امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۳/۳۱ - ۱۸:۴۷ شناسه خبر : ۷۱۷۲

پاکبانان آبرومند و پای لنگ زباله گردهای در جستجوی معاش وارش نیوز/ اگر بخواهیم از جمله مشاغل رسمی یا غیررسمی پر خطر در زمان انتشار کرونا ویروس را نام ببریم که در معرض خطر مستقیم با کرونا ویروس را نام ببریم پاکبانان عزیز و زحمتکش و زباله گردهای محترم در ردیف های اول قرار دارند ...

به گزارش وارش نیوز/  اگر بخواهیم از جمله مشاغل رسمی یا غیررسمی پر خطر در زمان انتشار کرونا ویروس را نام ببریم که در معرض خطر مستقیم با کرونا ویروس را نام ببریم پاکبانان عزیز و زحمتکش و زباله گردهای محترم در ردیف های اول  قرار دارند که اگر لوازم مورد نظر بهداشت حرفه ای در محیط کار به مانند دستکش، ماسک، لباس کار، شیت صورت، کفش مناسب که از جمله مقدمات ایمنی کار هست را در اختیار نداشته باشند با خطرات جدی مواجه خواهند شد و اگر آموزش لازم را ندیده باشند حتی  موجب انتشار احتمالی نیز خواهند شد.

اگر دیروز در کشور سخن از توجه به مدیریت پسماند داشتیم اما گاها در مناطقی، اصلی ترین رابطین و شاغلین یعنی پاکبانان عزیز که نظافت شهر را بعهده دارندو شهروندان بابت پاکیزگی شهر باید قدردان این زحمتکشان بی ادعا باشند، همچنین شاغلین غیر رسمی و به ثبت نرسیده در مشاغل، یعنی زباله گردها و یابندگان موقتی طلای کثیف را نظارت و ساماندهی نمی کردیم اما امروز در بحران کرونا ویروس، بخاطر حفظ جان این زحمتکشان و حفاظت از سلامت دیگران، حواسمان به ایمنی، تجهیزات ابزار کار و سلامت یا بهتر آنکه ممنوعیت زمانبندی شده کار ایشان و آموزش و آگاه سازی باشد.

در خصوص شیوع کرونا ویروس، بارها گفته اند، بسیار شنیده ایم، به کرار نوشته ایم اما این بار می خواهم از زباله گردها و راکبین خودروهای خرید اجناس کهنه و دورریختنی اما قابل بازیافت و پاکبانان عزیز همان پاکبانانی که برای سلامت محیط حوزه شهری متعهدانه تلاش می کنند اشاره ای نمایم

همگان به دفعات از کنار زباله گَردها عبور کرده ایم، آنانکه در شرائط نابسامان اقتصادی  برای امرار معاش و حفظ آبرو و تامین مخارج خانواده  در کنار سطل های زباله یا نایلون های سرکوچه خمیده قامت می شوند تا شاید از بین زباله ها،مواد قابل بازیافت بیابند و با فروش آن به اداره امور زندگی بپردازند .عده ای نیز به هر دلیلی سیاهی شب را برای این کار انتخاب کرده اند
شاید بارها بی تفاوت از کنار ایشان گذر کرده ایم، حتی بعضأ ندانستیم یا نخواستیم بدانیم آیا دستکشی  بدست دارند یا با دستانی برهنه به کنکاش در نایلون و سطل زباله مشغول هستند یا آنکه مجهز به ابتدایی ترین تجهیزات یعنی دستکش و لباس کار مناسب هستند؟

آن روزگاران که صحبت از کرونا ویروس در میان نبود، برای سلامت این دسته از هموطنان نگران بودم اگر با اشیائ عفونی و آلوده تماس پیدا کنند اگر خدای نخواسته فقط تعداد محدودی مبتلا به بیماری‌های هپاتیت و… شوند، ندانند و سرایت دهند چه خواهد شد؟

امروز نگران تر از دیروز هستم چون سرعت انتشار کرونا ویروس دیگر حد و مرز نمی شناسد، سرایت آن وزیر و وکیل، رئیس و مرئوس، کارگر و کارفرما، پیر و جوان نمی شناسد.ویروس ویرانگر آژیر قرمز را برای جهانیان بصدا در آورد.
اما نگاهی هم به عناوین ذکر شده داشته باشیم، کسانیکه برای مایحتاج زندگی مجبور به این شغل هستند شاید در این شرائط در پاره ای از موارد یا بعضی از مواقع یکی از اصلی ترین ناقلان انتشار ویروس محسوب شوند.
نمی دانم ساماندهی و نظارت بر این زحمت کشان با کدامین سازمان هست

هر چند امید دارم سیاستگذاران و دست اندرکاران امر که مرتبط هستند برای معاش زباله گردها و برای امنیت بهداشتی پاکبانان چاره کار اندیشیده اند، اما کنترل، نظارت، آگاه سازی مجدد، تامین امکانات مورد نیاز، و.... همچنان مورد تأکید هست.

اگر از سوی متولیان  امکانات مورد نیاز تامین شود هرگز شاهد تامین لقمه نان به قیمت خطر جان نخواهیم بود.

عبدالله شهمیر شورمستی فعال رسانه‌ای و خبرنگار وارش نیوز 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر