امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۱/۷/۲۸ - ۱۲:۲۹ شناسه خبر : ۱۳۴۶۴
یک کارشناس گردشگری:
درآمد ۲۰۰۰ میلیارد دلاری گردشگری خوراک در دنیا/ مازندران مستعد شکوفایی است وارش نیوز/ یک کارشناس گردشگری و مدرس دانشگاه با اشاره به درآمد ۲۰۰۰ میلیاردی گردشگری غذا و نوشیدنی در دنیا، از ثبت جهانی بیش از ۴۰۰ نوع غذا در گیلان و مازندران یاد کرد و گفت: مازندران با ظرفیت های متعدد در تولید غذاهای محلی، مستعد شکوفایی در این عرصه است؛ مثال بارز آن برندشدن رستوران هایی است که بر تولید و ارائه غذاهای سنتی استان تمرکز کرده اند.

محمدرضا اورمزدی  گردشگری غذا را از ارکان پردرآمد گردشگری معرفی کرد و با بیان اینکه در دنیا غذاهای ایرانی، شناخته شده و دارای یک اعتبار جهانی است، گفت: در ایران بیش از ۲۵۰۰ نوع تنوع غذایی وجود دارد که بخشی از این تنوع در جامعه روستایی و عشایری دیده می شود چرا که در ایران تقریبا ۲ میلیون عشایر وجود دارند و طبق آمار ۵۴۷ طائفه و ۹۶ ایل هستند.

این کارشناس با اشاره به اینکه بسیاری از غذاهای سنتی کشور عملا بر اساس جغرافیا، تنوع آب و هوایی و تنوع قومی و نژادی شکل گرفته است، عنوان کرد: امروزه غذای رستوران های چینی، هندی و ایرانی به عنوان برند در آسیا محسوب می شوند.

درآمد ۲۰۰۰ میلیارد دلاری گردشگری خوراک در دنیا/ مازندران مستعد شکوفایی است

اورمزدی با بیان اینکه غذای ایرانی دارای طعم، مزه و جذابیت خاصی است اظهار کرد: طبق شاخص سازمان یونسکو در جلگه های شمالی به ویژه گیلان و مازندران بیش از ۴۰۰ نوع غذا به ثبت رسیده که از این لحاظ بسیار حائز اهمیت است.

وی بااشاره به گزارش سالانه سازمان جهانی گردشگری تصریح کرد: صنعت غذا طبق آماری که سازمان جهانگردی برآورد کرده برای کشورهایی که هدفشان صنعت گردشگری غذاست بیش از ۲۰۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته اند.

این کارشناس با بیان اینکه در مازندران غذاهایی با تنوع گیاهی و حیوانی مختلف وجود دارد و طبخ می شود، گفت: امروزه رستوران هایی که در مازندران برند شده اند بر غذاهای سنتی استان تمرکز کرده و بیشتر غذاهای سنتی ما در مناطقی شکل می گیرد که دارای جوامع محلی میزبان است.

درآمد ۲۰۰۰ میلیارد دلاری گردشگری خوراک در دنیا/ مازندران مستعد شکوفایی است

اورمزدی با تاکید بر این نکته که بیشتر تولید غذایی و ارائه خدمت در مناطق روستایی مازندران شکل می گیرد، گفت: بر اساس آمار در مازندران حدود ۳۰۰۰ نقطه روستایی وجود دارد که مراکز تولید فرآورده های گیاهی و دامی و لبنی و سایر مواد غذایی به شکل ارگانیک یا غیرشیمیایی است.

این استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری در پایان یادآورشد: نقاط روستایی به عنوان کانون اصلی جوامع محلی به شمار می آیند که این جوامع محلی می‌توانند در فرهنگ میزبانی و مهمان نوازی و مهمان پذیری که در خون ایرانی ها به ویژه مازندرانی ها عجین است در توسعه صنعت گردشگری غذا اثربخش باشند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر