امروز : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۳/۵/۶ - ۱۷:۳۶ شناسه خبر : ۱۶۸۳۵
به بهانه هفته ملی مهارت
چرا داشتن مهارت‌ شغلی قبل از ورود به بازار کار مهم است؟ طبق گزارش‌ها بیش از ۷۰ درصد کسانی که آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌ و دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند، در راهیابی به بازار کار موفق بودند.

به گزارش وارش نیوز - یکی از ضروریات رشد و توسعه اقتصاد،‌ مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است که در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است؛ بر همین اساس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای امکان بهره‌برداری مناسب از منابع انسانی را فراهم کرده و توانایی لازم برای راهیابی به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار را به وجود می‌آورد.
به اعتقاد کارشناسان یکی از علل بیکاری در جامعه، فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار است.به زعم آنها ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان نقش موثری در ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش آموختگان دارد.
برابر گزارش‌ها بیش از ۷۰ درصد کسانی که آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌ و دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند، در راهیابی به بازار کار موفق عمل کرده‌اند. این امر نشان می‌دهد که مدرک و مدرک‌گرایی نه تنها تاثیر موثری در ورود سریع به بازار کار نداشته بلکه موجب بیکاری فارغ التحصیلان و بسیاری از جویندگان کار شده و کشور از وجود نیروهای آماده به کار ماهر بی‌بهره‌ مانده است.
در همین راستا مهرداد عظیمی ـ معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اهمیت آموزش های مهارتی در اشتغالزایی و راهیابی جوانان به بازار کار اظهار کرد:در حال حاضر جایگاه سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای به عنوان پایگاهی اثرگذار در کاهش نرخ بیکاری اهمیت بسزایی دارد و لازم است تعامل و ارتباط محکمی میان بنگاه‌های اقتصادی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در بحث آموزش مهارتی برقرار شود.

وی سرمایه‌گذاری در امر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را ارزشمند توصیف کرده و معتقد است: بی اهمیت نشان دادن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در برخی جوامع موجب شده افراد به جای مهارت آموزی بیشتر به سمت دانشگاه‌ها گرایش پیدا کنند و در نهایت رواج این پدیده منجر به بیکاری نیروی کار شود.
به گفته عظیمی، آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف یافتن راه‌حل‌های ماندگار برای ایجاد اعتماد به‌ نفس در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید ترویج شود زیرا مهارت آموزی در اشتغال پذیری افراد و ورود آنها به بازار کار اثرگذار است.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ درصد از فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای به اشتغالزایی منجر می‌شود افزود:امروز بیش از ۶۰ درصد از مأموریت آموزش مهارتی سازمان که آموزش‌های آزاد است،توسط بخش خصوصی و مردم انجام می‌شود و ۴۰ درصد از کل آموزش‌های ارائه شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی است که به مهارت آموزی جوانان، مراکز جوار بین کارگاهی، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای آزاد و مهارت آموزی در محیط‌های واقعی کار اختصاص داشته است.
کارشناسان آموزش‌های مهارتی را تکمیل‌کننده ‌آموزش‌های نظری دانسته و معتقدند که افراد باید از دوران ابتدایی با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا شوند.بی تردید سرمایه‌گذاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارزشمند است زیرا نیروی انسانی ماهر موجب رونق بازار کار و رشد و توسعه اقتصادی می‌شود.
به گزارش وارش نیوز به نقل از ایسنا مهارت آموزی موثرترین راه ایجاد اشتغال به شمار می رود و سرمایه گذاری در آموزش های مهارتی ضمن تربیت افراد متخصص و ماهر، نیاز واحدهای اقتصادی به نیروی ماهر را برطرف می کند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر