امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۷
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۱۲:۰۶ شناسه خبر : ۹۵۲۶

عواقب ازدواج و آشنایی های اینترنتی وارش نیوز/ اينترنتي شدن روابط اجتماعي در جامعه امروز ايران بيان کننده اين واقعيت است که گپ و گفت ها و مراودات دوستانه در دنياي مجازي به طرز ناباورانه اي در حال تبديل شدن به فرهنگ است ولی...

امروزه همه ما استفاده از وسايل ارتباطي مدرن چون اينترنت، شبکه هاي مجازی را جزء لاينفک زندگي خود مي دانیم، دنياي جديد نيز شيوه نوين را براي زندگي مي طلبد و از همين رو زندگي نسل جديد با نسل گذشته متفاوت شده است به طوري که بسياري از افراد ترجيح مي دهند امور روزمره و گاه ضروري زندگي خود از جمله ازدواج و تجارت را از طريق اينترنت پيگيري کنند.

اينترنتي شدن روابط اجتماعي در جامعه امروز ايران بيان کننده اين واقعيت است که گپ و گفت ها و مراودات دوستانه در دنياي مجازي به طرز ناباورانه اي در حال تبديل شدن به فرهنگي پذيرفته شده است در صورتی که اين گونه فعاليت ها موقعيتي سوء براي انجام انواع کلاهبرداري ها، مزاحمت ها و هتک حيثيت هموطنان از طريق فريب و دسترسي به اطلاعات شخصي و خانوادگي آنان و نقض حريم خصوصي افراد به ويژه بانوان فراهم مي سازد.

توجه داشته باشید که اينترنت و فضاي مجازي ممکن است در نگاه اول راهي آسان براي همسريابي تلقي مي شود ولي واقعيت آن است که فضاي نامطمئن مجازي مي تواند فرصتي را براي سوءاستفاده کنندگان نيز فراهم کند تا با دام افکني، به کلاهبرداري و فريب و آسيب به متقاضيان اين خدمات اقدام کنند.

بدین جهت، لازم است که والدين گرامي ضمن همراهي با فرزندان خود در فضاي مجازي آگاهي و دانش لازم را به ويژه به فرزندان خود بدهند تا احتمال آسيب را در اين فضا براي خانواده و اطرافيان خود به حداقل برسانند.

یکی از مشکلات اساسی ازدواج اینترنتی این است که پسران در چنین ازدواجی حاضر به قبول مسئولیت نیستند و در نهایت این زنان هستند که از این شیوه ازدواج آسیب می‌بینند.

زوجین در این سبک از ازدواج نسبت به یکدیگر شناخت کافی ندارند و معمولا اطلاعات نادرستی را در رابطه با ویژگی‌های اخلاقی و موقعیت مالی خود به یکدیگر ارایه می‌کنند، افراد در زندگی زناشویی خود با حقایقی روبرو می‌شوند که آن‌ها را دچار مشکلاتی از قبیل شکست عاطفی، افسردگی، واکنش های هیجانی، جدایی و غیره می‌کند، چراکه آن‌ها بعد از ازدواج به یکباره با اطلاعات و رفتارهای متفاوتی از شریک زندگی خود مواجه می‌شوند که کاملا با اطلاعاتی که در گذشته به وسیله فضای مجازی از آن‌ها کسب کرده بودند مغایر است.

در حال حاضر متاسفانه بسیاری از دختران جوان شیوه همسریابی اینترنتی را برای ازدواج و انتخاب همسر آینده برمی‌گزینند، این در حالی است که بیشتر پسرها با نگرش سرگرمی وارد فضای مجازی می‌‌شوند و با ارایه اطلاعات نادرست از خود احساسات دختران را به بازی می‌گیرند و آن ها را وارد زندگی پر تنشی می‌کنند که هیچ سرانجام خوشی ندارد.

آمار ها نشان می دهد ازدواج‌های به سبک اینترنتی از اعتبار لازم برخوردار نیستند و همواره با درجاتی از دروغ همراه هستند، چرا که در این شیوه برخی افراد سودجو به دلیل ناشناس بودن و دیده نشدن، اطلاعات نادرستی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در برخی موارد برای اخاذی و کلاهبرداری با احساسات آن‌ها بازی می‌کنند.

دختران و پسران جوان باید در انتخاب شیوه های همسریابی دقت کنند و برای جلوگیری از شکست و افسردگی در زندگی زناشویی از مشاور و راهنمای خانواده استفاده کنند تا بتوانند با شناخت و آگاهی بیشتری برای ازدواج گام بردارند.

برخی مشکلات وسوء استفاده هایی که در اینگونه سایت ها انجام می شود عبارتند از :

*با توجه به اينکه براي عضويت ويژه در اين سايت ها نياز به واريز پول به حساب مديران سايت ها مي باشد در بيشتر مواقع مديران به تعهدات خود در قبال کاربران عمل نکرده و پول واريز شده آنان را به سرقت مي برند.

* جوانان عزیز بدون اطلاع و هماهنگی خانواده ها وارد فضای مجازی برای امر مهم ازدواج نشوند.

*اين سايت ها مي توانند اطلاعات وارده را در اختيار افراد غير مجاز قرار دهند.

*در اين سايت ها اعضا مي توانند با جلب اعتماد سايرين اقدام به سوء استفاده از تصاوير و اطلاعات خصوصي و اخاذي از آنها کنند.

*در فضای مجازی نباید بطور یقین به مشخصات افراد و عکس های پروفایل آنان اعتماد کرد.

*در ارتباط با دیگران تحت هیچ شرایطی اطلاعات ریز و خصوصی خانواده را در اختیار دیگران قرار ندهید.

*با توجه به اينکه مديران سايت ها به تمامي اطلاعات وارد شده توسط کاربر"نام و نام خانوادگي، کد ملي، آدرس، شماره تماس و ..." دسترسي دارند و مي توانند از کاربران خود سوء استفاده کنند.

تهیه وتنظیم : زری نوائی- مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری 11 جویبار

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر