امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۷/۴/۲۱ - ۱۲:۱۶ شناسه خبر : ۱۴۱۰
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس:
از تولیدکننده های داخلی باید در بازارهای جهانی حمایت جدی شود نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: از تولیدکننده های داخلی باید در بازارهای جهانی حمایت جدی شود.

وارش نیوز: به گزارش ایسنا، علی محمد شاعری در نخستین همایش توسعه صادرات از مسیر خزر در سالن اجتماعات هتل سالار دره شهرستان ساری، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در شرایط جدید با تکیه بر ظرفیت های داخلی گام های اساسی را در زمینه توسعه صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی بردارد و با توجه به ظرفیت هایی که در بخش کشاورزی، فنی و مهندسی و حوزه های مختلف مربوط به امنیت غذایی در کشور وجود دارد حمل و نقل دریایی راه مناسبی برای توسعه تجارت و بازرگانی در ایران است.

وی افزود: ما همیشه می گوییم سهم مهمی در تولید داریم در حالی که سهم قابل توجهی در صادرات نداریم. کشوری که می خواهد در حوزه اقتصاد خود اتکا شود حتما باید تولید آن صادرات محور باشد. صادرات توسعه پیدا نمی کند مگر اینکه تولید آن قابل رقابت در بازار جهانی باشد.

شاعری خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت قصد دارند که با همکاری بخش خصوصی و فعالان اقتصادی گام جدیدی را با تکیه بر ظرفیت های داخلی بردارند و ایران فقط در بخش کشاورزی حدود 120 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی دارد که در بسیاری از محصولات کشاورزی در دنیا سرآمد است و تولیدات ایران در حوزه های مرکبات، سیب، کشمش، خرما، زعفران، داروهای گیاهی و محصولات دامی مانند گوشت سفید و تخم مرغ مزیت نسبی بی نظیری دارد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: از تولیدکننده های داخلی باید در بازارهای جهانی حمایت جدی شود به همین دلیل مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم توسعه و در بودجه 1397 حدود 1500 میلیارد تومان مشوق صادراتی را تصویب کرد که از استانداران سه استان شمالی می خواهم تا از این ظرفیت قانونی استفاده کنند زیرا این مشوق های صادراتی می توانند از کالاهای ایران در بازارهای هدف حمایت کنند تا قابل رقابت باشد.

شاعری اظهار کرد: 20 درصد سرمایه صندوق توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را به صادرات اختصاص داده شده است که سال گذشته حدود 600 میلیارد تومان به این امر اختصاص پیدا کرد اما انتظار داشتیم بخش خصوصی و تشکل ها از این تسهیلات کم بهره با بازپرداخت مناسب استفاده بهتری کنند که امیدوارم در سال 97 ضعف سال های گذشته را مرتفع کنیم و در همین راستا تمامی زیرساخت های لازم برای افزایش صادرات در بنادر شمال کشور به ویژه منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد فراهم شده است و قصد داریم سیستم پیشرفته رو-رو ریلی را در بندر امیرآباد افتتاح کنیم.

وی افزود: بیش از 6 هزار میلیارد تومان در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد سرمایه گذاری شده است و همچنین حدود 7.5 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر است و به زودی اداره کل گمرک برای تسهیل صادرات و رفع موانع تامین نیازهای داخلی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ایجاد می شود و از سویی دیگر شبکه حمل و نقل ریلی از تهران به شمال ظرف 40 ماه آینده به اتمام می رسد و بیشترین خدمت را به حمل و نقل دریایی می کند.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس تصریح کرد: با توجه به اجرای طرح تنفس جنگل که بهره برداری از درختان سرپا ممنوع شده است باید چوب مورد نیاز ایران را از کشورهای همسایه به ویژه روسیه تامین کنیم و همچنین در زمینه تامین خوراک دام مانند ذرت و سویا منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ظرفیت بسیار خوبی برای واردات و صادرات کالا است.

شاعری گفت: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران می تواند با تکیه بر تولید داخلی جهش بزرگی در جهت توسعه صادرات داشته باشد و برای اینکه بتوانیم از ظرفیت دریایی که اقتصادی ترین شبکه حمل و نقل برای صادرات و واردات است استفاده کنیم بندر امیرآباد به عنوان سومین بندر بزرگ کشور می تواند پیشران توسعه استان مازندران باشد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر