امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۵/۹ - ۱۷:۲۷ شناسه خبر : ۱۶۰۰
یادداشت اختصاصی وارش نیوز
مدیریت موروثی کانون فساد؛ لزوم بهره‌گیری از جوانان زمانی که بدون تعصب دوره‌های زندگی بشر را بررسی می‌کنیم مسیر ادامه حیات از کودکی شروع به نوجوانی و جوانی و میانسال و کهنسالی پیوند می‌خورد مهم‌ترین دوران زیست یک انسان در این عالم دوران جوانی است...

اختصاصی وارش نیوز: وقتی  سرمایه‌های یک کشور را تجزیه و تحلیل می‌کنیم. نقاط قوت و ضعف آن را می‌سنجیم. مهم‌ترین و تاثیر‌گذار‌ترین سرمایه که ضامن بقا و موفقیت و سنگ بنای تحول و توسعه و پایداری یک نظام حاکم در آن کشور بوده نیروی انسانی خصوصا جوان کار‌آمد و متخصص و متعهد است. کلیدی‌ترین عنصر پیشرفت یا نزول و شکست هر حکومتی نیروی انسانی آن نظام هست که چگونه بکار‌گیری و منابع و تجهیزات چطور تخصیص یافته که با بر نامه‌های آن نظام مطابقت داشته باشد. نیروی جوان برای هر کشوری یک منبع استراتژیک و تعین‌کننده به حساب می‌آید که می‌تواند باعث توسعه پایدار اقتصادی اجتماعی و سیاسی شود. چرا حکومت‌هایی که به توسعه پایدار و بقا و ماندگاری نظام حاکم پایبند هستند به جوانان اهمیت ویژه می‌دهند؟
زمانی که بدون تعصب دوره‌های زندگی بشر را بررسی می‌کنیم مسیر ادامه حیات از کودکی شروع به نوجوانی و جوانی و میانسال و کهنسالی پیوند می‌خورد مهم‌ترین دوران زیست یک انسان در این عالم دوران جوانی است که جسم و عقل به کمال می‌رسد. استواری و پایداری در اندیشه و عمل حاکم می‌شود. جوانی اوج توانایی خرد و جسم انسان است که مهم‌ترین خصلت جوانی آزاد منشی، تغییر‌پذیری و شجاعت در تغییر و قدرت جسمی تیز هوشی، زیبایی‌طلبی و تکاثر‌گرایی و حق‌طلبی و عقلانیت‌گرایی‌،‌ بی‌باکی و عدم مصلحت‌اندیشی منافع شخصی و نوگرایی و قدرت جدل همراه با توان بر انجام چنین اعمالی است. جوان مشتاق زیبایی و فخر ورزی و نوگرایی است که موجب اقتدار جامعه و هر نظام و حکومتی است.
اگر این نیاز خوب درک  نشود پیشرفت و توسعه بوجود نخواهد آمد. تکنولوژی و جهان در حال تغییر مداوم و سریع هستند و نیاز زمان و مکان است که باید تغییر کند و این میسر نمی‌شود؛ جز با روح بلند جوانی که خواستار تغییر و بهبود شرایط موجود است.
وقتی به قرآن کریم، کتاب هدایت و سعادت بشر، که پیام خالق بی همتاست و بعد از آن به عقل و تاریخ برای رسیدن به سعادت شهر بشر رجوع می‌کنیم که آینده بهتر و زیبنده جامعه انسانی در تکاپوی زمان و در شان و منزلت انسان به عنوان اشرف مخلوقات باشد؛ راهش اتکا به جوان است. تمدن هر جامعه و بشر بر علم و فرهنگ و اقتصاد استوار است که برای  بقا و احیاء و استمرار تمدن این نیرو و توان جوانی است که این بار سخت را باید به دوش بکشد. جایگاه و نقش جوانان در بهبود و حفظ تمدن ایرانی اسلامی و انقلابی مهم و راهبردی است چرا که برای تحقق اهداف در سه حوزه علم و فرهنگ، اقتصاد و انرژی و سخت‌کوشی جوانان است که می‌درخشد. همانطوری که جوانان انقلاب را به ثمر نشاندن و همانطوری که در جنگ تحملی و دفاع از حرم با جانثاری سربلند و پیروز از میدان خارج شدند بی‌شک در جنگ اقتصادی و فرهنگی همان جوانان توانمند متخصص و متعهد حضور دارند و باید از سوی مسئولین و سیاستگذاران نظام دیده شوند. اگر استمرار پیروز و سربلندی و ثبات اقتدار و سروری حضور در عرصه بین‌الملی را می‌خواهیم باید جایگاه واقعی جوانان برای حضور در عرصه مدیریت این کارزار اقتصادی و فرهنگی خوب تعریف و به آن‌ها واگذار شود. در این جنگ نابرابر اقتصادی و فرهنگی با  دشمنان که از هر توانی استفاده می‌کنند. بهره‌مندی کشور از خدمات بعضی از مدیران کهنسال که در جلسات و همایش‌ها از نا‌توانی جسمی در خواب به سر می‌برند بی حاصل است. باید از تجربه این دست مدیران در جایگاه مشاور و راهنما استفاده شود نه فرمانده و سکاندار در خواب. از برکت‌های انقلاب عزیزمان حذف مدیریت ارثی بود.
باید از ریشه زدن دوباره این امر جلوگیری شود که مدیریت ارثی کانون فساد و رانت خواهد بود. خواستن توجه به جوانان و اتکا به جوانان و پتاسیل درون کشور زیاد‌خواهی و سهم‌خواهی جوانان نیست. این الویت و نیاز اول ایران عزیز برای مقابله و تسلط بر هر تهدید مستکبران است.  بی‌شک این جوانان یوسف‌های گمگشته حلال مشکلات کشور و عامل پیشرفت و توسعه همه جانبه و سربلندی ایران هستند. پویایی هر کشوری متکی به بکار‌گیری جوانان در عرصه‌های مختلف کار و مدیریت می‌باشند. وقتی می‌گوییم جوان‌گرایی منظور و مرادمان بکارگیری همه افراد کم‌سن و سال و کم‌تجربه و جوان دارای ژن برتر و آقا‌زاده در مراکز حساس و سطوح عالی نیست بلکه تربیت مدیران جوان و جانشین پروری و استفاده از جوانان شایسته و توانمند برای آینده است که جریان‌سازی نمایند. بعضی از مدیران کهنسال کشور مدیرانی باتجربه هستند ولی نسبت به جوانان توان جسمی و فکری پایین‌تری برخوردارند و نیروی جوان با توجه به انرژی و توان بالا و مسلط به  علم  می‌تواند موفق‌تر عمل نماید. امیدوارم به سرمایه عظیم و جوان کشور توجه شود که به پشتوانه این استعداد و توان و باور نیروی جوان جامعه‌ما از پیچ‌های سخت روز‌گار عبور نماید.

تیمور داداشی آبکسری

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر