امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۴/۲ - ۱۵:۰۴ شناسه خبر : ۷۲۰۹
دامپزشکی مازندران:
بیماری تب کریمه کنگو تحت کنترل است وارش نیوز- مدیرکل دامپزشکی مازندران با تایید ابتلای یک نفر به تب کریمه کنگو در غرب استان ، گفت : بیماری تب کریمه کنگو در استان تحت کنترل است ولی با توجه به افزایش دمای هوا ، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی احتمال شیوع آن وجود دارد.

به گزارش وارش نیوز/ دکتر حسین رضوانی افزود : فردی که در غرب استان به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده بود ، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی بهبود یافته و مرخص شده است .

وی گفت : در حال حاضر منطقه تشخیصی شیوع بیماری قرنطینه و  اقدامات ضد عفونی و پیشگیری از شیوع بیماری عملیاتی شده است.

رضوانی سمپاشی دامداری ها را اصلی ترین راه پیشگیری و کنترل بیماری تب کریمه کنگو دانست و توضیح داد: امسال با تدابیر پیشگیرانه پیش از آغاز فصل گرم سال، دامپزشکی مازندران سمپاشی کانون های پرخطر بیماری را انجام داد.

وی اضافه کرد : با توجه شروع فصل گرما، امکان بروز و شیوع برخی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان که منشاء دامی دارند، افزایش می یابد که توصیه می شود دامداران و مصرف کنندگان ضمن رعایت مسایل بهداشت فردی، توصیه های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند.

رضوانی گفت : بیماری هائی چون تب‌خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی هستند که همزمان با آغاز فصل گرما احتمال شیوع پیدا می کنند و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی ، علاوه بر وارد کردن خسارات سنگین اقتصادی ، ضریب انتقال به انسان را هم افزایش می دهد.

وی با اعلام این که خطر انتقال بیماری تب کنگو به انسان بر اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانه افزایش می یابد ، افزود : این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی ندارد و به همین دلیل هم بیشتر از سایر بیماری ها احتمال سرایت به انسان را دارد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران کشتار دام در کشتارگاه های صنعتی را بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو دانست و افزود : در کشتارگاه های صنعتی ، دامپزشک مسئول فنی بهداشتی در محل حضور دارد و قبل، حین و بعد از کشتار محل را بازرسی می کند و بعد از آن هم گوشت در سردخانه تا ۲۴ ساعت نگهداری می شود و سپس عرضه گوشت در مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی انجام می شود و از این طریق هیچ خطری متوجه مصرف کننده نیست.
رضوانی به مردم توصیه کرد تا حتماً گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت های بهداشتی دامپزشکی تهیه و به بر چسب و مهر دامپزشکی بر روی لاشه ها نیز توجه ویژه کنند.

وی یکی از عوامل افزایش دهنده احتمال سرایت بیماری تب کریمه کنگو به انسان را مصرف گوشت تازه دانست و تاکید کرد : گوشت دستکم به مدت ۲۴ ساعت باید در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

ریشه کنی بیماری با سمپاشی 

رضوانی با اعلام اینکه کنه ها، عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو هستند، بر ضرورت سمپاشی بدن دام و اماکن دامی در جلوگیری از بروز این بیماری تاکید کرد.
وی به دامداران توصیه کرد در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات از له کردن آن با دست خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی مازندران از دامپزشکان، دامداران، سلاخان، قصابان و افراد عادی جامعه که با دام و لاشه دام سر و کار دارند به عنوان افراد در معرض تهدید این بیماری نام برد و از آنان خواست تا علاوه بر رعایت بهداشت فردی، به توصیه های دامپزشکی هم توجه ویژه داشته باشند.

استان مازندران با داشتن ۷۵۰ هزار راس دام سنگین رتبه اول و با ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار راس دام سبک جایگاه نهم کشور را دارد .
بر اساس آمارهای رسمی تنها ۸۰ دامداری صنعتی در مازندران وجود دارد و بقیه دامداری های استان کوچک و سنتی است و به خاطر جا به جایی فصلی در ییلاق و قشلاق ضریب شیوع انواع بیماری ها را افزایش می دهند .
عامل تب کریمه کنگو نوعی کنه است که از بدن دام ها به عنوان میزبان استفاده می کند . این بیماری چون اولین بار در سال ۱۹۴۴ در منطقه کریمه در شبه‌جزیره‌ اوکراین مشاهده شد ، این نام را به خود گرفت .
سردرد، تب بالا، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ ،چشمان قرمز، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر