امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۸/۸/۲۸ - ۰۹:۱۲ شناسه خبر : ۴۱۱۵
دستگذار دبیر حزب مردمی اصلاحات مازندران در گفتگوی اختصاصی با وارش نیوز؛
حسین زادگان قدرت اجرایی و استقلال رای ندارد/ تغییر صد در صدی نمایندگان مازندران در مجلس یازدهم دستگذار با انتقاد از عملکرد ضعیف نمایندگان مازندران در مجلس، اظهار کرد: بر این باورم در انتخابات مجلس یازدهم تغییر صد در صدی نمایندگان را مازندران شاهد خواهیم بود. نمایندگان علاوه بر قانونگذاری و نظارت در رفع مسائل مازندران بسیار ضعیف عمل کردند و نتیجه آن شد که کشاوزری، صنعت و گردشگری استان هر سه عقیم بماند.

اختصاصی وارش نیوز: دیروز در یک ظهر پاییزی در دفتر وارش نیوز میزبان اسلام دستگذار عضو شورای مرکزی حزب مردمی اصلاحات کشور و دبیر حزب مردمی اصلاحات مازندران بودیم تا پیرامون مسائل مدیریت مازندران و انتخابات مجلس یازدهم با هم گفت و گو کنیم. اما افزایش ناگهانی قیمت بنزین و حواشی مربوطه موجب شد در ابتدا به این موضوع مهم کشور بپردازیم. دستگذار مثل همیشه صریح و شفاف به همه سوالات ما پاسخ گفت و این گفت و گوی صمیمی که حدود یک ساعت به درازا کشید، پیرامون موضوعاتی چون عملکرد دولت روحانی، عملکرد سه استاندار دولت تدبیر در مازندران، عملکرد مجلس دهم، انتخابات مجلس یازدهم و برنامه انتخاباتی اصلاح طلبان بوده است که مشروح آن به غیر از مواردی که دبیر حزب مردمی اصلاحات مازندران فعلا انتشار آن ها را به مصلحت ندانست، از نظرتان می گذرد.

اسلام دستگذار در گفت وگو با وارش نیوز با انتقاد از تصمیم اخیر دولت مبنی بر افزایش سه برابری و ناگهانی قیمت بنزین، اظهار کرد: دولت، مصرف بالای بنزین در کشور به تناسب جمعیت و قیمت ارزان را دوعامل اصلی گرانی بنزین اعلام کرد. در حالی که یکی دو روز قبل از آن، وزیر نفت گفته بود تغییری در قیمت بنزین رخ نخواهد داد و این نشان از عدم شفافیت دولت با مردم است. قبول داریم دولت با توجه به تحریم ها و تهدیدها با مشکلاتی دست به گریبان است اما چاره آن افزایش فشار بر مردم با رفتار غیرشفاف و اظهارات دروغ برخی دولتمردان نیست. بلکه دولت می بایست صادقانه مسائل خود و اهداف و برنامه های خود را از گران کردن بنزین با مردم در میان بگذارد. مثلا بگوید با افزایش قیمت بنزین به دنبال جبران و تامین کسری بودجه هست یا برنامه های دیگری دارد.

بی اطلاعی مجلس از افزایش قیمت بنزین گریه آور است

وی افزود: آگاه کردن مردم از خروجی گرانی بنزین و درآمد حاصله از آن، همراهی و همکاری آن ها را در پی خواهد داشت. برای همین مردم باید بدانند گران شدن بنزین چه نتایجی در بر خواهد داشت. آیا قرار است معضلات کشور کاسته شود یا چه میزان بر بهبود اقتصاد و اشتغال اثرگذار است. طبیعی است وقتی  از شفاف سازی خبری نباشد، مردم اعتراض کنند و از وضع موجود گله مند باشند. اگرچه اکثریت مردم به دنبال ناآرامی نیستند و بیشتر نگران وضعیت اقتصادی و معیشت خود هستند. اما باید هوشیار بود و نگذاشت این ناآرامی ها با سوء استفاده دشمنان و سودجویان، موجب به خطر افتادن امنیت کشور شود.

عضو شورای مرکزی حزب مردمی اصلاحات کشور، تصریح کرد: انتظار می رفت دولت، قیمت بنزین را پلکانی و به مرور افزایش دهد، نه اینکه به یکباره آن را سه برابر کند. از آنجا که معمولا در کشور ما افزایش قیمت بنزین، افزایش قیمت سایر کالاها را به دنبال دارد، وضعیت فعلی، در حقیقت فشار مضاعف بر مردم به ویژه قشر ضعیف جامعه است.

دستگذار با اشاره به مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس با این مصوبه سران سه قوه، بیان کرد: اینکه برخی نمایندگان گفتند مجلس به عنوان راس امور در جریان افزایش قیمت بنزین نبوده، واقعا گریه آور است. به نظر می رسد مجلس کارایی خود را از دست داده و از جایگاه واقعی خود فاصله دارد. از این نظرمن هم با بسیاری از کارشناسان و مردم موافقم که مجلس دهم یکی از ضعیف ترین مجلس های ایران در 4 دهه اخیر بوده و حتی می توان گفت در این مدت خروجی خاصی نداشت.

مجلس باید سیاسی و چند قطبی باشد

وی با بیان اینکه در تضعیف مجلس، دولتمردان و نمایندگان هر دو مقصر هستند، گفت: دولت با مشغول کردن نمایندگان به انتخاب و انتصاب مدیران و فرمانداران، آنان را سرگرم امور کوچک و شهرستانی کرده و نمایندگان نیز به جای قانونگذاری و نظارت، معمولا درگیر انتصابات و حواشی حوزه انتخابیه هستند و نتیجه آن شد که وزن مجلس پایین بیایید و در اثر ضعف های قانونی و نظارتی، کارهای کشور روی زمین بماند. مجلس باید به دنبال کارهای بزرگتری باشد اما این مجلسی که شاهد آن هستیم با ضعف های فراوانی که دارد، نمی تواند آبرو و قداست خود را حفظ کند.

عضو انجمن علوم سیاسی کشور، با اظهار اینکه دوره آزمون و خطا گذشته است و مردم به دنبال افرادی صادق، شفاف و توانمند هستند، افزود: مجلس باید سیاسی و چند قطبی باشد تا صدای همه جریان ها شنیده شود. مجلس تک جریانی، کارایی لازم را نخواهد داشت و مجلس را ضعیف تر خواهد کرد. بنابراین پیش بینی من این است  ترکیب مجلس آینده متشکل از اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین به همراه برخی چهره های غیر سیاسی باشد و خروجی بهتری از مجلس گذشته داشته باشد.

اصلاح طلبان «آش نخورده و دهان سوخته» هستند

دستگذار با بیان اینکه ضعف عملکرد روحانی به معنای اقبال مردم به اصولگرایان نیست، گفت: روحانی در انتخابات از حمایت هر سه جریان اصلاح طلب، مستقلین و اصولگرا برخوردار بوده و نمی توان عملکرد او را صد در صد به جریان اصلاحات نسبت داد. از طرفی پرونده اصولگرایان ضعیف تر از اصلاح طلبان است و اقبال مردم به این جریان بسیار کاهش یافته است. اصلاح طلبان در حقیقت مصداق ضرب المثل «آش نخورده و دهان سوخته» هستند.

 وی افزود: اصلاح طلبان مشکلات بسیاری دارند، هنوز نتوانستند خود را بشناسند یا نیروهای جدیدی پرورش دهند و هنوز در اصول و مبنای اصلاح طلبی مانده اند. در حالی که مبنای اصلاح طلبی درست زندگی کردن، قانونگرایی، شایسته سالاری و پرهیز از رانت بازی است.

دبیر حزب مردمی اصلاحات مازندران ادامه داد: هنوز نشانه های تفکر اصلاح طلبی در مازندران دیده نمی شود و آن ها نیز مثل اصولگرایان به دنیال سهم خواهی و تامین منافع حزبی هستند. البته شاید بعد از تعیین صلاحیت ها، موقتا اجماعی صورت گیرد اما دوباره اوضاع مثل قبل می شود. معمولا حزب ما در جلسات اصلاح طلبان دعوت نمی شود و ما هم نیازی نمی بینیم در این جلسات حضور یابیم. چون آن ها از لحاظ فکری با ما فاصله زیادی دارند. ما اصلاح طلبی را در پیشرفت، مدیریت بی نفص تر و دینمداری می دانیم و معتقدیم قبل از اصلاح طلبی باید مسلمان واقعی و ایرانی حقیقی باشیم و ابتدا منفعت کشور را در نظر گیریم. ما حزبی دارای برند هستیم و با بسیاری از بزرگان اصلاحات مازندران رابطه تنگاتنگ داریم. احتمالا در ایام انتخابات به لیست های مشترک هم برسیم و تلاش ما در سطح استان این است که حداقل در 4 سال آینده ضعفی برای خود باقی نگذاریم.

هنوز داریم هزینه حمایت از روحانی را می پردازیم

دستگذار با بیان اینکه هنوز داریم هزینه معنوی حمایت از روحانی در انتخابات را می پردازیم، گفت: درست است که ما نیز از وی حمایت کردیم اما از همان ابتدا نقدها را اعلام کردیم و همچنان معتقدیم دولت باید بابت وعده های محقق نشده و پیش آمدن وضعیت فعلی، پاسخگو باشد. اگرچه مشکلات کشور تنها به دولت روحانی مرتبط  نیست، اما باید پذیرفت این دولت نقش زیادی در دلسردی مردم برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم داشته است. مثلا در شرایطی که نیاز به حضور حداکثری مردم است، سه برابر شدن قیمت بنزین توسط دولت، خواه ناخواه موجب بی انگیزگی سیاسی مردم می شود. می توان گفت دولت در 4 سال دوم متزلزل عمل کرده و استقلال رای ندارد.

حسین زادگان قدرت اجرایی و استقلال رای ندارد

وی با اشاره به انفعال نمایندگان عالی دولت تدبیر و امید در مازندران بیان کرد: زمان استانداری آقای ربیع فلاح، آب در هاون کوبیدیم. آقای اسلامی فقط 6 ماه نخست را خوب کار کرد اما در ادامه دچار روزمرگی شد. آقای حسین زادگان هم قدرت اجرایی و استقلال رای ندارد و برای بی قانونی ها و تخلفاتی که در سطح استان وجود دارد، نمی تواند حرکتی انجام دهد. حتی نمی تواند با فرمانداران و بخشداران متخلفش برخورد کند. عملکرد حسین زادگان مثل عملکرد روحانی خنثی است. پرسش ما این است چرا فرمانداری با 37 سال سابقه، هنوز باید در راس قدرت باشد؟ آیا هنوز زمان آن نرسیده است به جوانگرایی روی بیاوریم؟ تا کی می خواهیم از برخی مدیران و فرمانداران متخلف استفاده کنیم. بخشی از تخلفات را به آقای حسن نژاد معاون سیاسی استاندار ابلاغ کردم از من مدرک می خواهد! آیا من باید مدرک ارائه کنم؟ مگر نهادهای نظارتی، عملکرد مسئولان را رصد نمی کنند. آنچه واضح است این است که خورشید پشت ابر نمی ماند و گذر زمان سابقه و عملکرد چنین مدیرانی را هویدا خواهد کرد و مردم آن ها را خواهند شناخت. مجموع این ضعف ها باعث شد فشارها از سوی نمایندگان مجلس و بزرگان شهرستان ها بر حسین زادگان زیاد باشد.

دبیر حزب مردمی اصلاحات در مازندران، افزود: حسین زادگان در ابتدا دوست داشت کار کند اما اکنون به نظر می رسد بی انگیزه شده است. شاید خود نیز به ابن نتیجه رسیده است کار بزرگی او بر نمی آید. امروز حال اقتصادی مازندران علیرغم منابع عظیم خدادادی اصلا خوب نیست. از دو زباله سوز استان هیچکدام به بهره برداری نرسیدند و مسائل بسیار دیگر که از حوصله این گفت و گو است.

دستگذار با بیان اینکه دولت، زمامداری حسین زادگان را به اجبار قبول کرد، گفت: دو دلیل عمده وجود داشت که با استاندار شدن آقای حسین زادگان موافقت شد. نخست اینکه دولت گزینه دیگری نداشت و دوم اینکه خواست به اصطلاح حالی به اصلاح طلبان بدهد.

تغییر صد در صدی نمایندگان مازندران در مجلس یازدهم

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف نمایندگان مازندران در مجلس، اظهار کرد: بر این باورم در انتخابات مجلس یازدهم تغییر صد در صدی نمایندگان را مازندران شاهد خواهیم بود. نمایندگان در حوزه نظارت بسیار ضعیف عمل کردند و نتیجه آن شد که کشاوزری، صنعت و گردشگری استان هر سه عقیم بمانند و بالاخره نفهمیدیم ما استان گردشگری هستیم یا صنعتی و کشاورزی؟. بنابراین دور از انتظار نیست که مردم در انتخابات آتی همه معادلات را به هم بزنند و به تغییر واقعی روی آورند.

عضو انجمن علوم سیاسی کشور در پایان گفت: به عنوان عضو کوچک سیاسی از هر دو جناح می خواهم که شفاف سازی و جوانگرایی را سرلوحه کار خود قرار دهند و حرکت رو به جلو داشته باشند تا مردم همچنان پذیرای جریان های سیاسی باشند.

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر