امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۳/۳۱ - ۱۸:۵۰ شناسه خبر : ۷۱۷۳
در گفت وگو با دکتری ریاضی مطرح شد:
اهمیت تدریس زبان های انگلیسی و آلمانی در مدارس ایران یک دکترای ریاضی با اشاره به اینکه ساختار آموزشی یک کشور نقش بسزایی در استقلال و موفقیت آن کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی را دارد، گفت: هر اندازه ساختار آموزشی یک کشور از رویکردهای نوین و محتوای درسی و علمی غنی‌تر بهره‌مند باشد مردمان آن کشور از نظر علمی‪، آموزشی و فرهنگی در جایگاه بالاتری در جهان قرار خواهند گرفت.‬‬

حامد نیک پی در گفت وگو با وارش نیوز تصریح کرد: در سیستم آموزشی ایران به خصوص مدارس باید درس هایی به دانش آموزان آموزش داده شود تا سطح علمی فرهنگی و عملیاتی آنها افزایش پیداکند، در این راستا آموزش زبانهای خارجی به دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.

این دکتری ریاضی با اشاره به اینکه دانستن زبانهای خارجی در مدارس ایران باعث گستردگی ارتباط افراد با دنیای بین الملل می شود،خاطرنشان کرد: بعنوان مثال، با توجه به اینکه زبان قرآن عربی است و کشورهای همسایه ایران عرب هستند،بنابرین برای درک بهتر قرآن و همچنین تعامل بیشتر اجتماعی و فرهنگی با این کشورها موجب شده تا زبان عربی در مدارس ایران تدریس شود.

نیک پی بیان کرد: زبانهای بین المللی از جمله زبان انگلیسی سبب گسترش ارتباطات بینالمللی می شود و با توجه به اینکه زبان علمی و جهانی حال حاضر دنیا انگلیسی است تدریس زبان انگلیسی در مدارس ایران از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یادآورشد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری بر فراگیری دیگر زبان های خارجی که گفتند( مدارس ایران می باید از انحصار زبان انگلیسی خارج شوند ) میتوان یکی از زبانهای خارجی از جمله آلمانی , فرانسوی , روسی و چینی را در نظام آموزشی ایران تدریس کرد.

این دکتری ریاضی ادامه داد: در این راستا اثبات خواهیم کرد که زبان انگلیسی  باید از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی تدریس شود و در ادامه نشان خواهیم داد که زبان آلمانی به عنوان تنها کاندید زبان سوم در سیستم آموزشی ایران، می تواند از کلاس دهم در مدارس ایران تدریس شود.

تدریس زبان انگلیسی از  سوم  یا چهارم ابتدایی

نیک پی با اشاره به اینکه زبان انگلیسی به عنوان زبان رایج ارتباطی بین کشورهای دنیا از نظر علمی و اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: تدریس زبان انگلیسی در سیستم آموزشی ایران از کلاس هفتم تدریس می شود و اهمیت یادگیری زبان انگلیسی باعث شده که بیشتر خانوادهها، بخصوص خانوادههای ساکن در شهرها، با توجه به توان مالی و یا میزان دسترسی به موسسات زبان انگلیسی تلاش کنند از دوران ابتدایی و یا حتی پیش دبستانی فرزندان خود را جهت فراگیری زبان انگلیسی به موسسات آموزش زبان انگلیسی بفرستند.

وی با بیان اینکه خانواده ها با فرستادن فرزندانشان به کلاس های زبان انگلیسی در موسسات، باعث صرف هزینه مالی بر خانواده ها می شود،افزود: حضور دانش آموزان در موسسات زبان در بعدازظهرها، باعث از دست دادن وقت آموزشی نسبت به انجام تکالیف مدرسه می شود.

این دکتری ریاضی یادآور شد: عدم توانایی مالی و یا عدم دسترسی خانواده‌ها به   موسسات آموزش زبان انگلیسی  بخصوص در روستاها  باعث می شودکه عده زیادی از دانش‌آموزان از رقابت در آموزش زبان انگلیسی بی‌بهره شوند که در ادامه این دسته از دانش آموزان نسبت به دیگر دانش آموزان شرکت کننده در موسسات زبان، در تست زبان انگلیسی در کنکور سراسری درصد کمتری را کسب می کنند که یک نوع تبعیض آموزشی محسوب می شود. 

نیک پی بابیان اینکه تدریس زبان در مدارس ایران از کلاس هفتم شروع می شود،گفت: متاسفانه دانشآموزان ایرانی فرصت کافی برای تسلط به زبان انگلیسی ندارندو در صورت ادامه تحصیل دانش آموزان در سطوح بالاتر دانشگاهی، لزوم تسلط به زبان انگلیسی را بطور بارزتری برای آنان آشکار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این صورت دانشجویان و پژوهشگران برای ادامه ارتباطات علمی و پژوهشی خود مجبور به صرف وقت برای آموزش زبان انگلیسی که باعث تحمل هزینههای مالی و زمانی مضاعفی برای دانشجویان و پژوهشگران می شود.

این دکتری ریاضی افزود: به نوعی می توان گفت که با اختصاص دادن وقت این دسته از افراد برای یادگیری زبان انگلیسی، یک نوع دوباره کاری در آموزش زبان انگلیسی در سیستم اموزشی ایران که باعث ضررهای هنگفت مالی، زمانی و آموزشی به کشور می شود.

نیک پی با اشاره به اینکه اندیشمندان در حوزه یادگیری زبان، نظریه دوره حیاتی Critical Period را مطرح می کنند،  یادآورشد: این نظریه بیان می کندکه یک کودک با توجه به اینکه در سنین ٨-١٠سالگی به گرامر زبان مادری و همچنین در زمینه نوشتن تسلط پیدا می کند، این سنین بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم است.

 وی بابیان اینکه بیشتر کشورهای اروپایی یادگیری زبان خارجی تا قبل از ١٠ سالگی صورت می گیرد، ادامه داد: کشورهایی از جمله آلمان، فنلاند، سوئیس، لهستان، پرتقال زبان انگلیسی بین حدود سنی ٨ تا ١٠ سالگی در مدارس  تدریس انجام می شود و حتی کشورهایی از جمله سوید، نروژ، فرانسه، ایتالیا و ترکیه از سن ٧ سالگی زبان خارجی را به دانش اموزان خود آموزش می دهند و همچنین در ژاپن از سال ٢٠١١ زبان انگلیسی از پایه چهارم ابتدایی در مدارس تدریس می شود.

این دکتری ریاضی بیان کرد: بنابرین با توجه به نظریه علمی “دوره حیاتی” و تاکید بر شروع تدریس زبان خارجی در سنین ٨-١٠ برای یادگیری زبان دوم، باید زبان انگلیسی از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی بصورت مدرن و پیشرفته در نظام آموزشی ایران تدریس شود تا در پایان کلاس نهم دانش آموزان بتوانند به فهم و بیان زبان انگلیسی تسلط کافی را پیدا کنند.

نیک پی گفت: در ادامه از پایه دهم مدارس ایران زبان انگلیسی بصورت محاوره به دانش آموزان تدریس می شود تا با پایان یافتن دیپلم، دانش آموزان ایرانی به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه ازطرفی تدریس زبان انگلیسی از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی در نظام آموزشی ایران باعث  از بین رفتن هر گونه تبعیض آموزشی می شود،افزود: بنابراین تمامی دانش آموزان ایران می توانند به طور مساوی و هماهنگ زبان انگلیسی را بیاموزند، و اینکه موجب هزینه اضافی مالی و زمانی به دانش اموزان و خانواده های آنان نشود.

این دکتری ریاضی بیان کرد: در صورت اجرای این طرح، هر یک از افرادی از مدارس ایران فارغ التحصیل می شوند علاوه براینکه به زبان انگلیسی تسلط کافی دارند همچنین باعث کاهش هزینه های مالی و زمانی خانواده ها و دانش آموزان خواهد شد و هم اینکه دانش اموزان، دانشجویان و پژوهشگران ایرانی براحتی می توانند ارتباطات علمی و پژوهشی با اندیشمندان و پژوهشگران بین المللی برقرار نمایند و با تسلط افراد به زبان انگلیسی باعث افزایش میزان ارتباطات تجاری و اقتصادی ایرانیان با صاحبان صنایع و اندیشمندان اقتصادی دیگر کشورها نیز خواهد شد که یقینا کمک شایانی به استقلال و خودکفایی ایران در حیطه های اقتصادی تجاری و آموزشی به همراه دارد.

تدریس زبان آلمانی در دبیرستان:

نیک پی با بیان اینکه ایران به عنوان یک کشور صلح آمیز در خاورمیانه تمایل به حفظ جایگاه وتقویت نفوذخود وجذب سرمایه گذاری خارجی را در بخش اقتصادی را دارد، یادآورشد: با توجه به اهمیت حوزه های اقتصادی در خودکفایی کشورها در سطح ملی و جهانی، ایرانی باید تلاش جدی و موثری در توسعه زیر ساختارهای اقتصادی و صنعتی انجام دهد این تلاش ها باعث تقویت اقتصاد ملی و خودباوری در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و آموزشی در سطح منطقه ای و جهانی خواهدشد.

وی گفت: ایران با استفاده از متخصصین علمی و دانشگاهی خود در حوزه های مختلف کشاورزی صنعتی ماشین سازی و انرژی و با همکاری کشورهای پیشرو در این زمینه ها از جمله آلمان، میتواند زیرساختارهای لازم برای تولید کالاهای اساسی و باکیفیت در حوزههای مختلف بازارهای داخلی و منطقهای را توسعه دهد.

 این دکتری ریاضی ادامه داد: برای صورت بخشیدن به این امر مهم ایران میتواند در زمینههای مختلف علمی، اقتصادی و تجاری تعاملات گستردهای با آلمان برقرار نماید تا زیر ساختارهای اقتصادی کشور را توسعه و گسترش دهد که این خود باعث تاثیر بسیار زیادی در خودکفایی ایران نیز دارد.

نیک پی با بیان اینکه توسعه همکاری های گسترده با آلمان باعث به وجود آمدن اقتصاد امن و پویا در ایران خواهد شد، خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر دنیا بخصوص کشورهای اروپایی ترغیب می شوند با سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی ایران همکاری مستمر داشته که تاثیر بسیار زیادی در نزدیکی سیاسی و اقتصادی بین ایران و اتحادیه اروپا دارد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیۀ اروپا از نظر موقعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی در سطح جهانی و بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: آلمان به عنوان کشور مدرن صنعتی و برخوردار از زیرساخت های اقتصادی مطمئن، نقش بسیار تاثیرگذاری در سیاست های کلان اتحادیۀ اروپا دارد.

نیک پی با بیان اینکه تأثیرگذاری اقتصاد و صنعت آلمان بر اقتصاد اروپا و جهان، موجب بقدرت رسیدن آلمان به عنوان یک کشور تاثیر گذار در تصمیم گیری های جهانی شده است،اظهار کرد: چه بسا ١+ در اصطلاح  5+1کشورهای صنعتی دنیا متعلق به آلمان است که به موجب پیمان ماستریخت، آلمان از کشورهای مؤسس اتحادیۀ اروپایی و امروزه گردانندۀ اصلی امور این اتحادیّه است، و اینکه مقر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، مجری به جریان افتادن یورو، در شهر فرانکفورت آلمان است ،تمامی این نکات بیان شده نشان دهنده قدرت عملیاتی آلمان در حیطه های سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه ی و جهانی است.

این دکتری ریاضی ادامه داد: در سالهای کنونی، بخصوص پس از برجام، ایران و آلمان به دنبال تقویت و توسعه مناسبات خود تلاش بسیار زیادی انجام داده اند حضور مقامات و هیات های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری آلمان در ایران بیانگر رویکرد آلمان برای توسعه روابط با ایران است .

وی با اشاره به اینکه دولت های عضو اتحادیۀ اروپـا در رابطه با ایران تـرجیح مـی دهنـد آلمان گام اول را بردارد تا آنها بدان استناد نمایندافزود: چراکه آنها به شناخت آلمان از ایران اعتماد دارند،گسترش و توسعۀ مستمر روابط ایران با آلمان در زمینه های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی باعث گسترش روابط ایران و اتحادیۀ اروپا در تمامی حوزه ها می شود که این می تواند باعث بالا رفتن حیطۀ عملیاتی ایران در منطقه و افزایش جایگاه سیاسی و اقتصادی ایران در نظام بین الملل شود.

نیک پی با بیان اینکه کشورهای  آلمان، سوییس و اتریش اشتراکات زبانی و فرهنگی و نژادی بسیار زیادی بین آنها وجود دارد که موجب نزدیکی گرایش های سیاسی و اقتصادی کشورهای اتریش و سویس به آلمان می شود،افزود: و بدین جهت این منطقه را DACH-Region می نامند که حروف اختصاری آن عبارتنداز A=Austria ،D=Deutschland و CH=Confoederatio Helvetica  نام لاتین سوئیس است.

این دکتری ریاضی بیان کرد:کشورهای اتریش و سوئیس دارای تبادلات اقتصادی و فرهنگی بسیار زیادی با ایران دارد از جمله میتوان به چشم انداز انتقال گاز ایران به این کشورها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه کشور اتریش از سال ۱۹۹۵ عضو اتحادیه اروپا شده است ،یادآورشد: در سیاست خارجی کشورههای اتریش و سوئیس، بی طرفی و یا عدم دخالت در مسائل و بحرانهای بین المللی نشان از رویکرد ملی آن کشورها در سطح بین الملل است و چه بسا کشورهای آلمان، سویس و اتریش درمورد مسائل داخلی ایران رویکرد بی طرفی و یا عدم دخالت اتخاذ می نمایند، که این خود باعث شده روابط اقتصادی و سیاسی ایران با این  کشورها از کشمکش کمتری برخوردار شود.

نیک پی ادامه داد: آلمان، اتریش و سوییس در مرکز اروپا قرار دارند و به عنوان پلی بین شمال و جنوب اروپا عمل می کنند  و بیشتر از سایر کشورهای عضو در اتحادیه اروپا  با یکدیگر در هم آمیخته اند و با توجه به پیشرفت های اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی آلمان، اتریش و سویس در سطح جهانی  موجب شده دیگر کشورهای اروپایی روابط خود را با این کشورها در جهت ارتقای کیفیت اقتصادی و آموزشی خود گسترش دهند.

این دکتری ریاضی بیان کرد: بنابرین با توجه به جایگاه آلمان، اتریش و سویس در اروپا و از طرفی با توجه به رویکرد بیطرفی و یا عدم دخالت این کشورها در سیاست های کلان ایران، دولت ایران می باید تلاش جدی در جهت افزایش حجم معاملات تجاری، اقتصادی و روابط علمی و فرهنگی با کشورهای آلمان، اتریش و سوییس انجام دهد .

وی یکی از راه های توسعه روابط ایران با کشورهای آلمان، اتریش و سویس را  زمینه آموزشی دانست و گفت: در این راستا، تدریس زبان آلمانی در مدارس ایران  تاثیر بسیار زیادی بر گسترش روابط ایران و آلمان، سوئیس و اتریش ایجاد خواهد کرد.

نیک پی با اشاره به اینکه از نظر زبان شناسی، زبان های آلمانی و انگلیسی از نظر لغوی، گرامری و ساختاری هم خانوده هستند،خاطرنشان کرد: حدود 30% کلمات آلمانی و انگلیسی شبیه همدیگر و از یک ریشه نشات می گیرد بنابرین با توجه به هم خانواده بودن زبان های آلمانی و انگلیسی و همچنین با توجه به اینکه دانش اموزان ایرانی تا کلاس دهم به زبان انگلیسی آشناییت کافی خواهند داشتهاند ،آموزش و فهم زبان آلمانی برای دانش آموزان ایران بسیار ساده تر و آسانتر از زبان های دیگر شود.

این دکتری ریاضی ادامه داد: ازطرفی، با توجه به نزدیکی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ایران با آلمان و همچنین حجم بالای مراودات اقتصادی،تجاری و علمی  با آلمان ،تدریس زبان آلمانی در مدارس ایران از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است ،بنابرین این نتیجه گیری را می توان داشت که زبان آلمانی بعنوان تنها کاندید برای تدریس زبان خارجی سوم در مدارس ایران تلقی می شود.

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر