امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۱/۱۰ - ۱۰:۴۷ شناسه خبر : ۵۶۱۲

تغییر وضعیت ذخایر خونی از وضعیت قرمز به بهبودی/ اطمینان خاطر درباره رعایت مسائل بهداشتی در زمان خونگیری مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: خوشبختانه با حضور مردم نوع‌دوست استان حضور مردم بهتر شد و کاهش ذخایر خونی استان به حدود ۳۵ درصد رسید.

 

وارش نیوز/ اسماعیل پوریانی امروز درباره آخرین وضعیت ذخایر خونی استان مازندران باتوجه به شیوع ویروس کرونا  اظهار کرد: هر ساله در فصل سرما مراجعه مردم برای اهدای خون کاهش می‌یابد، به ویژه در اسفندماه که مردم مشغول پیشوازی از عید نوروز و سال نو هستند، اما امسال شیوع ویروس کرونا نیز به این موارد اضافه و باعث کاهش شدید مراجعه مردمی برای اهدای خون و همچنین ذخایر خونی در استان مازندران شده است.

وی با اشاره به کاهش بیش از ۵۰ درصدی ذخایر خونی بعد از شیوع ویروس کرونا در مازندران، افزود: به‌دلیل شیوع این ویروس و تاکید بر در خانه ماندن مردم حضور اهداکنندگان در پایگاه‌های استان کمتر شد اما باید گفت در مراکز درمانی و بیمارستان ها نیاز به خون و فرآورده های خونی به قوت خود باقی است.

مدیرکل انتقال خون مازندران اضافه کرد: خوشبختانه با حضور مردم نوع‌دوست استان حضور مردم بهتر شد و کاهش ذخایر خونی استان به حدود ۳۵ درصد رسید.

این مسؤول بیان کرد: درست است طی این مدت ذخایر خونی استان کاهش یافت اما توانستیم پاسخگو نیاز بیماران باشیم ولی تاکید ما این است حضور مردم همانند گذشته در پایگاه‌های انتقال خون سطح استان تداوم یابد.

پوریانی اضافه کرد: در هفته نخست امسال هزارو ۵۷۹ داوطلب اهدای خون به مراکز فعال انتقال خون در تعطیلات نوروزی مراجعه کردند که از این تعداد هزار و ۲۰۷ اهداکننده موفق به اهدای خون خود شدند که از این تعداد اهداکنندگان خون، هزارو ۱۷۳ نفر مرد و ۳۴ نفر زن بودند.

وی آمار اهداکنندگان مستمر و باسابقه را هزارو ۱۱۶ نفر اعلام کرد و گفت : ۹۱ نفر نیز برای نخستین‌بار خون اهدا کردند.

مدیرکل انتقال خون مازندران یادآور شد: همچنین در این مدت هزارو ۸۹۵ واحد خون و فرآورده‌های خون بین مراکز درمانی استان توزیع شده است.

پوریانی اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه سال گذشته در استان کاهش ۵۵ درصدی مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مازندران را درپی داشته است ولی مردم باید بدانند که تمامی پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی در مراکز انتقال خون استان رعایت می‌شود و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و داوطلبان ‌می‌توانند با اطمینان خاطر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

وی از مراجعه ۱۶۶ هزار و ۹۵۵ داوطلب اهدای خون در سال گذشته به مراکز انتقال خون مازندران خبرداد و افزود: از این تعداد داوطلب، ۱۲۹ هزار و۱۶۸  واحد خون دریافت شده است که هر یک واحد خون دست‌کم به سه فرآورده پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز فشرده تفکیک می‌شود.

مدیرکل انتقال خون مازندران با تاکید بر اینکه نیاز به خون همیشگی است و عمر فرآورده‌های خون مانند پلاکت تا ۳ روز است، خاطرنشان کرد: توصیه ما به همه اقشار مردم، به‌ویژه اهداکنندگان این است انتقال خون استان و بیماران نیازمند به خون مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی، سرطانی و دیالیزی که از مصرف‌کنندگان مستمر خون هستند را بیش از پیش همراهی کنند و کرونا سبب نشود تا این بیماران به فراموشی سپرده شوند.

پوریانی در پایان گفت: استان مازندران با  داشتن بیش از 4 هزار بیمار خاص به عنوان یکی از استان‌های پرمصرف خون و فرآورده های خونی در کشور است./ فارس

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر