امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۳/۲ - ۱۲:۳۶ شناسه خبر : ۶۷۳۳

عوامل فردی موثر بر افزایش تصادف وارش نیوز/ سلیقه ها و نیازها بر رفتار انسان تاثیر مستقیم داشته،گاهی باعث شتابزدگی افراد شده و در برخی مواقع آسیب های جبران ناپذیری را بوجود می آورند.

به گزارش وارش نیوز/ سرش خیلی شلوغ بود،تمیز کردن کناره های زمین شالیزاری و چیدن برخی از علف های هرز چنان سرگرمش کرده بود که روزه داری و فشار ناشی از گرسنگی و تشنگی را کاملا به فراموشی سپرد.

آنچنان سرگرم بود که صدای اذان مغرب وی را از کار کردن بازداشته، سبب شد تا از زمین کشاورزی بیرون آمده و دست و صورتش را بشوید و با موتورسیکلت به سمت منزل بازگردد.

برای رسیدن به منزل باید از مسیر شالیزاری به سمت جاده اصلی و دوباره به سمت مسیر روستایی رفته و سپس به منزل می رسید، وقتی سوار بر موتور سیکلت می شد از دور یکی از کشاورزان دید که با موتورسیکلت چنان با سرعت می رفت که خاک پشتش تا ارتفاع زیادی اوج گرفته بود.

در تاریکی آرام آرام به سمت جاده اصلی موتورسواری می کرد، دیگر کسی را در مسیرش ندید، آرام آرام و با خونسردی همیشگی اش وارد جاده اصلی که شد تازه فهمید شلوغی قبل از افطار یعنی چه؟

با اینکه خیلی گرسنه و خسته بود اما سعی می کرد با حوصله موتورسواری کند، این ویژگی ای بود که مشتی باعث زبان زدش در روستای زادگاهش شده بود ، اما در مسیر سه کیلومتری جاده اصلی رد کردن سرعت گیرهای سر راه، بی توجهی راننده ها به علائم سبقت ممنوع در مسیر و بوق زدن های مداوم و برخی از اعتراضات حکایت از شتابزدگی مردم برای رسیدن به سفره افطاری داشت .

مشتی هر چند از رانندگی مردم وحشت زده بود ، اما ته دل با خود گفت که خدا را شکر که مردم همه اهل نماز و روزه بوده و فرایض دینی را بجا می آورند.

در دل تاریکی در افکار خود غوطه می خورد که موتور سواری با ترک نشینش چنان با شتاب از کنارش گذشت که باعث شد تا مشتی موتور سیکلتش را به شانه خاکی جاده برده تا آسیبی نبیند، اما کمی بعد در همان تاریکی ،نورموتورسیکلت و صدای ناشی از برخورد آن بر زمین و صدای آخ ترک نشین و دوباره برخورد موتورسیکلت با جسم سخت و صدای ترمز خودرو، مشتی را بر آن داشت که اتفاق وحشتناکی مثل واژگونی موتور سیکلت و یا تصادف شدیدی با خودرویی رخ داده باشد.

وقتی به جلوتر رسید دید دو نفر جوان روستا به علت بی توجهی به سرعت گیر و سرعت زیاد با موتورسیکلت واژگون شده و در عین حال از مسیر اصلی خود منحرف و با خودرویی که از روبرو می آمد تصادف کرده و متاسفانه اتفاقی که نباید برایشان رخ داد.

نظر کارشناس:

بسیاری از رفتار افراد برای رفع نیازها می باشد،انسان در طول تاریخ نیزمدام به فکر رفع نیازها بوده و تا به هدف خود نرسیده دست از تلاش نکشیده است، اهداف انسان، وی را به سوی پیشرفت سوق داده و سبب شده تا اکنون در دنیای مدرن زندگی خود را با امکانات صنعتی و به روز سپری نماید.

در طول تاریخ سلیقه ها و نیازها بر رفتار انسان تاثیر مستقیم داشته و سبب شد تا رفتار وی هدایت شود ، رفع نیازها و از بین بردن سائق ها گاهی باعث شتابزدگی انسان شده که متاسفانه در برخی مواقع آسیب های جبران ناپذیری را نیزبرای وی به همراه دارند.

در بررسی عوامل فردی حوادث رانندگی عوامل متعددی را می توان مد نظر قرار داد.

1-در نگاهی نخست باید گفت که افراد دارای شخصیتهای متفاوتی از یکدیگر می باشند،وبر اساس شخصیت و تاریخجه زندگی خود در شرایط مشابه رفتار و عکسل العملهای متفاوتی را از خود بروز می دهند،به عنوان مثال افرادی که در طول زندگی دارای خانواده هایی گسیخته بوده و خاطرات تلخ فراوانی در تعامل با والدین خود ویا اطرافیان و افراد در جامعه داشته به احتمال از شخصیت ضد اجتماعی برخوردار می باشند.

این افراد در کنار افراد هیجان طلب که شخصیت شان زمینه فیزیولوژکی و وراثتی داشته، معمولا در رفتارهایی مثل رانندگی توجه به قوانین و مقررات را مد نظر قرار نداده و معمولا تضییع حقوق دیگران را به وفور تجربه می نمایند، مخصوصا افراد ضد اجتماع که از آزار رساندن به دیگران هیچ گونه عذاب وجدانی را به خود راه نمی دهند.

2- موضوع دیگری که باید مد نظر قرار داد هوش افراد می باشد،معمولا افرادی که از کودکی توان یادگیری لازم در مدارس و یا مراکز آموزشی را نداشته باشند بعد از ترک تحصیل و یا عدم موفقیت در کسب مهارت از روی ناچاری به هر شکل ممکن به راتندگی روی آورده و این موضوع را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب می کنند.

بسیاری از این افراد حین رانندگی آنچنان توجهی به قوانین رانندگی نداشته و یا به هیچ وجه به حقوق دیگران توجه نمی نمایند،البته باید خاطرنشان کرد که این دسته معمولا از قدرت آنالیز و تحلیل مسائل در سطح پایینی برخوردار می باشند،چرا که از هوش مرزی و صرفا برای یادگیری فعالیتهای ساده و سطح پایین برخوردار می باشند.

3-بسیاری دیگر مخصوصا کسانی که رانندگی را به عنوان حرفه ویا شغل خود انتخاب کرده اند،بس که پشت فرمان خودرو نشسته اند دچار خستگی و فرسودگی شده،پس از مدتی روزمرگی به سراغ آنها آمده و به این ترتیب رعایت قوانین برای این افراد سخت و عذاب آور به نظر می رسد.

بسیاری از این افراد نیز به احتمال، زود به مقصد رسیدن را بر رعایت قوانین ترجیح دهند.

4- گاهی نیز عدم آگاهی از قوانین و قواعد باعث تضییع حقوق دیگران می گردد،مثلا فردی که مسافت 100 کیلومتری در اتوبان را با سرعت 130 کیلومتر یعنی با اختلاف 10کیلومتر بر ساعت از سرعت مطمئنه طی می کند اگر بداند که این رفتار وی طی یک ساعت حدود 10دقیقه ویا کمتر از آن از نظر زمانی با سرعت مطمئنه متفاوت می باشد،یقینا در شرایط عادی ویا حتی تعجیل شتابزده عمل نکرده ،رعایت قوانین را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

5- خانواده ها و گذشته افراد نیزمی تواند بر شخصیت و رانندگی افراد تاثیرگذار باشد، افرادی که در طول زندگی خود پس از هرگونه اقدام مثبت و احساس کارایی هیچ گونه توجه و تشویقی از اطرافیان و یا منابع قدرت ندیده اند و یا در طول زندگی مدام سرکوب شده و احساس کارایی آنها نادیده گرفته شده نیز به احتمال حین رانندگی به شیوه های مختلف مثل سرعت سرسام آور و لایی کشیدن ها و عدم رعایت فاصله طولی و حرکات نمایشی در پی جلب نظر و توجه اطرافیان ویا به رخ کشیدن احساس کارایی خود برآیند.

6-درنهایت اینکه افراد که در خانواده های پرتنش ،خانواده اعتیاد،طلاق و بدون سرپرست رشد کرده اند در معرض رفتارهای پرخطر قرار داشته که بی توجهی به قوانین و رانندگی پرخطر از این دسته از رفتار می تواند باشد.

نویسنده: قاسم گرجی- کارشناس اداره مشارکت و آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر