امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۱۱:۳۶ شناسه خبر : ۵۴۴۶

رفتار با فرزندان در شرایط قرنطینه درصد بالایی از جمعیت کشور ما مانند همه کشورهای جهان در شهرها قرار دارند،بسیاری ازاین افرادزندگی خود را در منازل آپارتمانی سپری می کنند،منازلی که از نعمت بزرگی به نام حیاط محروم می باشند،این یعنی محرومیت اعضای خانواده از نعمت هرگونه طبیعت و مواهب الهی مانند سبزه،چمن،درخت ، کوه و تپه و ...می باشد،اعضای خانواده مجبورند زندگی خود را در چهاردیواری ای سپری کنند که جذلابیت خاصی برای آنها ندارد.

 

وارش نیوز/ این درحالی است که انسان ها عاشق طبیعت و زندگی در محیطی شاداب با محرک های طبیعی و لذت بخش می باشند.در شرایط فعلی که همه باید در قرنطینه خانگی به سر برند،محیط آپارتمانی برای اعضای خانواده بویژه کودکان و نوجوانان آزار دهنده و سخت و حتی در بسیاری از موارد غیر قابل تحمل خواهد بود.

از سوی دیگر قرار داشتن شرایط کرونایی و مصادف شدن آن با تعطیلات عید نوروز می تواند برای کودکان بی نهایت آزار دهنده و سخت باشد.

تعطیلی مدارس،محرومیت از اماکن عمومی مثل پارک ها،سینما و اماکن ورزشی و حضور اجباری در خانه مخصوصا خانه های آپارتمانی برای کودکان و نوجوانان بی نهایت آزار دهنده و حتی می تواند غیر قابل تحمل باشد.

در این شرایط احتمالا با لجبازی و ناسازگاری فرزندانتان مواجه خواهید بود. این رفتارکودکان برای شما آزار دهنده بوده و می تواند سخت و غیر قابل تحمل باشد، شاید از خود بپرسید در این شرایط با کودک ویا نوجوان خود چگونه باید رفتار کرد؟

احتمالا بسیاری از پدر و مادرها از کوره در رفته و بخاطر عدم درک وضعیت توسط فرزندان،با آنها به تندی و خشونت رفتار نمایند،اگر شما جزء این گروه از والدین می باشید باید گفت که رفتار شما صددرصد اشتباه است.

متاسفانه بسیاری از والدین دارای سبک فرزند پروری مستبدانه ای می باشند. آنان در هر شرایطی بدون اینکه حتی دلیل رفتار خود را به فرزندانشان بگویند با آنها به تندی برخورد کرده ویا آنها را مورد تنبیهات بدنی نیز قرار می دهند،این درحالی است که فرزندان از این رفتار والدین خود در مقایسه با والدین همسالان خود متعجب شده وگاهی نمی فهمند که دلیل تنبیه شدن هایشان بخاطر کدام اشتباهشان می باشد و اگر اشتباهی کرده اند رفتار صحیحی که باید انجام بدهند کدام است.

خشونت علیه کودکان در هر شرایطی باطل می باشد و در شرایط کرونایی که همه ما بویژه افراد مسن و خردسالان به سیستم دفاعی مناسبی برای ادامه بقای خود در مقابل ابتلاء به هر گونه بیماری ای نیاز داریم،صددرصد ممنوع است کودکان موضوعات را سیاه و سفید تلقی کرده و در شرایط استرس زا ترشح هورمونهایی مثل تستوسترون که برای سیستم دفاعی بدن مضر می باشد،در آنها بالا رفته و باعث افزایش ضریب ابتلاء آنها به هرگونه بیماری ای می شود.

بنابراین نه با کودکان و نه در برابر کودکان(با دیگران)هرگونه خشونت را باید ممنوع اعلام نموده و در رفتار خود تجدید نظر کرد.

نوجوانان نیزبه دلیل اینکه در مرحله خاصی از رشد قرار دارند،ترشح بالای هورمونهای رشد از درون باعث کم حوصلگی،بی قراری، آنالیز نادرست از واقعیت،تحریک پذیری و خشونت در آنها می شود، در این شرایط باید نوجوان را نیز درک کرد،با آنها نباید با خشونت رفتار کرد چرا که نوجوان دارای انرژی بسیار بالایی می باشد که در شرایط قرنطینه کمتر فرصت برای تخلیه هیجانی و مصرف انرژی پیدا می کند،بنابراین از این وضعیت آزار می بیند.

شاید از خود بپرسید،در چنین شرایطی با کودکان و نوجوانان خود باید چگونه رفتار کرد؟

1- ضمن حذف هرکونه اعمال خشونت علیه کودکان و نوجوانان،برای سپری کردن اوقات فراغت بدست آمده در شرایط کرونایی برنامه ریزی منظمی برای فرزندان خود تدوین کند.

2-در صورت بی قراری و لجبازی فرزندانتان و بیان نارضایتی از شرایط فعلی دلیل قرنطینه شدن را برای آنها بیان کنید و از بازگو کردن دلیل خود برای آنها حتی برای چندین و چندین مرتبه هیچ ابایی نداشته باشید.

3-استفاده از کتاب و خواندن انواع داستان و رمان برای پرکردن اوقات فراغت آنها و همچنین افزایش اطلاعات عمومی آنها بسیار مناسب می باشد.

4-انواع بازی ها بویژه بازی هایی که تا حدودی تحرک جسمی برای فرزندان به همراه دارد را به آنها آموزش داده و فرصت برای مشارکت با آنها در انجام بازی ها را به خود نیز دهید.

5-دیدن برنامه های تلویزیونی مثل برنامه کودک و انواع مستندات و فیلم های تلویزیونی و سینمایی در حد و اندازه ای که به سلامت جسم و روان فرزندان تان آسیب نرساند از شیوه های مناسب استفاده از اوقات فراغت برای کودک و نوجوان می باشد.

6-بیداری های شبانه برای کودکان و نوجوان می تواند مضر باشد،در این زمینه اگر زیاده روی شود احتمال ابتلای به افسردگی درفرزندان بویژه در نوجوانان که عاشق شب بیداری هستند متصور خواهد بود،بنابراین برای خواب فرزندانتان با آنها طی برنامه ای به توافق برسید.

7-زمانی را برای دور هم بودن با استفاده از شیوه هایی مناسب با رقم زدن اوقاتی خوش برای اعضای خانواده با جوک گفتن،سرگرم شدن و حتی خندیدن باهمدیگر سپری کنید.

8-برای کودکان خود قصه بگویید وشعر و رمان بخوانید.

9-ورزش علاوه بر سلامت جسمی با افزایش اعتماد بنفس و ترشح هورمون های شادی بخش بر سلامت روان افراد تاثیرگذار می باشد،برخی از لوازم ورزشی مثل تردمیل،انواع وزنه ها و ... را می توان در محیط آپارتمانی استفاده کرد.

10-گاهی استفاده از فضای باز آپارتمان مثل حیاط آپارتمان در زمان خلوت،و یا پشت بام آپارتمان نیز برای کودک و نوجوان مناسب خواهد بود.

11- سعی کنید فضایی شاد و نشاط آور را در خانواده رقم زده و به فرزندانتان کمک کنید تا هیجان مثبت را تجربه نمایند.

قاسم گرجی،کارشناس اداره آموزش همگانی و مشارکت معاونت اجتنماعی فرماندهی انتظامی مازندران

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر