امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۱۴:۵۳ شناسه خبر : ۴۷۲۶
از امروز؛
تنور انتخابات داغ شد؛ رقابت ۱۴ داوطلب به ازای هرکرسی در مازندران تنور انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس با آغاز رقابت ۱۷۱ داوطلب کرسی مجلس در ۹ حوزه انتخابیه مازندران گرم تر شد.

 وارش نیوز به نقل از مهر، تنور انتخابات با آغاز تبلیغات رسمی نامزدهای کرسی مجلس در مازندران همزمان با سراسر کشور گرم شد و ۱۷۱ داوطلب تلاش خود را برای جلب آرای مردمی آغاز کرده‌اند.

کارنامه انتخابات مازندران با شروع ثبت نام نامزدها در حوزه‌های انتخابیه، وارد دور جدی شده بود و برای انتخابات یازدهم، ۴۱۷ نفر در مجموع ثبت نام کرده بودند. این درحالی است که در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ۲۸۱ مرد ثبت نام کرده بودند که این تعداد در دوره کنونی به ۳۷۸ نفر مرد با رشد ۴۴.۵ درصدی رسیده است.

میزان کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان نسبت به دوره قبل ۳۴.۵ درصد رشد داشته است و در حوزه بانوان در دوره دهم ۲۴ نفر ثبت نام کرده بودند که در دوره کنونی به ۲۳ نفر کاهش یافته است اما سرجمع ۳۱.۵ درصد در تعداد کاندیداها افزایش داشته‌ایم.

از نظر تحصیلات داوطلبان نیز با رشد مواجه بودیم و در دوره دهم ۱۰ نفر با مدرک لیسانس ثبت نام کرده بودند که و در این دوره به ۲۰ نفر رسید و در دوره قبل ۲۰۳ نفر با مدرک کارشناسی ارشد و این دوره ۲۹۹ نفر با رشد ۴۷.۳ درصدی ثبت نام کرده‌اند.

ثبت نام افراد دارای مدرک دکتری در دوره یازدهم با کاهش مواجه ۱۸.۹ درصدی مواجه شد، ولی در دوره دهم ۶۷ نفر با مدرک دکترا ثبت نام کرده بودند که این دوره به ۵۵ نفر کاهش یافته است و در مدرک حوزوی نیز با رشد هشت درصدی مواجه بودیم و در دوره قبل ۲۵ نفر با این مدرک ثبت نام کرده بودند که این دوره به ۲۷ نفر رسیده است.

رشد شمار داوطلبان انتخابات در مازندران

جمع داوطلبان دوره قبلی انتخابات مجلس در استان ۳۰۵ نفر بود که با رشد ۳۴ درصدی به ۴۱۷ نفر رسیده است. از نظر شغل، ۵۵ نفر با مشاغل آزاد در دوره دهم ثبت نام کرده بودند که دوره یازدهم به ۷۴ نفر رسید، مشاغل فرهنگی ۷۶ نفر در دوره قبل به ۷۹ نفر در این دوره رسید و شمار روحانیان از ۲۱ نفر به ۱۰ نفر رسیده است و در حوزه روحانیت ۵۲ درصد و نمایندگی مجلس باکاهش مواجه بودیم، ۷۱ نفر از داوطلبان دوره قبلی مجلس در استان کارمند بودند که این دوره به ۱۴۶ نفر با رشد ۱۰۵ درصدی رسیده است.

در دوره دهم ۱۴ نفر نماینده ادوار مجلس برای انتخابات شرکت کرده بودند که این دوره به ۱۰ نفر کاهش یافته است و شمار وکلای داوطلب از ۱۳ نفر دوره قبلی به ۱۸ نفر و تعداد پزشکان داوطلب نیز از ۱۶ نفر دوره قبلی به ۱۴ نفر در دوره یازدهم رسیده است.

از نظر ترکیب سنی، تمام مقاطع سنی با رشد به جز سن ۷۱ تا ۷۵ با رشد مواجه بوده است و سنین ۳۰ تا ۴۰ سال ۱۱۹ نفر، ۴۱ تا ۵۰ سال ۱۱۸ نفر، سن ۶۱ تا ۷۰ سال نیز ۲۳ و ۷۱ تا ۷۵ سال یک نفر ثبت نام کردند. افراد دارای سابقه نمایندگی در انتخابات دوره دهم ۲۲ نفر بود که در دوره کنونی نیز تغییر چندانی نداشتیم و از نظر ایثارگری و غیرایثارگری نیز با رشد مواجه بودیم، از نظر تعداد کاندیداها، بیشترین شمار مربوط به شهرستان بابل با ۷۴ نفر و کمترین مربوط به بابلسر و فریدونکنار با ۲۲ نفر است.

در آمل تعداد داوطلبان از ۲۷ نفر دوره قبل به ۳۷، بابل از ۵۳ نفر به ۷۴ نفر، بابلسر از ۲۷ نفر به ۲۲ نفر، بهشهر، نکا و گلوگاه از ۲۷ نفر دوره قبل به ۳۲ نفر، تنکابن از ۲۷ به ۳۷، ساری و میاندرود از ۴۵ به ۶۱ نفر، قائمشهر از ۵۰ به ۶۲، نور و محمودآباد از ۲۳ به ۳۱، نوشهر از ۲۶ به ۴۸ نفر افزایش یافته است.

۱۷۱ داوطلب نهایی وارد رقابت انتخاباتی شدند

با بررسی‌های صورت گرفته از سوی هیئت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان در مجموع شمار داوطلبان تأیید صلاحیت شده در مازندران به ۱۷۱ نفر رسید که به ازای هر کرسی مجلس ۱۴ نفر رقابت می‌کنند.

مهدی محمدی دبیر ستاد انتخابات مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شمار داوطلبان تأیید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان در استان به ۱۷۱ نفر رسید و لیست این افراد برای حضور در عرصه رقابت انتخاباتی صادر شده است.

وی افزود: در مرحله قبلی شمار داوطلبان تأیید شده ۱۵۳ نفر بود که در آخرین تغییرات این لیست به ۱۷۳ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در مجموع ۴۱۷ نفر به عنوان داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند که از این تعداد تاکنون ۷۱ نفر انصراف داده‌اند و از مجموع داوطلبان ۷۵ نفر در هیئت‌های اجرایی صلاحیتشان احراز نشد که شمار آنان در هیئت‌های نظارت به ۱۵۳ نفر رسیده بود و مرحله نهایی این آمار به ۱۷۱ نفر رسیده است.

۳۰۷۸ شعبه رأی در مازندران پیش بینی شد

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر لیست ۱۷۱ نفر برای رقابت انتخاباتی تهیه و به فرمانداری‌ها ارسال شده است، گفت: باز احتمال تغییرات وجود دارد.

مازندران ۹ حوزه انتخابیه و ۱۲ نماینده در مجلس دارد و در حالی تبلیغات رسمی انتخابات آغاز شد که مردم، گروه‌های سیاسی، مسئولان و صاحبنظران تاکید دارند داوطلبان در فرایند تبلیغات به اخلاق سیاسی توجه داشته باشند و از دادن وعده‌های غیرعملی پرهیز کنند.

۹ حوزه انتخابیه در استان مازندران وجود دارد که سه حوزه انتخابیه دارای دو نماینده و بقیه دارای یک نماینده هستند، همچنین در کل استان مازندران ۳ هزار و ۷۸ شعبه اخذ رأی بر مبنای تصمیمات هیئت‌های اجرایی پیش بینی شد که ۲ هزار و ۴۵۲ شعبه ثابت و ۶۲۶ شعبه سیار خواهد بود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر