امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۸/۷/۱۳ - ۱۲:۱۳ شناسه خبر : ۳۶۰۸

نقش رسانه در سازگاری جامعه با تغییرات اقلیمی عضو هیئت علمی گروه آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس گفت: نقش آگاهی بخشی رسانه می تواند مردم را نسبت به مفاهیم تغییر اقلیم آگاه کرده و سبب سازگاری آنان با تحولات پیش رو شود.

حمیدرضا مرادی، در گفت‌و گو با وارش نیوز؛ به رهاورد متنوع تغییر اقلیم اشاره و اظهار کرد: گرمایش جهانی زمین و مسئله تغییرات بارشی که از داده های حدی است مباحث ثابت شده ای بوده که نیازمند آگاهی بخشی در بین مردم است.

وی با بیان اینکه افزایش آگاهی در بین جامعه باعث شده تا مردم از تبعات تغییر اقلیم عبور کرده و از نکات مثبت آن بهره ببرند، گفت: به عنوان مثال با گرم شدن هوا که متاثر از گرمایش جهانی زمین است می توان با بهره گیری از سنسورهای خورشیدی و انرژی حاصل از آن آب شور را تبدیل به آب شیرین کرد تا ضمن کمک به ذخایر آبی و تقویت آن سایر نیازمندی ها نیز از این طریق مرتفع شوند.

عضو هیئت علمی گروه آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه باید تبعات منفی پدیده های انسان ساخت و طبیعی در مبحث سازگاری تغییر اقلیم کاهش یابد، خاطرنشان کرد: با توجه به کم شدن تعداد روزهای بارشی و رشد چشمگیر رگبارهای شدید در مازندران که موجب سیلاب و آبگرفتگی می شود اگر بتوان از سیلاب در مناطق جلگه ای و ساحلی به عنوان تغذیه آبخوان ها بهره برد آنگاه سیلاب یک نعمت، محسوب شده چراکه باعث تقویت ذخایر آبی زیرزمینی می شود.

مرادی رشد شهرگرایی، جمعیت و تکنولولوژی را سبب افزایش مصرف سوخت های فسیلی دانست و یادآور شد: به علت کاهش وسعت پوشش گیاهی و co2 رها شده در جو زمین و نیز انتشار گازهای گلخانه ای شرایط تغییر اقلیم مهیا شده و این تغییرات وقوع سیلاب ها را افزایش می دهد.

وی با اشاره به نقش آگاهی بخشی رسانه افزود: انسان این خلاقیت و توان را داشته که از خیلی مسائل مضر و آسیب رسان، به نفع خود و زندگی بهره ببرد، به شرط اینکه نسبت به آن وقایع آگاهی کافی حاصل شود.

عضو هیئت علمی گروه آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس به بررسی نقش آموزش پرداخت و توصیه کرد: باید در برنامه ها، از سطوح مختلف مدارس تا ترازهای بالاتر، آموزش لازم داده شود و اطلاعات در تمام افراد اعم از مسئولین و شهروندان نهادینه شود.

مرادی با بیان اینکه فرهنگسازی فقط با آموزش نیست، بلکه قانون و آموزش باید در کنار هم بوده تا جامعه محیط سالمی را تجربه کند، افزود: با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی، باید علاوه بر آموزش، قوانین مدونی هم کنار آن وجود داشته تا با تاثیرگذاری بیشتر، فرهنگ القاء شود، به عنوان مثال اگر برخورد قانونی با کسانی که در خیابان آشغال می ریزند بشود دیگر این مسئله تکرار نشده و رفته رفته تبدیل به فرهنگ می‌شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر