امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۹ - ۱۵:۲۱ شناسه خبر : ۱۲۰۷۸

برگزاری نخستین جشنواره‌ کتاب سال مازندران در آمل نخستین جشنواره‌ کتاب سال مازندران همزمان با هفته کتاب به میزبانی شهرستان آمل برگزار و از شش اثر پژوهشی در حوزه فرهنگ استان نیز رونمایی شد.

در نخستین آئین اختتامیه کتاب سال مازندران، «"کتاب فرهنگ آبادی‌های شهرستان آمل» نوشته استاد نصرالله هومند، کتاب «پژوهش‌هایی درباره کرانه‌های دریای کاسپین» به سرپرستی استاد طیار یزدان پناه لموکی، کتاب «مازندران و شاهنامه فردوسی» نوشته نظام الدین نوری کوتنایی، کتاب زبان وادبیات مازندرانی ومطالعات خاورشناسان نوشته استاد علی ذبیحی، شماره جدید دوفصل نامه فصل فرهنگ تبرستان (کار مشترک واحد پژوهش اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران و دانشگاه علمی-کاربردی فرهنگ وهنر شهرستان آمل و کتاب «زبان شناسی ضرب المثل‌های مازندرانی» نوشته علی رزاقی شانی رونمایی شد.

همچنین در این جشنواره، اثر «طیار یزدان پناه لموکی»، حسن فاخری با کتاب «تعزیه فاخر»، مصطفی رستمی و فاطمه باباجان تبار، با کتاب «اسطوره‌ها ونمادهای آئینی در نگاره‌های سقانفارهای ایرانی» و سیدمحمدحسین رضوی و عادله عظیمی دلارستانی با کتاب راهنمای جامع مدیریت اماکن و تجهیزات ورزشی برگزیده بخش فارسی شدند.

در بخش شایستگاه تقدیر بخش فارسی نیز از "مهدی گل سرخ تبار و رضا اصغری" با اثر، شبکه‌های بی سیم بدن، مجید نامور و ستاره اسکندری با اثر، مدیریت اف اد در سازمان‌های ورزشی، نادعلی فلاح با اثر داستان‌های شفاهی مازندران، مهدی خلیلی، با اثر باستان شناسی و آثار تاریخی، امیرعلی مهدی پور با کتاب کودک موش موشی شجاع و سید محمدصادق سنگدهی و ذبیح الله ذبیحی برای مجموعه دفاع مقدس با اثر سرباز کوچک اشعار دفاع مقدس کودکان تجلیل شد.

همچنین در بخش تبری نخستین جشنواره کتاب سال مازندران، محمود جوادیان کوتنایی با کتاب زبانزده ها و کنایه‌های مازندرانی، فریده یوسفی با کتاب زن در فرهنگ عامه مازندران و ولی اله پاشا با کتاب هلا شعر، شایسته تقدیر وتجلیل شدند.

در این جشنواره همچنین از خانواده زنده یاد استاد حسن انوشه تقدیر و از آثار تازه انتشار یافته دکتر علی شافی از استادان پژوهشگر و برگزیده مازندران نیز رونمایی شد.

دبیر جشنواره کتاب سال مازندران هم در این آئین با اشاره به اینکه برای نخستین دوره این جشنواره تعداد ۲۵۰ اثر از ناشران وپژوهشگران حوزه کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، گفت: از این شمار تعداد ۱۰۹ اثر در بخش فارسی، ۶۶ اثر در بخش طبری و ۴ اثر مربوط به هنرهای تجسمی انتخاب و به مرحله داوری ارسال شد.

حسین نورانی گفت: با وجود نخستین سال برگزاری این جشنواره، تاکید بر ریزبینی و دقت در بررسی آثاری که به این جشنواره ارسال شده بود، از داوران کتاب سال ایران برای بررسی آثار جشنواره کتاب سال مازندران استفاده شد تا با بی طرفی کامل و بررسی حرفه‌ای آثار انجام شود.

وی ادامه داد، این رویه باعث می‌شود تا کتاب‌ها، نویسندگان و ناشران به صورت کاملاً حرفه‌ای کارهایشان مورد بررسی قرار بگیرد و نخبگان و سرآمدان در این عرصه‌ها شناخته خواهند شد.

مدیر پژوهش فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ابراز امیدواری کرد، با تداوم برگزاری جشنواره کتاب سال مازندران بستری فراهم شود تا کارهای حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای در این حوزه تمیز داده شود و با اعطای نشان کتاب سال به آنان زمینه افزایش رغبت و شکوفایی هرچه بیشترشان را فراهم بکنیم.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر