امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۹/۴/۳۰ - ۱۶:۵۳ شناسه خبر : ۷۸۷۰

کتاب‌خانه‌ آهنین با یک بغل دانایی/ کشف استعدادهای ناب در دل روستا مازندران- وارش نیوز/مصطفی نجفی‌عمران، کارمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران که در اقدامی جالب، خودروی کوچکی را به بهشت کتاب‌های خواندنی تبدیل کرده می‌گوید؛ سال گذشته با یک عضو روستایی در مشهد دیدار کردم. این عضو در حرم با صدای بلند خطاب به مادرش گفت: «مامان! مامان !عمو کتابی اینجاست».

 
 
به گزارش  وارش نیوز، چندسالی است که سرانه کتاب‌خوانی و مطالعه طبق آمار و شواهد بسیار پایین است و گویا قهر بین ما و کتاب سبب شد تا جای این یار مهربان همه‌چی دان در سبد خرید خانوار خالی باشد.

*فقر فرهنگی، خطرناک‌تر از فقر اقتصادی

در جامعه رو به پیشرفت، فقر فرهنگی می‌تواند گاهی از فقر اقتصادی هم مشهودتر و خطرناک‌تر باشد چرا که پایه و اساس هر اتفاق در زمینه‌های مختلف علمی، اقتصادی و سیاسی داشتن دانش روز است.

فرقی ندارد در دل روستا زندگی کنیم و یا در دنیای تکنولوژی و زندگی ماشینی شهر روزها را یکی پس از دیگری بگذارانیم در هر صورت در هر جامعه‌ای وجود فرهنگ ضروری است و جزء لاینفک زندگی محسوب می‌شود.

اگر بگوییم دست کم بیشتر ما در خانه کتاب‌هایی داریم که حتی برای یک‌بار هم به آن نگاهی نینداخته‌ایم، سخنی به گزاف نگفتم چراکه گوشی‌های لمسی آن چنانی و صفحات مجازی رنگارنگ سبب شد تا فاصله بین ما و کتاب صد چندان شود و به همان اطلاعات راست و دروغ دنیای مجازی اکتفا کنیم و اسفند هرسال در بهبوهه خانه‌تکانی دستمالی روی کتاب‌ها بکشیم و خاکش را بتکانیم و  و دوباره در قفسه بگذاریم تا خانه تکانی دیگر.

 

*عشق به یار مهربان و دانای خوش بیان

از آن‌جایی که ممکن است آموزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی همانند دیگر برنامه‌ها در روستاهای کم برخوردار به دلیل دور بودن از مرکز شهر مغفول واقع شود، هستند کسانی که هنوز دل در گرو عشق یار مهربان و این دانای خوش بیان داشته و سعی دارند تا طرحی نو دراندازند و فرهنگ کتاب‌خوانی را در میان کودکان که نسل آینده این جامعه هستند رواج دهند و همه کاستی‌های نسل ما را به نوعی جبران کنند، حال می‌خواهد در دل جنگل و زیر سقف آسمان باشد و یا مسجد و مدرسه. یک بغل از دانایی و کتاب را سوار بر خودرو کرده و در دل طبیعت و روستا کندوکاو می‌کنند تا کودکان مشتاق علم را بیابند و تحفه‌ای از جنس علم و ادب را به آنان امانت دهند.

 

*کتابخانه سیار در دل روستا

مصطفی نجفی‌عمران، کارمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران است که در اقدامی جالب، خودروی کوچکی را به بهشت کتاب‌های خواندنی تبدیل کرده است.

این مربی سیار روستایی با یک خودرو حمل کتاب به مناطق زیرپوشش که شامل ۲۰ روستا است، رفته و خدمات متنوع فرهنگی را به کودکان و نوجوانان آن مناطق ارائه می‌دهد.

وی عدم دسترسی بچه‌های روستا به امکانات شهری و همین‌طور عدالت فرهنگی که از دغدغه‌های کلان کانون استان است را بهانه اصلی کار خود برشمرد و گفت: خودرویی برای دوستداران کتاب تدارک دیده شده که توسط یک مربی کتاب‌ها را به بچه‌های روستا می‌رساند.

نجفی با بیان اینکه رسالت اصلی مربیان سیار روستایی، دادن کتاب به صورت امانت است، اظهار کرد: در کنار این کار، کارگاه‌های فرآیند محور دیگری همچون معرفی و بحث کتاب، قصه‌گویی و شعرخوانی، معرفی وقایع و ایام،سفالگری، مسابقات،کاردستی، بازی و سرگرمی،نمایش خلاق،نمایش فیلم،آشنایی با قرآن و حدیث، برگزاری جشن و بخش‌های متنوع دیگر هم برگزار می‌شود و در حدود ۸۰۰ نفر از بچه‌ها در روستا از خدمات مرکز سیار روستایی بهره مند می‌شوند و در واقع عضو این مرکز هستند.

 

*اشتیاق کودکان برای فراگیری آموزش‌های فرهنگی

این مربی در ادامه اشتیاق بچه‌ها و خانواده‌های روستایی از اجرای فعالیت‌های فرهنگی در شروع فعالیت خود را انگیزه مهم برای ادامه کار دانست و گفت: این کار فرهنگی با استقبال قابل توجه مسؤولان شهری و محلی، خانواده‌ها و بچه‌های روستا روبرو شده و اشتیاق آنان برای تداوم این کار مثال‌زدنی است.

نجفی تصریح کرد: این کار خاطرات تلخ و شیرین زیادی برایم رقم زد که از آن جمله می‌توان به این خاطره اشاره کرد که به‌صورت  اتفاقی سال گذشته با یک عضو روستایی در مشهد دیدار کردم. این عضو در حرم با صدای بلند خطاب به مادرش گفت: «مامان! مامان !عمو کتابی اینجاست» و این دیدار و این لحظه برایم بسیار شیرین بود.

 

*کرونا و ادامه فعالیت به‌صورت مجازی

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و فاصله افتادن برنامه‌های حضوری در روستا از اتفاقات تلخ کارم بود، اظهار کرد: ولی با تدبیر اداره کل فعالیت‌های مجازی جایگزین شد و در دوران کرونا همان فعالیت‌های سابق به‌صورت مجازی دنبال می‌شود که با استقبال خوبی هم مواجه شد‌.

وی به فعالیت‌های مجازی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: برای بچه‌ها در قالب گروه‌های مجزای  دختر و پسر کودک و نوجوان، کارگاه‌های مختلفی از جمله قصه گویی، کاردستی، شعرخوانی، بحث آزاد، اوریگامی و غیره را برگزار می‌کنیم تا هم اوقات فراغت آنان پُر شود و هم از کارهای فرهنگی عقب نمانند.

نجفی، اهمیت کار کتابخانه سیار را در شکوفایی استعداد‌های ناب کودکان و نوجوانان روستایی که محروم از خدمات شهری هستند برشمرد و افزود: در این راه نیاز به حمایت مسؤولان از این اقدام کانون داریم و در کنار آنان خیران هم می‌توانند به ما در تهیه خودروی دیگر کمک کنند تا روستاهای بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

 

*ایجاد نشاط اجتماعی

وی ایجاد نشاط اجتماعی در روستاها را از نقاط قوت و ویژگی کتابخانه سیار عنوان کرد و ادامه داد: فضای فعالیت ما در طول سال مدارس و در تابستان فضای سبز روستایی، مساجد و تکایا است و مربیان کانون با سطح مطالعه بالا باید پاسخگوی بچه‌ها باشند.

این مربی در پایان گفت: رسیدن به این جایگاه و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نیازمند تعامل و همکاری همه جانبه، تغییر دیدگاه و نوع نگاه ها به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی است.

به گزارش فارس، از مسؤولان ذیربط این انتظار می‌رود که کمی بیشتر به فعالیت‌های این چنینی توجه کنند تا عدالت اجتماعی، فرهنگی در کنار آموزش به روز سهم تک تک کودکان این سرزمین شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر