امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ - ۱۶:۳۴ شناسه خبر : ۹۷۴۶

کودکان کار و خیابانی: پدیده­ای در خور توجه شورای شهر و بهزیستی وارش نیوز/ آسیب­های اجتماعی از مهم­ترین دغدغه­های آحاد مردم و مسئولین بوده و مختص به زمان و مکان خاصی نمی باشد. در این میان پدیده کودکان و نوجوانان کار و خیابانی یکی از آسیب­های جدی جامعه محسوب می­شود.

آسیب­های اجتماعی از مهم­ترین دغدغه­های آحاد مردم و مسئولین بوده و مختص به زمان و مکان خاصی نمی باشد. در این میان پدیده کودکان و نوجوانان کار و خیابانی یکی از آسیب­های جدی جامعه محسوب می­شود. کودکان و نوجوانان جز اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب می­شوند و به واسطه جنسیت، سن و یا گاهاً شرایط خانوادگی نامناسب، در معرض انواع بزه­دیدگی و بزهکاری قرار می­گیرند. در این میان وضعیت کودکان و نوجوانان کار و خیابانی بسیار بدتر از افراد عادی است و از این رو این مسئله مورد توجه قانون‌گذاران و نظام سلامت و رفاه ایران قرار گرفته، به نحوی که بسیاری از سازمان­ها مسئول رسیدگی به امور این دسته از افراد و پیشگیری از بزه­دیدگی و بزهکاری آنان می­باشند و در این میان سازمان­های شهرداری و به خصوص بهزیستی بیشتر از دیگر سازمان­ها مسئولیت کودکان و نوجوانان کار و خیابانی را بر عهده دارند.

در مقررات خاص به وظایف سازمان بهزیستی و شهرداری در خصوص کودکان و نوجوانان خیابانی اشاره شده است. و هر یک از این دو سازمان در مورد کودکان و نوجوانان خیابانی فعالیت هایی را بر عهده دارند. سازمان شهرداری در مورد جمع آوری متکدیان که بعضاً کودکان و نوجوانان کار جزءشان می باشد و سازمان بهزیستی در خصوص نگهداری و مراقبت از کودکان و نوجوانان خیابانی و همچنین اقدامات و مداخلات مربوط به سامان­دهی این کودکان و خانواده آنها نقش مهمی در این راستا بر عهده دارند. در ادامه پیشنهاداتی برای کاهش و کنترل پدیده کودکان کار و خیابانی ایراد می­گردد:

  1. لزوم پرداختن به مداخلات خانواده محور، به‌طوری‌که سبب تقویت و توانمندسازی خانواده گشته و مانع جدایی کودک از خانواده گردد.
  2. ضرورت توجه به سکونت گاه های رسمی با یک نگاه علمی و کاربردی و اجتناب از نگاه بوردیزلی (تخریب این نواحی)
  3. اهمیت به مقوله پی گیری در جنبه های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و اشتغال کودکان کار و خیابانی تا مرحلة توانمندسازی کامل این کودکان.
  4. همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی اعم از شهرداری، دادگستری، نیروی انتظامی و غیره در پرداختن به مقوله کودکان کار و خیابانی.
  5. ترسیم نقشة آسیب های اجتماعی شهرستانی با تمرکز بر پدیده کودکان خیابانی.
  6. رصد پدیدة مهاجرت در شهر­ها و نظارت دستگاه­های اجرایی مرتبط بر خانواده مهاجرین
  7. لزوم ایجاد شبکه شناسنامه اجتماعی کودکان کار و خیابانی برای شناسایی دقیق ترین کودکان
  8. لزوم اهمیت به مراکز نگهداری کودکان کار و خیابانی در نهاد بهزیستی و شهرداری
  9. توجه جدی به مقوله آموزش و همچنین فرهنگ‌سازی میان کودکان کار و خیابانی و نیز خانواده‌های آنها
  10. اهمیت به تشکل های غیر مردمی و مؤسسات داوطلب، خیریه و خودجوش در پرداختن به پدیده کودکان کار و خیابانی

 

سید آیت الله موسوی

فعال اجتماعی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر