امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۱/۱۱ - ۱۱:۴۸ شناسه خبر : ۹۷۶۱
در ارتباط تصويري رئيس جمهور با مديران مراکز حساس خدمات و توليد انرژي عنوان شد:
آغاز عمليات اجرايي احداث بلوک سيکل ترکيبي جديد ۵۰۰ مگاواتي درنيروگاه نکا رئيس جمهور در نشست ويدئو کنفرانسي با مديران مراکز حساس خدمات و توليد انرژي با مديرعامل شرکت مديريت توليدبرق نکا به عنوان يکي از مراکز مهم خدماتي و توليد انرژي در مجموعه وزارت نيرو به گفتگو پرداخت.

 رشد حدود 9 درصدي توليد انرژي برق در نيروگاه نكا در سال جهش توليد

 دكتر روحاني در اين ارتباط ضمن آرزوي سالي پر خير و برکت براي همه کارکنان صنعت برق و ابراز خرسندي از اضافه شدن 500 مگاوات ديگر به ظرفيت توليد نيروگاه نکا، با اشاره به نقش ارزنده آن اظهار داشت: نيروگاه شهيدسليمي يکي از بزرگترين نيروگاه هاي کشور است كه با ورود واحدهاي جديد به مدار توليد ميتواند نقش مؤثرتري در پايداري شبکه برق كشور داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمين روحاني با اشاره به حملات هوايي رژيم بعثي عراق به نيروگاه ها به خصوص نيروگاه نكا به عنوان يكي از مراکز استراتژيک کشور، به ارواح مقدس شهدا و جانبازاني که در آن ايام سخت براي توليد و پايداري شبکه برق ايستادگي کردند درود فرستاد.

 در ابتدا مدير عامل شرکت مديريت توليدبرق نکا نيز با بيان اين که نيروگاه نکا با 9 واحد منصوبه توليد انرژي با ظرفيت 2214 مگاوات، نقش موثري در پايداري شبکه برق کشور ايفا ميکند، افزود: با توجه به نياز شبکه و ضرورت افزايش ظرفيت توليدبرق، موافقت احداث يک بلوک سيکل ترکيبي جديد 500 مگاواتي در اين نيروگاه اخذ شد و عمليات اجرايي آن آغاز شده است.

 محسن نعمتي به توليد 10.5 ميليارد کيلووات ساعت انرژي نيروگاه نکا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: عليرغم عمر بالاي واحدهاي اين نيروگاه اما با تلاش و مجاهدت همه همکاران، توليد انرژي سال گذشته نيروگاه در مقايسه با مدت مشابه سال ماقبل آن 8.6 درصد افزايش داشته است.

 نعمتي با تاکيد بر اين که اين نيروگاه بدون هيچگونه نياز به کارشناسان خارجي فعاليتهاي موثري را در بخش نگهداري وتعميرات و بهره برداري از واحدها به انجام رسانده است، بيان داشت: با وجود شيوع ويروس کرونا و مخاطرات و محدوديتهاي ايجاد شده در اين زمينه تمامي تعميرات پيشبيني شده براي واحدهاي نيروگاه در موعد مقرر به پايان رسيده است.

 وي افزود: با توجه به ضرورت حفظ ذخاير و منابع آبهاي زير زميني و استفاده از آن در ساير بخشها از جمله کشاورزي، پروژه نصب آب شيرين کن نيروگاه در ساحل درياي خزر با 95 درصد پيشرفت کار در حال انجام است که براساس برنامه ريزي صورت گرفته در تابستان امسال شاهد بهره برداري از اين مجموعه به ظرفيت 6 ميليون ليتر در شبانه روز خواهيم بود.

  نعمتي همچنين از بومي سازي 45 هزار قطعه مورد نياز نيروگاه طي 5 سال گذشته توسط متخصصان داخلي خبر داد و گفت: نيروگاه نکا قطب ساخت داخل در کشور محسوب مي شود و فرهنگ استفاده از توانمندي و ساخت داخل به صورت کامل در اين مجموعه نهادينه شده است.

 نعمتي با اشاره به ثبت رکورد توليد 440 مگاوات در واحد يك بخار يعني تحقق توليد در حد و اندازه ظرفيت اسمي، يادآور شد: با توجه به گذشت 42 سال از عمر واحدهاي نيروگاه و کاهش توان عملي واحدها، در چند سال اخير تلاش کرديم تا توان واحدهاي قديمي را ارتقاء ببخشيم و به ظرفيت نامي آنها برگردانيم از اين رو در دو سال گذشته با اجراي چندين پروژه رفع موانع و محدوديتهاي توليد و با صرف هزينه اي کمتر از 10 درصد اعتبار مورد نياز براي احداث يک نيروگاه جديد، موفق شديم بالغ بر50 مگاوات به توان عملي توليد نيروگاه بيفزاييم . 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر