفق است که اصلی ترین اولویت وی خود کفایی داخلی، صادرات، رقابت در بازار جهانی، جذب توریست خارجی، تبدیل مواد خام به فرآوری مشتقات، تکیه بر توان داخلی، تکیه بر متخصصین و دانشمندان داخلی، تعامل سازنده با دنیا، برنامه ریزی دقیق برنامه های اقتصادی، صنعتی و فناوری و... باشد.


حال با این پیش مقدمه از دیگر کشورها، از هرآنچه بگذریم، سخن دوست شیرین تر است، لذا وارد بحث ایران عزیز و با صلابت می شویم،ایران اسلامی که مردم و مسئولین در فکر عظمت آن هستند و مردم همواره وفادار به انقلاب اسلامی هستند، خوشبختانه در ایران تلاش دست اندرکاران دولتی و غیر دولتی، برای خودکفایی داخلی، عبور از مرز خام فروشی و تکیه بر متخصصین داخلی است که در بسیاری از امور در جهان سرآمد می باشد بالاخص در اقتدار ملی، امنیت، مهندسی معکوس،برخی رشته های علوم پزشکی،سلول‌های بنیادین و... نام ایران خوش می درخشد که کشور در مسیر تعالی، پیشرفت و توسعه قرار دارد.

 
 ایران عزیز این روزها اصلاح قیمت سوخت و درواقع گران شدن 300 درصدی بنزین را تجربه می کند، هر چند مشوقهای ماهیانه خوبی برای خانوارها در نظر گرفته شده و انصافا مدیریت خوبی بر تنظیم بازار از سوی تمامی دست اندرکاران اعمال نموده اند، اما نمی شود منکر برخی آسیب هایی شد و همه چیز را گل و بلبل و آرمانی نشان داد به هرحال به بخش‌هایی از مردم فشارها و آسیب های وارد شده است اما خوشبختانه تمامی ارکان دولت و دستگاه‌های غیر دولتی پای کار آمده اند تا این گرانی بنزین، اثرات منفی بر دیگر اقلام نگذارد.

بر این باورم کمک به اقشار آسیب پذیر، نیازمند، کارگر و... ،پیشگیری از احتمالات آسیب زا، تکیه بر متخصصین داخلی برای تولید خودروها و قطعات خودرویی کم مصرف، خودکفایی، صادرات، تولید خودروهای برقی، تولید بنزین پاک، کنترل بازار در رأس قرار گیرد که تلاش برهمین منوال است، مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید بر حمایت از نیازمندان، تلاش برای پیشرفت بیش از پیش با اصل قرار دادن اقتصاد مقاومتی فرموده اند و مسیر راه را با رهنمودهای خویش معین کردند. 
3 احتمال قوی برای افزایش 300 درصدی قیمت بنزین در نظر گرفته می شود
ا_ تقویت بودجه کشور
2_ پیشگیری از قاچاق سوخت در نواحی مرزی
3_سلامت محیط زیست و اصلاح فرهنگ مصرف

 
حال که این تصمیم از سوی سران قوای سه گانه گرفته شد و در حال اجرا می باشد (هر چند به بخشی از مردم فشار وارد خواهد شد که قویأ دولت باید ورود کند و فکری به حال رانندگانی که زندگی ایشان از راه رانندگی می گذرد اما در آژانس، اسنپ،تاکسی های اینترنتی، پایانه های حمل و نقل، و... ثبت نام نیستند به کمک ایشان رود و با وام های کم بهره با تنفس 6 ماه و اقساط بلند مدت، جهت نصب  CNG و... دستگیر ایشان باشد، به انضمام اینکه تدابیری اتخاذ شود که به هیچ وجه بر کارگران و کارکنانی که راه ایشان دور است در هزینه ایاب و ذهاب دچار مشکل نشوند، یا کشاورزان، باغداران، کارگاه‌هایی که دستگاه یا موتور آن بنزینی است، تصمیماتی اخذ شود، وگرنه چه بخواهیم چه نخواهیم این طرح، فشار بر زندگی بخشی از مردم وارد خواهد کرد بخصوص در نواحی که تاکسی شهری یا خودروهای تحت نظارت پایانه های سازمان حمل و نقل کمتر هستند و شاید رانندگانی که در سامانه از بنزین بالای 60 لیتر بهره مند نمی شوند با قیمتی دیگر بر کرایه حمل مسافر و دانش آموز و... در آن نواحی اقدام کنند.

بهتر است وزارت کشور، تمهیداتی تشویقی در اختیار بخشداران و فرمانداران برای اینگونه امور اختصاص دهند تا بنزین ایشان نیز تمهیداتی اندیشیده شود)، وقتی ایران مقتدر و با عظمت در علومی مانند نانوتکنولوژی،سلول‌های بنیادی، ساخت پهپاد و موشک‌های بازدارنده، مهندسی معکوس، اردوهای جهادی مناطق محروم، برخی امور و تجهیزات پزشکی، بعضی از شرکت‌های دانش بنیان،ساخت برخی قطعات، و... رده های نخست دنیا را در اختیار دارد، حتما با همت متخصصین و دانشمندان داخلی، با تعامل عزتمندانه با دنیا، با بهره گیری از استراتژی خواستن توانستن است.

بنیانگذار کبیر نظام جمهوری اسلامی ایران، با رهنمودهای مقام معظم رهبری با همت، تلاش و اراده، خواهیم توانست بجای خام فروشی به تبدیل به فرآورده های نفتی و معدنی(که اتفاقا با افتخار در حال انجام هستیم و باید در معادن، نفت، پتروشیمی، محصولات باغی و... هنوز بهتر و بیشتر فرإوری انجام شود) سپس تامین کامل بازار داخل و بعد صادرات بپردازیم، وقتی پهپاد را مهندسی معکوس می کنیم، وقتی با کمک متخصصین بسیجی خاتم الانبیائ با همکاری مهندسین ایرانی وزارت نفت و... پالایشگاه ستاره خلیج فارس را می سازیم و تجهیز می کنیم.

پس می توانیم بهترین دستگاه‌های فازهای پالایشگاهی و پتروشیمی را برای انواع مشتقات نفتی، معدنی باز بیشتر و بیشتر بسازیم، عظمت بازار صادرات فرش و پسته را حفظ کنیم، صنایع دستی، محصولات صنعتی و... را به دنیا صادر کنیم، وزارتخانه های وزارت امورخارجه و صنعت معدن تجارت و... بیش از پیش موظف به بازاریابی در کشورهای همسایه شوند، زمانیکه فرزندان این سرزمین از مرزهای زمینی، دریایی، هوایی مقتدرانه دفاع می کنند، اشرار و داعش و معاندین را فرسنگ ها از مرزهای میهن اسلامی به عقب می رانند و ایران که امن ترین کشور همسایه هست، لذا بر تیم دیپلماسی، اقتصادی، صنعتی و تجاری، گردشگری و... دولت با محوریت وزارت امور خارجه فرض است تا با تعامل عزتمندانه بر مبنای احترام متقابل و بر مبنای حفظ ارزش‌ها، بیش از پیش برنامه صادرات را در رئوس قرار دهد بخصوص اینکه بازار کشورهای همسایه جهات اربعه مختصات نقشه را در اختیار گیرد.

در این راه اقدام خوبی شده که این تلاش باید بیشتر شود، سالانه میلیونها ایرانی برای گردشگری به ترکیه و گرجستان و مالزی و... سفر می کنند در صورتیکه بسیاری از جاذبه های گردشگری  و تاریخی ایران را ندیده اند لذا تشویق به گردشگری داخلی هم شوند تا خروج ارز زیادی نداشته باشیم، وزارتخانه های خارجه و گردشگری مکلف به طراحی برنامه برای افزایش ورود گردشگر خارجی شوند به شرکت‌های دانش بنیان توجه اکید کنند، به استانداران ماموریت دهند تا طرح آمایش سرزمین بر حسب استعداد هر منطقه پیاده سازی شود و هر فرماندار را مکلف کنند برای هر شهرستان دست‌کم 5 طرح ماندگار که موجب تحول در شهرستان شود، بخشداران برای هر دهستان یک طرح ماندگار را با مشورت صاحب نظران امر اجرایی کنند، قویأ جلوی همایش‌های نمایشی و ماموریت‌ها یا تشویق‌های مسافرت خارجی تحت هر عنوان سیاحتی و زیارتی را بگیرند، صرفه جویی را از مدیران دولتی و غیر دولتی از سطوح شهرستانی، استانی، کشوری تا هیات دولت، کلید بزنند و مانع از پرداخت امور سایری نظیر اضافه کارهای آنچنانی و حق ماموریت‌های... وپاداشهای غیر مرسوم احتمالی شوند. 

ب:  در خصوص قاچاق سوخت حال که قاچاق سوخت بخاطر ارزانی سوخت است و اگر سوخت گران شود قاچاق کم می شود باید بگویم، خوب شاغل به قاچاق در درجه اول سوخت قاچاق را گران‌تر می فروشد یا بجای 10 برابر سود، میزان سود را به 7 برابر قانع می شود و کمی با تقلیل سودش کنار می آید.یا ارزش پول کشورهای دریافت کننده اختلاف خوبی دارد و هنوز برایش به صرفه است. 
پس بهتر است : 
1. ضعف نظارتی بر جایگاه‌های سوختی و عرضه سوخت و... ، اصلاح شود 
2.دولت ضمن اینکه خدمات بسیار خوبی در مناطق محروم و مرزی انجام می دهد اما باز بهتر است از اردوهای جهادی بسیج در مناطق محروم مرزی و شرقی الگو برداری کند و در استقرار کارخانجات متعدد، اشتغالزایی و وام های کم بهره، تشویق کارآفرینان با مشوقهای قانونی، کمک به شرکت‌های دانش بنیان، ترویج گردشگری کویرنوردی، بازاریابی صنایع دستی محلی آن نواحی و دیگر مشوقها نظیر خرید محصولات ایشان یا... ، همچنین با یاری گرفتن از وزارتخانه های دولتی، سازمان‌های دولتی، و سازمان‌های سازندگی سپاه و بسیج، دستگاه‌های غیردولتی مثل ستاد فرمان رهبری که کارهای بسیار خوبی در مناطق محروم انجام می دهد، به ایحاد زیرساخت‌های مناسب توسعه عمرانی و... بپردازد، اگر به نحو عالی صورت گیرد، دیگر اکثر جوانان و مردمانی که اشتغال به قاچاق سوخت دارند بجای قاچاق به اشتغال خواهند پرداخت،لذا علاوه بر خدمات خوبی که تاکنون انجام داده اند بازهم این خدمات تقویت نمایند
4. تامین اعتبار بیش از پیش مورد نیاز برای جذب نیروی بیشتر مرزبانان دلاور و غیور سرزمین اسلامی خود بحثی دیگر است که همواره قوای نظامی ایران عزیز مدافع هوشیار وطن بوده، هستند و خواهند بود و ایرانیان به وجود نیروهای سپاهی، ارتشی، بسیجی، انتظامی، امنیتی افتخار می کنند. (یقین داریم به نحو احسن هوشیار و در حال انجام وظیفه هستند) که مردم و دولت و مجلس، قدردان ایشان هستیم. 

ج: اگر افزایش مصرف بنزین و اثرات بر محیط زیست و فرهنگ مصرف نیز مطرح است : لازم است دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی از صداوسیما، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای شهر، حتی مجلس، خبرنگاران، قلم بدستان، تریبون داران و دستگاه‌های متعدد فرهنگی برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ‌هایی مثل صرفه جویی یا احترام به محیط زیست  با فراخوان متخصصین داخلی و با عزمی ملی، بیشتر از گذشته کمک کنند تا هم فرهنگ سازی شود هم  با همت متخصصین بنزین تولید داخل به بهترین استانداردهای جهانی زیست محیطی و سلامتی و... برسند، طراحی شیوه ای معقول کنند تا به بهانه کسیکه چندین خودرو لوکس دارد، فرد مستحق دچار خسران و آسیب نشود. 
بدانیم این تصمیم خسارت‌های احتمالی بر زندگی بخشی از مردم وارد خواهد کرد و کسانیکه زندگی ایشان از راه رانندگی یا کارگران، کارمندان و مردمانی که مجبوربه تردد فاصله با خودروهای عبوری یا خطی برای زندگی و امرار معاش هستند و از درآمد پایین برخوردارند،بخشی از کارگاه‌ها که دستگاه‌های بنزینی دارند، در پرداخت کرایه و تامین قیمت دچار سختی هایی خواهند شد چون بخشنامه های دولت در مواردی شاید به احتمالی مانع از افزایش کرایه خودروهای شخصی در مواقعی نشود و برخی نواحی شاید فاقد خودروهای خطی باشد، یا افزایش ال. پی. جی های غیر استاندارد گاز مایع نصبی بر خودروها افزایش خواهد یافت، آسیب های اجتماعی احتمالی ناشی از نگرانی های گرانی بر خانواده اثری احتمالی خواهد گذاشت، همانگونه که دلار بر افزایش قیمت دیگر کالاها اثر گذاشت لذا باید با درس گرفتن از آن تجربه، بگونه ای عمل شود تا بنزین نیز بر قیمت برخی اقلام اثر نگذارد و فقط سرکوب قیمت مقطعی مطرح نباشد  که اگر افزایش قیمت دیگر اقلام را شاهد باشیم یعنی سختی بر زندگی مردم وارد می شود یعنی ارتزاق و اشتغال، معیشت و حتی شاید گرمی کانون خانواده در تامین معاش بخطر بیفتد،
اما خوشبختانه دولت با همکاری قوای قضائیه و کمیسیون‌های مجلس،و اصناف و... بر این اراده است تا در تنظیم بازار نظارتی هوشمندانه را اعمال کنند.توقع بر این است سرویس ادارات مجدد باید احیا شود و یا ناوگان حمل و نقل عمومی تقویت شوند، دوباره سرویس های عمومی بین شهری مانند مینی بوس ها و ماشینهای خطی باید افزوده شوند. نظارت همه جانبه ستاد تنظیم بازار در رأس قرار گیرد، سامانه های 7 گانه جامع در رصد و پایش هوشمند فعال شوند و رصد کامل داشته باشند که خوشبختانه در همین مسیر با همت خوبی انجام وظیفه می کنند، افزایش حقوق کارگران روز مزد، فصلی، کارکنان سازمان‌های دولتی، ادارات به بهانه هایی نظیر ایجاد تورم نباید مغفول شود و مجلس بعنوان متمم تدبیری برای این ترمیم حقوق کارگران روز مزد و فصلی و کارکنان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی کند .مواد اولیه و اقلام مورد نیاز صنعتگران، کشاورزان، باغداران، و... به هیچ وجه نباید گران شود که ستاد تنظیم بازار نیز چنین قولی داده. مقامات گمرک در ترخیص کالا نهایت مساعدت را انجام دهند. 
شاید بسیاری از رانندگان وانت بار، نیسان، سواری، در اتحادیه های باربری و سواری  تعریف شده نباشند که اینگونه رانندگان اگر ساماندهی شوند بدون شک اثرات و تبعات احتمالی به حداقل خواهد رسید، یارانه کارگران روز مزد، فصلی،شرکتی، قراردادی، بیماران،زنان سرپرست خانوار، حتی بی کاران، باید متفاوت محاسبه شود و بهزیستی و کمیته امداد که جای خود دارد، قسمت مشخصی از این یارانه باید برای اشتغالزایی در کل کشور بخصوص مناطق محروم هزینه شود، برای کمک به صنایع دچار رکود و بازگشت به خط تولید، جهت کارآفرینی نوین دانش بنیانی، برای تولید قطعات خودرویی کم مصرف و استاندارد، زمانیکه دشمن دژخیم با محوریت آمریکا صادرات مواد خام مثل سنگ آهن از ایران به خارج را سخت گیری نمی کند، زمانیکه واردات خودرولوکس به ایران را سخت گیری نمی کند اما واردات قطعات خودرویی به ایران را سخت گیری می کند این حیله اش باید زنگ هشدار را برای ما به صدا درآورد تا از محل صرفه جویی حامل های بنزین خودمان خودکفایی مشتقات نفتی و معدنی و قطعات را برای تامین بازار داخل محکم و با کیفیت که استارت زده ایم، با اراده و انگیزه ادامه دهیم و....
دولت و دستگاه‌های غیر دولتی در سازندگی کشور تلاش دارند و مردم ایران زمین اسلامی، همواره متعهد، معتقد و وفادار به نظام اسلامی، آرمان‌های امام و شهدا و رهنمودهای مقام معظم رهبری هستند و دل در گرو اقتدار ملی ایران هستند و هرگز به هیچ معاند و بیگانه ای اجازه عرض اندام نمی دهند و از بصیرت انقلابی برخوردار هستند. مردم دوشا دوش نیروهای بسیجی، ارتشی، انتظامی، سپاهی، مدافع کشور هستند. 

یادداشت از عبدالله (علی) شهمیر شورمستی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر