امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۹ - ۰۷:۲۳ شناسه خبر : ۱۲۰۶۵
عضوهیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
مدیران غیر بحرانی ، بلای جان مازندران در زمان بحران سید رمضان موسوی در گفت وگو با وارش، با بیان اینکه امروزه، در اکثر نقاط جهان به دلیل تغییرات مختلف اقلیمی، کاربری اراضی، پوشش گیاهی و ... ، شاهد وقوع حوادث و مخاطرات طبیعی و بلایای زمینی زیادی هستیم، اظهار کرد: از انجائیکه کره زمین دارای حرکات مختلف و با سرعت های بالاست، نظیر حرکت وضعی در حول محور خودش با سرعت ۱۶۵۰ کیلومتر در ساعت، و یا حرکت به حول کهکشان با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ثانیه و یا حرکت انتقالی با سرعت چند هزار کیلومتر به دور خورشید، سبب شد تا شاهد تحولات و وقوع پدیده های مختلف در سطح زمین باشیم.

وی با اشاره به اینکه زمین از قطعات مختلفی تشکیل شده است که نسبت بهم در حال جابجایی و حرکت هستند، افزود: طبیعت و اجزای زمین دارای تحولات و فعل و انفعالات زیادی است.
این استاد دانشگاه و متخصص بلایای طبیعی تصریح کرد: در کشور ایران با توجه به شرایط تنوع اقلیمی، زمین شناسی، سنگ شناسی، خاک شناسی و توپوگرافی، ما شاهد وقوع مخاطرات طبیعی متنوع در نقاط مختلف هستیم.
موسوی تاکید کرد که عدم مدیریت درست بحران و آمایش سرزمینی، بارها و بارها مردم ما را دچار تحمل مضرات و خسارات فراوان از نعمات بارش های آسمانی که خود فرصت های عالی است می کند. یعنی عدم اعمال مدیریت صحیح و تخصصی، باعث می شود این نعمات و رحمات الهی و فرصت های ویژه تبدیل به خسارات، تهدیدها، مخاطرات و بلایا و بحران ها شوند.
وی با بیان اینکه بارندگی های روزهای اخیر پاییزی غرب مازندران نباید تبدیل به ضرر و زیان و بروز خسارت می شد، گفت: علیرغم بارها تحمل تکراری وقوع سیلاب ها و پرداخت میلیاردها تومان خسارات، به دلیل عدم وجود برنامه مدیریت بحران در حوزه شهرهای غرب مازندران توسط مدیران مسئول شهری و استانی، ما شاهد وقوع این زیانها و خسارت هستیم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در دنیای پیشرفته امروز، برای مدیریت بحران سه دسته مدیریت شامل مدیریت بحران قبل از وقوع، مدیریت بحران حین وقوع و مدیریت بحران بعد از وقوع را اجرا می کنند.
موسوی با ابراز تاسف از اینکه  در استان مازندران تنها و تنها مدیریت حین وقوع بحران، آنهم به صورت تماشاچی و رفتارهای نمایشی مدیریتی و اشک تمساحی اجرا می شود، متذکر شد: برای پیشگیری از چنین وقایعی در مقابل طبیعی ترین رفتار اقلیمی که به عنوان فرصت می توانست باشد و به بحران تبدیل نشود باید مدیریت قبل از وقع بحران به صورت بسیار جدی و تخصصی صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: در داخل محدوده شهری همچون رامسر که در کنار دریاست و چند رودخانه و کانالها و زهکش هایی وجود دارد، اما این کانالها به علت عدم مدیریت و اصلاح و مانیتورینگ و پایش دقیق، دارای پل ها و زیر گذرهای قفل شده و غیر استاندارد و فنی است که در همان ابتدای بارش های طبیعی و عادی بصورت سد و بند عمل می کند و لذا خیابان ها و کوچه ها تبدیل به مسیل و بحران و خرابی می شوند. یعنی در زمان بارندگی، کل زهکش ها و کانالها بسته و قفل و سرریز، و در نتیجه کل خیابان ها و معابر تبدیل به رودخانه و زهکش می شوند.
موسوی با تاکید بر اینکه با کمتر از یک صدم هزینه خسارات این سیل های داخل شهر، می توان مانع وقوع مجدد سیل در داخل شهرها شد، افزود: مدیران غیر متخصص و بی درد، معنای مدیریت قبل و بعد از بحران را نمی دانند و طرح های اصولی و پیشگیرانه را اجرا نمی کنند.
وی تصریح کرد: باید پیش از وقوع بحران، زهکش های طبیعی و مصنوعی مکان یابی، شناسایی ، طراحی و اجرا شود و مهم تر اینکه مدیریت بحران استان و شهرستانها باید از نیروهای متخصص مرتبط و اساتید متخصص بهره ببرد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: سطوح سرزمینی بهشت مازندران و شهرستانهای زیبایش باید هرلحظه توسط کارشناسان و متخصصان مدیریت بحران طبیعی و بلایای طبیعی پایش، مانیتورینگ و یا مورد بررسی لحظه ای قرار گیرد زیرا شرایط زمین شناسی ، توپوگرافی و پوشش گیاهی و اقلیمی این استان بسیار حساس و ذی قیمت است.
موسوی گفت: با اجرای دقیق مدیریت قبل از وقوع بحران ، حین بحران و بعد از بحران، مردم ما می توانند به جای خسارت با اطمینان بالایی از رفتارهای طبیعی زمین و اقلیم و هوا در این بهشت رویایی مازندران لذت بیشتر ببرند.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر