امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۸/۱۷ - ۰۸:۰۲ شناسه خبر : ۱۱۹۱۷
داستان غم‌انگیز یک فعال اقتصادی مازندرانی؛
کارخانه‌ای که ۲۵۵۵ روز منتظر افتتاح است! یکی از مشکلاتی که از دولت قبل همچنان در دولت سیزدهم باقیمانده و هنوز امیدی به برطرف شدن آن نیست، مشکلات تولیدکنندگان و افرادی است که نتوانسته‌اند همچنان بر مسائل و موانع غلبه کنند و درگیر اندر خم یک کوچه‌اند، آن هم در سالی که از سوی رهبری به "پشتیبانی ها و مانع‌زدایی‌ها در عرصه تولید" نامگذاری شده است.

داستان تولیدکنندگان مازندرانی، داستان غم‌انگیزی است، طولانی بودن پروسه اداری، عدم ثبات بازار و تورم روزافزون، موازی کاری ادارات و دستگاه های مختلف، زمانبر بودن دریافت مجوزهای متعدد و چندگانه، اعمال نگاه سلیقه ای و سیاسی به موضوع تولید و اشتغالزایی، عدم حمایت لازم و اعمال قوانین سخت گیرانه برای اعطای تسهیلات و مواردی دیگر از این دست از جمله مسائل و مشکلات اساسی کارآفرینان و تولیدکنندگان است.
در این میان، معضلات فعالان اقتصادی مازندران به دلیل شرایط خاص استان و کمبود اراضی صنعتی به مراتب دشوارتر از سایر استان هاست و تولیدکنندگان این استان از مسائل بیشتری رنج می برند که در ادامه به طور مصداقی به دغدغه های یکی از کارآفرینان جوان مازندرانی می پردازیم.
مسلم اکبری مدیرعامل شرکت پاکسازان پارس پانیا و مشاور نمونه خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران  از شهرستان قائمشهر بیش از یک دهه است که در کار اسقاط خودرو به دو شیوه سنتی و مدرن مشغول فعالیت بوده و یکی از افراد توانمند و خبره این حوزه محسوب می شود اما به دلیل موانع موجود در اخذ مجوزهای مربوطه، سنگ اندازی های رقبا و اطرافیان نتوانسته است آن چنان که باید فضای کسب و کار خود را بهبود بخشد.
تراکم بالای خودرو و دیگر ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین با تنوع کاری صنعتی و کشاورزی در استان مازندران همچنین آمارهای بالای فرسودگی این ناوگان بزرگ موجب شد تا مسلم اکبری که از علاقمندان این حوزه بود از سال ۱۳۸۵ به طور جدی پای به عرصه مزایده و خرید ماشین آلات صنعتی و ریسندگی بگذارد و در سال ۸۹ به این نتیجه رسید با دست و پا کردن یک مرکز برای خود کار کند و چون اهداف بلند مدت در این حوزه داشت تصمیم به تاسیس رسمی شرکت گرفت.
اکبری در ادامه به شکلی جدی تر و گسترده تر کار خرید خودروهای فرسوده را در شهرهای مختلف از جمله قائمشهر، نوشهر، بهشهر و دیگر نقاط استان استمرار بخشید تا اینکه در سال ۹۳ دولت وقت طی ابلاغیه ای از سنتی کاران حوزه اسقاط خودرو خواست که از قالب سنتی خارج و به شکل مدرن فعالیت کنند.
وی که همواره دغدغه این موضوع را داشت از این ابلاغیه دولت استقبال کرد تا برای اولین بار در کشور اجرای مدرن امحا و اسقاط جامع انواع ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین حمل و نقل، صنعتی و کشاورزی را شروع کند اما فکرش را نمی کرد این آغاز مسائل و دردسرهای وی در حوزه کارآفرینی باشد.
اکبری که از سال ۹۳ پیگیر دریافت زمینی مناسب حدالامکان واقع در یکی از شهرک های صنعتی بود سال ها به در بسته خورده و سرانجام توانست در جاده جویبار به قائمشهر بعد از شهرک امام خمینی، زمین مدرسه ای متروکه را از آموزش و پرورش اجاره نماید. اقدامی که با استقبال اهالی و به شرط استخدام نیروهای بومی انجام شد و پیگیری ها برای دریافت مجوزهای لازم آغاز گردید. اما در دریافت مجوزها به مشکل خورد.
طرحی که هیچ فرآیند آلایندگی خاصی نداشته و کار آن صرفا برش و پرس است با مخالفت مدیرکل وقت محیط زیست مواجه شد و پروژه را چند سال معطل نگاه داشت تا زمان مدیریت ابرهیمی که مجوز این مرکز چندماهه صادر شد.
در واقع مسلم اکبری هفت سال در حال دوندگی برای دریافت مجوز یا تمدید مجوزهایی بود که از قبل گرفته بود.
مدیرعامل شرکت پاکسازان پارس پانیا با اشاره به هزینه ۷۰۰ میلیونی خود برای ایجاد مرکز اسقاط خودرو بین سال های ۹۳ تا ۹۷ گفت: در این سال ها حتی منزل و خودروی خود را فروختم تا مرکز سرپا شود و درست در زمانی که انتظار بهبود وضعیت می رفت دچار اختلافات داخلی در شرکت و جو سازی شرکای سابق علیه خود شدم. متاسفانه دو تن از شرکایم با ایجاد حواشی (از جمله ایجاد موج منفی در میان مسئولان نسبت به شرکت و فعالیت هایش و اینکه ادعاهای عجیبی چون تغییر کاربری یا فروش زمین و..‌ ) و به هم زدن نظم و قاعده بازی،  دردسرهای بسیاری برای ما ایجاد کردند که هنوز ادامه دارد. حتی تهمت های ناروایی چون زمین خواری، کلاهبرداری، معدن خواری و مخل اقتصادی به بنده زدند در حالیکه من هیچ پرونده ای در محاکم قضایی ندارم و این ادعاهای آن ها هیچگاه ثابت نشد.
وی با بیان اینکه زمین مذکور در ید آموزش و پرورش است و ما اختیاری برای تغییر کاربری یا فروش آن نداریم، گفت: مکان مذکور اجاره ای است، هیچگاه به دنبال تغییر کاربری زمین نبوده ام و از همان ابتدا نیز به طور جدی برای انجام  کار اسقاط خودرو ورود کردم، در این ۷ سال نیز سالانه ۱۲ میلیون تومان اجاره بها پرداخت میکنم.
مدیرعامل شرکت پاکسازان پارس پانیا با اظهار اینکه کارآفرین نباید دغدغه مند و لنگ امضای یک مدیر یا مسئول باشد، گفت: درخواست من از مسئولان و شرکا این است که شرایط موجود اقتصاد کشور را درک کنند با صبوری بیشتری از کارآفرینان و تولیدکنندگان حمایت کنند، اگر از واحد ما حمایت می شد می توانستیم ۳۰ نیروی خود را به ۳۰۰ نیرو افزایش دهیم ، من از مسئولان هیچ چیز نمیخواهم، نه وام نه امکانات فقط کمک کنند من این مرکز را پس از 7 سال دوندگی های بیخود افتتاح کنم.
امید است با روی کار آمدن دولت مردمی آیت الله رئیسی، مسائل تولید کنندگان و کارآفرینان مرتفع گردد و به زودی شاهد بهبود فضای کسب و کار و توسعه اقتصاد کشور باشیم.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر