امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۱۲:۴۷ شناسه خبر : ۶۶
محیط‌بانی سخت ومخاطره آمیز است
نبود تناسب بین زیست بوم و محیط‌بانی/ کمبود شدید تجهیزات نبود تناسب بین زیست بوم، محیط‌بانی و مسئولیت واگذارشده و نداشتن امکانات مناسب، شغل محیط‌بانی را سخت و مخاطره آمیز کرده است.

وارش نیوز: نبود تناسب بین زیست بوم، محیط‌بانی و مسئولیت واگذارشده و نداشتن امکانات مناسب، شغل محیط‌بانی را سخت و مخاطره آمیز کرده است.

در حال حاضر طبق استاندارد جهانی به ازای هر هزار هکتار یک محیط‌بان باید فعالیت کند که این نرم در مازندران بیش از این میزان و کمبود محیطبان از چالش‌های محیط‌زیست به شمار می‌رود.

کمبود محیط‌بان و امکانات مورد نیاز درحالی است که شکارچیان غیرمجاز به انواع تجهیزات پیشرفته و سلاح گرم مجهز هستند و جان محیط بانان در این تقابل نابرابر همواره در معرض تهدید است.

هادی منصور کیا کارشناس محیط‌زیست درباره مشکلات موجود در کار محیط‌بانی می‌گوید: محیط‌بانی کاری پرتنش بوده و با افرادی روبرو هستند که برای کشتن آمدند و دیدگاهشان کشتن است.

آموزش کم نیروها و نبود درک کار محیط‌بانی و تطبیق کار محیط‌بانی با نیروی انتظامی از دیگر چالش‌هایی است که محیط‌بانان با آن مواجه هستند

 وی کمبود نیروی انسانی را از مهترین چالش‌های محیط‌بانی دانست و افزود:آموزش کم نیروها و نبود درک کار محیط‌بانی و تطبیق کار محیط‌بانی با نیروی انتظامی از دیگر چالش‌هایی است که محیط‌بانان با آن مواجه هستند.

منصور کیا نیز کمبود تجهیزات را از مشکلات محیط‌بانان برشمرد و اضافه کرد: توجه به حقوق کم محیط‌بانان، سختی کار آنان و آموزش می‌تواند انگیزه را در این قشر زحمتکش را افزایش دهد.

 یاسر زرین‌کمر یکی از محیط‌بانان مازندران که در حین انجام‌وظیفه مورد اصابت تیر شکارچیان قرارگرفته است به می‌گوید:عمده‌ترین مشکل محیط‌بانان کمبود تجهیزات است و محیط‌بانان با کمترین امکانات به مقابله با شکارچیانی می‌روند که با پیشرفته‌ترین تجهیزات اقدام به شکار می‌کنند.

 وی که در زمره محیط‌بانان برتر کشور است، افزود: ۹۰ درصد کار ما باکسانی است که مجهز به سلاح گرم بوده و این در حالی است که محیط‌بانان حتی از داشتن جلیقه ضدگلوله بی‌بهره هستند.

زرین‌کمر ضمن گلایه از کم بودن حقوق محیط‌بانان و سختی کار آنان اضافه کرد: علیرغم نداشتن امنیت کاری و امکانات کم، عشق و علاقه به کار و محیط‌زیست سبب می‌شود که ما عاشقانه کارکنیم.

وی از نبود حمایت ارگانهای مرتبط از محیط‌بانان گلایه کرد و اظهار داشت: مردم و شکارچیان آگاه نیستند که محیط‌بانان ضابط قضایی هستند.

این محیط‌بان بابیان اینکه کار محیط‌بانان ساعت مشخصی ندارد، اذعان داشت: در بیشتر مواقع مأموریت‌های محیط‌بانان گاهی دو تا سه روزبه طول می‌انجامد.

زرین‌کمر همچنین از کمبود محیط‌بانان نیز سخن گفت و افزود: محیط‌بانی باید در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرد.

رحیم بابا نژاد دیگر محیط‌بان مازندرانی نیز از نبود تجهیزات گلایه کرد و گفت: میزان حقوق محیط‌بانان با حجم کار آنان تناسب ندارد.

این محیط‌بان مازندرانی که مورد اصابت گلوله شکارچیان نیز قرارگرفته است، افزود: گمنامی محیط‌بانان و نبود آموزش در جامعه درباره محیط‌بانان سبب شده تا مردم آن‌طور که باید با این حوزه آشنا نباشند.

 وی با تأکید بر آموزش از پایه در جامعه به‌ویژه در مدارس اضافه کرد: فرهنگ‌سازی برای شناخت محیط‌زیست و گونه‌های جانوری و گیاهی یکی از نیازهای ضروری جامعه بوده تا نگاه بدبینانه جامعه نسبت به محیط‌بانان از بین برود.

 بابانژ اد بابیان اینکه صداوسیما باید در این زمینه وارد شود، خاطرنشان کرد: مردم باید محیط‌زیست را بشناسند و اگر تجهیزات ما بروز شود باعث می‌شود تا شکارچیان از حاشیه امنیت خارج‌شده و محیط‌بانان بهتر می‌توانند به وظایف خود عمل کنند.

وی بابیان اینکه تعداد محیط‌بانان مازندران با توجه به حجم کار بسیار کم است، افزود: جذب نیروهای آموزش‌دیده در محیط‌بانی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

بابا نژاد از اعمال روابط در اجرای قانون برای شکارچیان گلایه کرد و اذعان داشت: یکی از اساسی‌ترین مشکل حوزه محیط‌بانی اعمال روابط است.

هیچ تناسبی بین تعداد محیط‌بان و مسئولیت واگذارشده به محیط‌زیست مازندران وجود ندارد

مدیرکل محیط‌زیست مازندران درباره چالش‌های حوزه محیط‌بانی گفت: هیچ تناسبی بین تعداد محیط‌بان و مسئولیت واگذارشده به محیط‌زیست مازندران وجود ندارد، اینکه می‌گویند نرم هر هزار هکتار یک محیط‌بان است را قبول ندارم زیرا شرایط اقلیمی محیط‌های گوناگون باهم فرق دارند.

 وی بابیان اینکه محیط‌بانی در کویر با محیط‌بانی در جنگل کاملاً متفاوت است، اظهار داشت: در حال حاضر ما حتی بر اساس ساختار خود نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده و بیش از ۵۰ درصد ما خالی است.

 ابراهیمی بابیان اینکه ازلحاظ قانون خوشبختانه مشکلی وجود ندارد، اضافه کرد:نبود ضمانت اجرایی قانون مشکلی است که محیط‌بانان با آن مواجه بوده و مشاهده می‌شود افرادی که مسئولیت‌های مختلف دارند، در تخریب محیط‌زیست نقش دارند.

 مدیرکل محیط‌زیست مازندران بابیان اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات ما مناسب نیستند، عنوان کرد: ما هنوز در محیط‌بانی از ماشین‌هایی مانند پاژیرو استفاده می‌کنیم درحالی‌که شکارچیان و متخلفان با پیشرفته‌ترین خودروها تردد می‌کنند.

وی با اشاره به‌سختی کار محیط‌بانان، خطر حمله و کشته شدن نیز گفت:حقوق محیط‌بانان بسیار کم بوده و زیاد بودن ساعات کار در کنار سختی‌های آن سبب کاهش انگیزه محیط‌بانان شده است و در شاخص جذب محیط‌بان هم دچار مشکل بوده و پیشنهاد دادیم تا این شاخصه‌ها سریع‌تر اصلاح شود.

وی بیان داشت: همدلی و انسجام بین قوای سه‌گانه و اهتمام لازم در محیط‌زیست باعث می‌شود تا بتوان در حوزه محیط‌زیست بهتر کارکرد.

به ازای هر ۱۳ هزار هکتار عرصه های طبیعی یک محیط بان در استان فعالیت می کند و این رقم در کشور به ازای هر شش هزار هکتار است./مهر

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر