امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۷/۲/۱۱ - ۱۱:۳۷ شناسه خبر : ۴۷۷

استفاده از نیروهای غیر بومی مهم ترین معضل کارگران یکی از مهمترین مشکلاتی که این روزها کارگران مازندرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند استفاده از نیروهای غیربومی است

وارش نیوز: به گزارش ایسنا مازندران،آن چه اين روزها بار زيادي را بر دوش كارگران مي گذارد، مشكلات اقتصادي است و در اين ميان بيكار شدن اين كارگران به علت تعديل نيرو و ورشكستگي شركت ها به دلیل بحران های اقتصادی و به ویژه قاچاق گسترده بار مشكلات را دو صدچندان مي كند؛ هزينه خانه و خانواده، درمان و بسياري ديگر از مسائل موضوع پيش پا افتاده‌اي نيست كه بتوان به آساني از آن گذر كرد.

از سوي ديگر كارگران فصلي نيز با توجه به عدم اعتماد به آينده شغلي خود حس ناامني زيادي را در اين ميان بردوش مي كشند.

محسن آبی کارگري پرتلاش اهل چالوس است که از بهمن ماه ۹۶ تاکنون به علت تعدیل نیروی شرکت محل کار خود بیکار شده است و حال نمی داند بعد از بیکاری چگونه از پس مخارج زندگی زن و دو فرزند خود برآید.

وي كه غم زيادي پهناي صورتش را پر كرده است مي گويد: 40 سال سن دارم و مدت 5 سال گذشته را در شركتي مشغول به كار بودم كه از بهمن ماه به دستور مدير شركت بيكار شدم و از آن زمان تاكنون بيمه من قطع شده؛با توجه به اينكه دفترچه بيمه ام هم ديگر اعتبار ندارد هزينه درمان به صورت آزاد بار زيادي را در كنار بيكاري بر شانه‌هايم تحميل كرده است.

*تعلل شرکت ها در پرداخت حق بیمه کارگران

این کارگر زحمت کش ادامه مي دهد: اين شركت به علت تعديل نيرو من و 6 نفر ديگر را كه سابقه كمتري داشتيم اخراج كرد و حال با اين سني كه دارم كسي به من كار نمي دهد و مجبورم كنار خيابان بايستم و كارگري كنم.

آبي با اشاره به اينكه 14 سال سابقه بيمه از گذشته و حال دارد،در مورد بيمه بيكاري مي گويد: از آن جايي كه شركت در پرداخت حق بيمه كارگران تعلل مي كرد،احتمال اين كه بيمه بيكاري به ما تعلق بگيرد بسيار كم است و من نمي دانم جواب خانواده ام را چه بدهم و چگونه از پس مخارج زندگی با اين همه گراني برآيم.

ياسر جمالي 32 ساله ديگر كارگر اهل چالوس است كه از اسفند ماه تاكنون طعم تلخ بيكاري را بازهم چشيده است.

وي مي گويد: در گذشته مدت سه سال در سد سياه بيشه كار مي كردم كه با پايان يافتن پروژه سد سياه بيشه از كار بيكار شدم و سپس مدت يک سال در يكي از شركتهاي شهرک صنعتي مرزن آباد كه كار مونتاژ شمع و واير خودرو را انجام مي داد با بستن قراردادهاي ماهانه مشغول بكار شدم كه از پايان اسفند ماه تاكنون نيز از سوي شركت مورد نظر دعوت بكار نشدم.

*قاچاق كالا صدمه اصلي به بدنه توليد داخلي وارد مي كند

جمالي با تاكيد براينكه بايد در عمل از توليد داخلي حمايت شود مي افزايد: يكي از دلايل اصلي بيكاري من و تعداد ديگري از كارگران عدم بازار مناسب براي توليدات اين شركت بود.

وی یادآور می شود:در گذشته با توجه به رونق اقتصادي كار فروش شركت خوب بود اما با آغاز تحريم ها و كسادي بازار توليدات اين شركت كه مواد اوليه آن از خارج از كشور وارد مي شد،نيز كم كم كاهش يافت و آن ميزان توليدي كه مي شد نيز اغلب در انبار باقي مي ماند.

این کارگر با تاكيد بر حمايت از سرمايه گذار مي گويد: نبايد در شعار فقط از سرمايه گذار حمايت شود بلكه در عمل نيز اين موضوع بايد ثابت شود و بايد گفت با توجه به مشكلاتي كه جاده چالوس- كرج براي حمل بار وجود دارد هيچ همكاري براي توليدات كارخانجات و شركت هاي شهرک صنعتي نمي شود و اگر هم بشود بسيار كم است و اين موضوع رغبت سرمايه گذار را براي ادامه كار از بين مي برد.

جمالي اضافه مي كند: قاچاق كالا يكي از صدمه هاي اصلي است كه باعث زمين خوردن شركت ها مي شود؛ وقتي كالايي به صورت قاچاق و با قيمت كمتر وارد شود توليد داخلي دچار ورشكستگي خواهد شد بنابراين بايد اين موضوع مورد پيگيري مسئولان امر قرار گيرد.

*استفاده از نیروهای غیر بومی و شرمندگی بومیان در نزد  خانواده

 حاج عباس کارگر حدود ۶۰ سال از عمر خود را سپری کرده و علاوه بر شش فرزند امروز دارای هشت نوه نیز است، درباره مشکلاتی که در سال‌های اخیر گریبانگیرش شده ، مي گويد: متاسفانه در سال‌های اخیر وضعیت زندگی ما بسیار بغرنج شده است و در تامین مخارج روزانه خود کم می‌آوریم.

 وی خاطرنشان می کند: با وجود این که از ساعت ۶ صبح برای کسب یک لقمه نان حلال به میدان می‌آیم اما کارفرمایان با حضور در این میدان کارگران جوان و حتی غیربومی را سوار خودروهای خود کرده و برای بنده و امثال من که موهای خود را در مصائب روزگار سفید کردم جز شرمندگی در مقابل خانواده چیزی نمی‌ماند.

وی می گوید: دیگر گله‌ای از دستان پینه‌بسته و قد خمیده ندارم بلکه فقط آرزو دارم تا به‌سر کار بروم و بیشتر از این شرمنده خانواده خود و نوه‌هایم که با هزاران شوق و امید به خانه پدربزرگ و مادربزرگشان می‌آیند نشوم.

این کارگر درمورد اینکه چرا تاکنون برای بیمه کارگران ساختمانی اقدامی نکرده است که بتواند در این سن و سال از حداقل کمی از مزایای آن بهره‌مند گردد، اظهار کرد: چون شرایط بیمه شدن برای من سخت بود و نمی توانستم با توجه به رکود کار حق بیمه خود را پرداخت کنم و از دوستانی که بیمه شده‌اند نیز شنیده‌ام که هزینه بیمه سالانه بالا می‌رود؛با این همه تفاسیر خود را در پرداخت این تعرفه ها ناتوان دیدم .

به گزارش ایسنا مازندران ،به نظر مي رسد براي تامين آينده شغلي كارگران فصلي و نيز كارگراني كه بيكار شده اند مسئولان امر بايد به فكر چاره انديشي اصولي تري باشند تا چرخه اقتصاد كشور به اين آساني دچار تزلزل نشود زيرا اين چرخه با دستان كارگران است كه به حركت درمي آيد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر