امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۲/۵ - ۰۹:۴۷ شناسه خبر : ۶۲۰۶

بایدها و نبایدهای دوران کودکی بر شخصیت بزرگسالی وارش نیوز/ هرچند انسان خواهان حرکت در مسیرسالم و خواهان شکوفایی است، اما گاهی عدم رفع نیازها باعث عدم سازگاری و تحریک از درون فرد برای رفع نیازها می شود...

داخلی / روز/ روبروی زندان

مرد از در زندان خارج شده ودر حالی که ماسکی بر صورت دارد کم رمق و آرام آرام در کنار خیابان به مسیر خود ادامه می دهد، وی که فردی است ضعیف الجسه و با قدی کوتاه که به جرم سرقت زندانی بوده، به سمت تاکسی مسافربر روبروی زندان می رود و می گوید : داخل شهر می ری؟

راننده فردی است تنومند که کنار در تاکسی اش ایستاده: کیه که حامد دست کجو نشناسه، نهمین باره که بخاطر سرقت رفته بودی اون تو نه ؟

مرد :حالا می ری تو شهریا نه؟

راننده: فقط دربستی می رم،کرایش هم 20هزارتومن.

مرد: سه هزار تومان بیشتر ندارم.

خارجی /روز/منزل

در خانه ای قدیمی( روستایی) و فقیرانه مادر بر روی سکوی خانه نشسته و با چهره ای غم انگیز به بازی های آرام و کودکانه دخترک بازی گوش خود نگاه می کند.مرغ و خروس در گوشه ای از حیاط منزل دیده می شود.

دخترک به سمت مادرمی رود و می گوید: مامان ،مامان،امروز هم ناهاربهم نون و تخم مرغ می دی؟

مادر با چهره محزون خود(اشک هم به چشمان داشته باشد عالیه) می گوید: عزیزم امروز دیگه بهت آپ پز نمی دم،برات نیمرو می زنم.

دخترک : بازم بدون روغن؟؟

خارجی/ روز/دم در منزل

داخل کوچه مرد زندانی با چهره ای خسته و کوفته آرام به سمت در منزل می رود، وی از حدود 15متری می بیند که خودرویی کنار منزلش ایستاده ومردی زنگ منزل وی را می زند.

حامد دست کج ایستاده و با تعجب به صحنه نگاه می کند.

مادر و دختر دم در منزل می روند و در را باز می کنند.

مرد خیر در حالی که از صندوق عقب خودرو بسته ای حمایتی،(10کیلویی برنج و روغن و ...)تحویل مادر می دهد، می گوید : خدمت شما.

زن بسته را تحویل می گیردو می گوید: خیلی ممنونم آقا،دست شما درد نکنه،خدا قبول کنه.

مرد: خواهش می کنم،وظیفه مونه.

مرد خیر سوار برخودرویش شده و از محل خارج می شود.

مرد صاحب خانه به سمت خانواده اش می رود، در حالی که مادر باتعجب به همسر خود نگاه می کند دخترک با دیدن پدر به سمت وی می رود و می گوید: بابا اومده، آخ جون.

صدای راوی : در ماه مبارک رمضان با حمایت از اقشار آسیب پذیر ضمن پییشگیری از آسیب های اجتماعی و جرائم،به سلامت جامعه خود کمک کنیم.

نظرکارشناس:

از نظر روان شناسان خود واقعی انسان در زمان کودکی بر اساس بایدها و نبایدهایی که از سوی اطرافیان به وی القاء می شود و یا بر اساس یادگیری مشاهده ای در فرد شکل می گیرد، بسیاری نیز از این خود واقعی به عنوان وجدان یاد کرده اند،اگر خود واقعی افراد در جهتی مثبت شکل گرفته و زیربنای وجدان اخلاقی فرد گردد باعث می شود تا افراد بر اساس هنجارها و بایدهای جامعه رفتار کرده ، سازگاری فرد با محیط بالا می رود.

اگر خود واقعی با معیارها،هنجارها و موازین جامعه سازگاری نداشته باشد، در واقع سلامت روان فرد به خطر افتاده و زمینه تبدیل به شخصی کجرو و هنجار شکن مهیا می شود.

از سویی دیگر انسان برای بسیاری از رفتارهایی که انجام می دهد انگیزه تاثیر مستقیمی دارد، نیازهای افراد دلیل لازم برای تامین انگیزه لازم برای رفع نیازها را تامین می نماید، انسان اگر نیازهای خود را برآورده شده نبیند، سازگاری اش با محیط دچار مشکل می شود.

گاهی انسان در رفع نیازهای خود با خود واقعی خود به مبارزه می پردازد،هرچند در بسیاری از موارد وجدان و یا خود واقعی با پیدا کردن راههایی برای رفع نیازها مسیر سالم خود را ادامه می دهد.

از سویی هرچند انسان خواهان حرکت در مسیرسالم و خواهان شکوفایی می باشد، اما گاهی عدم رفع نیازها باعث عدم سازگاری و تحریک از درون فرد برای رفع نیازها می گردد، مثل فردی که از گرسنگی در رنج می باشد ولی به دلیل تنگدستی و فقر شدید برای رفع نیاز خود مواد غذایی لازم از مغازه دار و یا منازل دیگران سرقت می نماید.

این افراد در ادامه در پی عدم رفع نیازهای خود از راه صحیح مجددا برای ایجاد سازگاری دست به ارتکاب جرم ویا رفتارهای آسیب رسان و جرم زا می زنند، مثل کسی که برای رفع نیازهای خود به خرده فروشی مواد مخدر می پردازد، ویا فردی که برای درمان مادر خود را روی ناچاری مجبور به سرقت دارو از داروخانه می شود.

اینگونه فراد هرچند بر اساس قوانین جامعه رفتار نکرده و یا مرتکب جرم می شوند، اما بسیاری از آنها می دانند که رفتارشان مجرمانه ویا برخلاف وجدان می باشد، اکثر این افراد از درون دچار تعارض شده و در معرض ابتلا به برخی از اختلالات روانی مثل افسردگی و یا اضطراب و استرس قرار می گیرند،چرا که خیلی از آنها بخاطر احساس گناه و یا عذاب وجدان در رنج می باشند.

این افراد ذاتا و یا بالفطره مجرم نمی باشند بلکه محیطی ناسالم و یا کارکرد نادرست دستگاه های اجرایی باعث گرایش این افراد به چنین رفتارهایی شده و در نهایت به این صورت تعارض بالا در این افراد باعث پایین آمدن قدرت تفکر و تصمیمگیری می شود که خود آسیب های بعدی را به همراه دارد.

بنابراین می طلبد تا سازمان های مسئول و ذیربط اقدامات لازم را برای پیشگیری از چنین وقایعی در جامعه بگیرند.

نیکی کردن در حق چنین افراد و خانواده های آنها باعث تربیت نسلی سالم و مهیا نمودن امکانات برای خانواده های فقیر و آسیب پذیر برای کسب مهارت های لازم سبب می شود تا این افراد از فرصت لازم برای امرار معاش از راه های درست برخوردار بوده و در این صورت در آینده سلامت جامعه بالا خواهد رفت.

قاسم گرجی، کارشناس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر