امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۱۲/۳ - ۱۱:۱۷ شناسه خبر : ۹۶۵۵
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران :
راه مقابله با کرونای انگلیسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است ساری - وارش نیوز- مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام این که هیچ موردی از کرونای انگلیسی و جهش یافته در استان مشاهده نشده است ، تاکید کرد : راه مقابله با کرونای جهش یافته انگلیسی هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

به گزارش وارش نیوز/ دکتر سیمین بابایی گفت : متاسفانه این برداشت نادرست در بخشی از جامعه رواج یافته که از کرونای جهش یافته یا انگلیسی به عنوان بیماری جدید یاد می کنند در حالی که کرونای جهش یافته ویروسی جدید و متفاوت و با علائم متمایز نیست بلکه تنها نقطه تفاوت آن سرایت سریع و بالای آن است.

وی افزود : همین قدرت زیاد شیوع ویروس جهش یافته ممکن است در شرایط خاص و ویژه مدیریت کرونا و همچنین رسیدگی به بیماران را در شبکه درمان با اختلال مواجه کند که نیازمند سطح بالایی از رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی است.

بابایی کرونای جهش یافته را برای طی کردن دوره مراقبت از بیمار و دوره نقاهت بسیار مهم توصیف کرد و گفت : با این حال استفاده از  ماسک، کاهش تردد در فضای عمومی و اماکن شلوغ، به حداقل رساندن رفت و آمد با اطرافیان و موارد دیگر از جمله مهم ترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته یا کرونای عادی است.

وی با اعلام اینکه هنوز موردی تایید شده ای از ورود کرونای جهش یافته به مازندران گزارش نشده است ، افزود: چه کرونای عادی و چه جهش یافته هنوز ما با پاندمی کووید۱۹ مواجه هستیم و تا زمان واکسیناسیون سراسری و همچنین پیدا شدن راه درمان قطعی این بیماری ، مردم باید تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

آمادگی زیرساختی مازندران 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هشدار در باره عادی انگاری ها و اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونای جهش یافته در سطح کشور ، گفت : ورود ویروس جهش یافته و یا حتی موج چهارم شیوع کرونا کادر شبکه درمانی مازندران را غافلگیر نخواهد کرد. 

وی افزود : مازندران سال گذشته در چنین زمانی با شیوع ویروس کرونا شوکه و بخش درمانی و بهداشتی استان به دلیل عدم تجربه چنین بیماری و ویروسی غافلگیر شده بود که روزهای سختی را برای کادر درمانی و حتی بیماران استان ایجاد کرد، ولی اکنون با اطمینان خاطر می گویم که طی این مدت با توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی استان موج چهارم و حتی ورود احتمالی ویروس جهش یافته به استان مازندران نمی تواند کادر درمانی و بیمارستانی استان را غافلگیر کند.

بابایی گفت : مازندران با حمایت بموقع دولت و گسیل تجهیزات درمانی در سطح بالایی از امکانات قرار دارد. اکنون کادر درمانی و پزشکی و همچنین مردم اطلاعات گسترده ای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ، نوع قرنطینه، روش مراقبت از بیمار در بیمارستان ها و منزل مسکونی و همچنین مراجعه بموقع و هوشیارانه دارند که تا حد زیادی ما را در برخورد با بیماری توانمند خواهد کرد.

خروج آرام از موج سوم 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت کنونی استان را در حال خروج ملایم از موج سوم توصیف کرد و ادامه داد: کاهش بیماران نباید ملاکی برای بازگشت عادی انگاری در رفتار عمومی قرار گیرد زیرا هرگونه وضعیت مطلوبی شکننده بوده و با کمترین ساده انگاری زمینه برای ورود به موج بعدی وجود دارد زیرا ویروس کرونا اکنون از سرعت سرایت بالایی برخودار شده است.

وی با تاکید بر اینکه مازندران از ظرفیت بالایی برای مدیریت بیماری برخودار است ، افزود : اما نباید این مساله به معنای کنترل بیماری تعریف شود زیرا ویروس کرونا هنوز غیر قابل کنترل می باشد.

بابایی روند بیماران کووید۱۹ بستری در بیمارستان های مازندران را کاهشی دانست و تغییر رنگ بندی ها را به سمت مثبت ارزیابی کرد و گفت : اما هنوز برخی نقاط استان وضعیت نارنجی داشته که نیازمند نظارت بیشتری بر اماکن عمومی و همچنین هوشیار سازی مستمر مردم دارد.

وی تاکید کرد که همه باید هوشیار باشند ویروس کرونا به هر شکل موجود پایان نیافته و نباید دستخوش عادی انگاری عمومی قرار بگیرد.

مازندران اکنون بیش از یک سال است که همانند دیگر نقاط کشور گرفتار ویروس کرونا می باشد که بخش های مهمی از زندگی اجتماعی و فعالیت های اقتصادی را با چالش جدی مواجه کرده است.

در حال حاضر نیز بیش از ۸۰۰ بیمارا کووید۱۹ در بیمارستان های سطح استان بستری هستند که حال ۲۰ درصد آنان وخیم بوده و در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند.

استان مازندران در یک سال اخیر همراه با شیوع ویروس کرونا توسعه گسترده ای را در بخش بیمارستانی شاهد بود. افزایش ۲ برابری تخت های بیمارستانی، تجهیز بیمارستان های شهرستانی به دستگاه تصویر برداری سی تی اسکن و همچنین ایجاد بیش از ۱۰ ایستگاه اکسیژن ساز در سطح بیمارستانی استان از جمله سرمایه گذاری های دولت در بخش درمانی مازندران بود./ ایرنا

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر