امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۱۲/۳ - ۰۸:۳۳ شناسه خبر : ۹۶۴۱

توسعه پایدار شهری، مدیران توسعه‌یافته می‌خواهد وارش نیوز/ ازجمله مباحث بسیار مهم که باید امروز در شهرها بدان توجه کرد، موضوع توسعه پایدار است.

توسعه باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر تأمین نیازهای زمان حال، توانایی نسل‌های آتی را در پاسخگویی به نیازهایشان، به خطر نیندازد.

توسعه پایدار وضعیتی هماهنگ و ثابت نیست، بلکه فرآیندی متحول است که در قالب آن، استفاده از منابع، مسیر سرمایه‌گذاری‌ها، جهت‌گیری توسعه و فناوری و تغییرات نهادی با نیازهای آتی و نیازهای کنونی سازگاری پیدا می‌کند.

در توسعه پایدار، انسان در محور توجه قرار دارد و سزاوار یک زندگی مولد و سالم در هماهنگی با طبیعت است.

نکته مغفول مانده در میان تصمیم‌گیری‌ها و سیاست سازی‌ها آنجاست که طبیعت را تنها به‌عنوان منبعی برای توسعه به شمار نمی‌آورد بلکه آن را منشأ زمینی بقا و توسعه نوع بشر محسوب می‌دارد.

در یک توسعه پایدار، رشد و توسعه به‌گونه‌ای باید رخ دهد که متغیرهای غیراقتصادی مانند آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، آب هوای سالم و مراقبت از زیبایی‌های طبیعی را نیز در برگیرد.

درواقع یک شهر پس از توسعه پایدار باید در خدمت شهروندان و نسل‌های آتی باشد نه آن‌ها در خدمت شهر.

ساری به‌عنوان مرکز استان که به لحاظ ژئوپلیتیک علاوه بر بهره‌مندی از مواهب طبیعی و نزدیکی به دریا، راه‌آهن و فرودگاه گذرگاه عبور و مرور سیاسی و تجاری نیز است، گام‌های توسعه را برای رفع روزمرگی خود طی می‌کند و نگاه کلان نگر در آن وجود ندارد.

درنهایت اینکه توسعه پایدار شهری زمانی تحقق خواهد یافت که مدیران توسعه‌یافته داشته باشیم، شورای توسعه‌یافته و کلان نگر و شهرداری مولد

 

سرهنگ پرویز شعبانی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر