امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۸/۹/۵ - ۰۸:۳۳ شناسه خبر : ۴۱۸۷
مدیرکل گردشگری مازندران در گفتگوی اختصاصی با وارش مطرح کرد،
آسفالت مسیر خاکی چشمه سورت تا پایان سال ۹۹ فرزانه، تعریض و آسفالت مسیر منتهی به چشمه سورت را از جمله اقدامات مهم و اثرگذار برشمرد و گفت: یک و نیم کیلومتر از ۳ کیلومتر آن آسفالت شده و مابقی نیز تا پایان سال ۹۹ به پایان می رسد.

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت و گوی اختصاصی با وارش نیوز، با اشاره به اهمیت چشمه سورت در رونق گردشگری مازندران اظهار کرد: این چشمه که در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده، قابل قیاس با چشمه پامادوکیه ترکیه و چشمه هایی در نیوزلند و آمریکا است و حتی می توان گفت از نظر ساختار و شکل فراتر از آن هاست.

وی با بیان اینکه چشمه پامادوکیه ترکیه، فقط حاوی رسوبات سفید رنگ است و چشمه موجود در آمریکا، شکل پلکانی ندارد، افزود: چشمه موجود در نیوزلند کاملا از بین رفته و تنها تصاویری از آن در کتاب های تاریخی موجود است.

فرزانه با اظهار اینکه تاکنون اقدامات موثری جهت حفظ و حراست این جاذبه فرهنگی انجام شده است، افزود: باداب سورت در سال 87 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و تعیین حریم و تصویب آن نیز در سال 92 انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، با اشاره به انجام تعاملات لازم با اداره کل منابع طبیعی استان، جهت واگذاری عرصه اثر به مقدار 71 هکتار و فنس کشی آن جهت مدیریت بهینه و جلوگیری از ورود دامداران به منطقه، گفت: تعاملات ما با آب منطقه ای استان نیز جهت احداث حصار حفاظتی، موثر و کارا بوده است.

وی ادامه داد: این حصار به ارتفاع 1.5 متر همرنگ با طبیعت منطقه است و پوشاندن حصار مذکور به وسیله گیاهان اندمیک و کاشت بوته های زرشک در دو طرف آن به منظور جلوگیری از ورود گردشگر و وسایل نقیله به مظهر چشمه در حال انجام است.

فرزانه با اشاره به اقدامات عمرانی و زیرساختی چشمه سورت، بیان کرد: یک دستگاه ساختمان بین راهی با استفاده از پنل های خورشیدی به مساحت 120 متر دارای فروشگاه، نمازخانه و سرویس بهداشتی، جهت دسترسی آسان به این جاذبه تاریخی احداث شد.

وی تصریح کرد: برای بهره مندی گردشگران از آب شرب، به طول 3 کیلومتر از سه راهی اروست-مالخواست، لوله کشی انجام شد و با آبگیری منبع آب و فاضلاب روستایی از آب چاه تلمادره، این مهم نیز محقق خواهد شد.

فرزانه، تعریض و آسفالت مسیر منتهی به چشمه سورت را از جمله اقدامات مهم و اثرگذار برشمرد و گفت: یک و نیم کیلومتر از 3 کیلومتر آن آسفالت شده و مابقی نیز تا پایان سال 99 به پایان می رسد.  

 

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر