امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۱/۳۰ - ۱۲:۲۱ شناسه خبر : ۶۰۹۱

تبدیل تهدید کرونایی به فرصت در خانواده ها وارش نیوز/ با توجه به شیوع کرونا و ایجاد محیط استرس زا، خانواده به عنوان یک جایگاه مهم می تواند در کاهش استرس موثر باشد به شرط آنکه زیرساخت های محکم و استواری داشته باشد...

وارش نیوز/ خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است که این واحد کوچک پایه و اساس جامعه است، آماده کردن افراد خانواده به منظور پذیرش نقش ها و مسئولیت هایشان در زندگی مشترک امری بسیار ضروری است.

با توجه به شرایط ایجاد شده ناشی از همه گیری بیماری کرونا و ایجاد ترس و استرس در بین افراد جامعه، خانواده به عنوان یک جایگاه مهم در کاهش استرس و افسردگی می تواند نقش بی بدیلی داشته باشد، از طرفی در این وضعیت بیماری کرونا، خانواده می تواند علاوه بر نقش مراقبتی و حفاظتی خود، به آموزش ساختارهای زیربنایی خود بپردازد که تا پیش از این به دلیل مشغله های فراوان و عدم حضور اعضا در کنار هم، امکانش میسر نمی شد.

خانواده ای که زیر ساخت مناسبی داشته باشد نیاز به تعهد، مسئولیت پذیری، احترام، صمیمیت و توانایی هایی مانند مساله گشایی دارد و در این وضعیت قرنطینه در خانه می توان به این امر مهم پرداخت.

در واقع هر رویداد به همان اندازه که یک تهدید است، فرصت های زیادی را هم با خود به همراه دارد. روزهای کرونایی لحظه هایی است که ممکن است پس از چندی به خاطراتی ماندگار برای ما تبدیل شوند.

از مهمترین آموزش هایی که خانواده ها باید به اعضای خود آموزش دهند پذیرش واقعیت است چرا که به دنبال پذیرش واقعیت استرسی مفید روی می دهد و سبب احساس مسئولیت برای حل مساله براساس پیامدهای منطقی می شود.

آموزش خلاقیت به ویزه از سنین کودکی از دیگر آموزش های خانواده ها می باشد که سبب تبدیل شرایط نامناسب به موفقیت های آینده می گردد و این وضعیت پیش آمده تمرینی برای آموزش خلاقیت در خانواده ها می باشد.

آموزش هوش هیجانی از دیگر آموزش هاست چرا که افراد با هوش هیجانی بالاتر زودتر با واقعیت کنار امده و هوشیار می گردند و استرس و هیجانات منفی خود و دیگران را تنظیم می کنند.

خانواده برای سازگاری با شرایط موجود نیاز به سبک جدیدی از زندگی دارد که در این سبک جدید هم به کاهش هیجانات منفی اعضا کمک می شود و هم به آموزش و تحکیم روابط بین اعضای خانواده رسیدگی می گردد.

نوشتن خاطرات، کتاب خوانی، قصه خوانی برای فرزندان، ورزش گروهی با خانواده، تغذیه مناسب و خواب خوب، روابط خوب و صمیمی، گفتگوهای همدلانه و صمیمیانه با همسر و فرزندان، انجام بازی و فعالیت های مشترک به اعضا، آموزش های گروهی در خانواده و .. همگی اینها فعالیت هایی است که نه تنها سبب کاهش هیجانات منفی ناشی از شیوع کرونا در جامعه می گردد سبب تحکیم روابط، افزایش صمیمیت توام با عشق و کاراتر کردن کارکرد خانواده و ترمیم زیرساخت های معیوب خانمواده می شود که تا قبل از این شرایط کافی و زمان مناسبی برای اجرای انها میسر نمی شد.

تهیه و تنظیم: ماریا حاجی آقازاده کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مازندران

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر