امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۸/۹/۵ - ۱۳:۲۳ شناسه خبر : ۴۲۴۱

۷ راهکار اصلی برای قوی کردن حافظه افراد با انجام دادن خیلی از کارها خود را سرگرم می کنند. مثلاً به باشگاه می روند، سفر را برای خود انتخاب می­کنند و یا مایل هستند اوقات بیکاری خود را در کنار دوستان بگذرانند

وارش نیوز: افراد با انجام دادن خیلی از کارها خود را سرگرم می کنند. مثلاً به باشگاه می روند، سفر را برای خود انتخاب می­کنند و یا مایل هستند اوقات بیکاری خود را در کنار دوستان بگذرانند. ولی باید به این نکته توجه کرد که داشتن اوقات فراغت سالم نه تنها انسان را سرگرم می­کند بلکه ممکن است فرد را از بیماری های مغزی مانند زوال عقل و دیگر بیماری ها دور کند. اما چطور می­توانیم از مغز خود محافظت کرده و آن را تقویت کنیم؟

به گزارش خبرگزاری برنا؛ 7 راهکار اصلی که به تقویت حافظه کمک میکند عبارتند از:

1. مغز خود را تغذیه کنید
پنجاه تا شصت درصد از وزن کلی مغز، چربی خالص است که برای عایق بندی میلیاردها سلول عصبی از آن استفاده می شود. هرچه سلول عایق بهتری داشته باشد، می تواند پیام ها را سریعتر ارسال کند و سریعتر به فکر خود خواهید رسید. دقیقاً به همین دلیل است که به والدین توصیه می شود که فرزندان خردسال به طور کامل شیر بخورند و رژیم غذایی را محدود نکنند. مغز آن­ها برای رشد و کار درست به چربی نیاز دارند.

بنابراین، خوردن غذاهایی که حاوی ترکیب سالم و چربی ها هستند برای حافظه طولانی مدت حیاتی است. برخی از گزینه های عالی غذایی شامل ماهی (مخصوصاً آنچوی ها، ماهی خال خالی و ماهی وحشی) و سبزیجات سبز برگ تیره هستند.

غذاهای سرخ شده حاوی چربی هستند اما کمبود ارزش غذایی آن­ها به مغز یا بدن شما کمک نمی­کند، بنابراین به غذاها و چربی های سالم فکر کنید.

بیشتر بخوانید:
مشارکت بیش از ۱۲ هزار نفر در طرح اوقات فراغت هلال احمر اردبیل
اگر خسته اید این غذاهارا حتما میل کنید/بخوانید
2. صبحانه بخورید و مطمئن شوید که شامل یک تخم مرغ است
طبق تحقیقات، تخم مرغ صبحانه ­ای ایده آل است. تخم ­مرغ حاوی ویتامین­های B است که به سلول های عصبی در سوزاندن گلوکز و به آنتی اکسیدان هایی که از سلول های عصبی در برابر آسیب محافظت می­کنند، کمک می­کند.

غذاهای دیگری که به صبحانه خود اضافه می کنید شامل میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی هستند. از چربی های ترانس و شربت ذرت با فروکتوز زیاد خودداری کنید. چربی های ترانس توانایی سلول های مغز در برقراری ارتباط با یکدیگر را کاهش می دهند، زیرا HFCS در واقع می تواند با آسیب رساندن به سلول ها، مغز را کوچک کند.

نشان داده شده است که صبحانه سالم باعث بهبود عملکرد در طول روز می شود.

3. چیزها را بنویسید
اگر چیزی وجود دارد که می خواهید به خاطر بسپارید، نوشتن آن به شما کمک می کند.

این ممکن است مانند یک مغز بدون صدا باشد، اما آیا واقعاً می دانید چرا؟ نوشتن به جریان خون و اکسیژن رسانی به  مناطقی از مغز که مسئولیت خاطرات را دارند، کمک می‌ کند.

می توانید یک ژورنال را راه اندازی کنید، خودتان ایمیل بنویسید یا حتی یک وبلاگ را شروع کنید. همه این فعالیت ها به بهبود ظرفیت شما در به خاطر سپردن و حفظ کردن اطلاعات کمک می کند.

4. به موسیقی گوش دهید
تحقیقات نشان می دهد که انواع خاصی از موسیقی در یادآوری خاطرات بسیار مفید هستند. اطلاعاتی که هنگام گوش دادن به یک آهنگ یا مجموعه خاص آموخته می شود، غالباً با فکر کردن به آهنگ یا "نواختن" آن از نظر ذهنی قابل یادآوری است. آهنگ­ها و موسیقی می توانند به عنوان نشانه هایی برای بالا بردن خاطرات خاص باشند.

5. مفاهیم بصری
برای به یاد آوردن چیزها، بسیاری از افراد باید اطلاعاتی را که مطالعه می کنند، تجسم کنند. به عکاسان، نمودارها و سایر گرافیک­هایی که ممکن است در کتاب درسی شما ظاهر شوند، توجه کنید. یا اگر مشغول مطالعه کتاب نیستید، سعی کنید تصویری ذهنی از آنچه در تلاش هستید به خاطر بیاورید، بکشید. همچنین ممکن است به ترسیم نمودارها یا ارقام مربوط به خود با استفاده از رنگ ها برای گروه بندی ایده های مرتبط در یادداشت های شما کمک کنند.

6. به شخص دیگری آموزش دهید
نشان داده شده است که خواندن مطالب با صدای بلند باعث بهبود چشمگیر حافظه می شود. روانشناسان و مربیان دریافتند، دانش آموزان با آموزش مفاهیم جدید به دیگران، به تقویت درک و فراخوان خود کمک می کنند. مفاهیم و اطلاعات جدید را به یک دوست یا شریک تحصیلی آموزش دهید. این به شما یاد می دهد که اطلاعات را خیلی بهتر به خاطر بیاورید.

7. آیا جدول کلمات متقاطع، کارت خواندن یا امثال این بازی را انجام داده اید؟
مطالعات نشان داده اند که انجام معماهای کلمات متقاطع، روزانه کارت خواندن یا بازی کردن نه تنها مغز شما را فعال نگه می دارد بلکه به تأخیر افت حافظه نیز کمک می­کند، به خصوص در افرادی که دچار زوال ­عقل هستند.

بنابراین روزنامه روزانه را انتخاب کنید و روی  پازل جدول کلمات متقاطع کار کنید، یک کتاب بخوانید یا از یک بازی یک نفره لذت ببرید.

ابتدا یک یا دو مورد از این نکات را انتخاب کنید و استفاده از آن ها را در زندگی روزمره خود شروع کنید.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر