امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۲
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۷ - ۰۸:۲۷ شناسه خبر : ۱۲۰۵۵
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران:
نقش مازندران در حماسه سوسنگرد به آیندگان منتقل شود سردار «ملکی» گفت: نقش مردم مازندران در حماسه آزادساری و بازسازی سوسنگرد باید به آیندگان منتقل شود.

سردار «عبدالله ملکی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در همایش «آزادسازی تا بازسازی سوسنگرد» با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بویژه شهدای سوسنگرد و تأکید بر ضرورت پاسداشت حماسه آزادسازی سوسنگرد اظهار داشت: سوسنگرد مرکز دشت آزادگان است و در منطقه میانی خوزستان قرار دارد که در شروع جنگ تحمیلی، سپاه سوم لشکر زرهی عراق برای رسیدن به اهواز این محور را انتخاب کرده بود اما با مقاومت جانانه مردم قهرمان سوسنگرد و ارتشیان و پاسداران و نیروهای ژاندارمری روبرو شد.

وی با بیان اینکه اگر چه سوسنگرد به مدت کوتاه در اشغال رژیم بعث قرار گرفت اما با حماسه سازی سپاه و ارتش از دست رژیم بعث آزاد شد، تصریح کرد: این شهر دو بار در محاصره شدید دشمن قرار گرفت و در 25 آبان 59 نیز برای سومین بار محاصره شد و نیروهای اسلام و عشایر و بسیجیان و ژاندارمری و ارتشیان در مقابل فشار حمله دشمن مقاومت کردند.
سردار ملکی اضافه کرد: با دستور امام که فرمود «تا فردا بایستی سوسنگرد آزاد بشود» رهبر معظم انقلاب و شهید چمران که در آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند با همکاری و هماهنگی با لشکر 92 زرهی اهواز و بکارگیری نیروهای تیپ دو و بخشی از نیروهای تیپ 3 این لشکر زرهی و ستاد جنگ‌های نامنظم و پاسداران و ارتشیان و بسیجیان بطور هماهنگ و با اقتدار سوسنگرد را در 26 آبان 59 از حصر درآوردند و آزادی را به مردم ایران و سوسنگرد ارمغان آوردند.
سردار ملکی با اشاره به حماسه رزمندگان مازندرانی هم در آزادسازی و هم بازسازی شهر سوسنگرد بیان داشت: پس از فتح حرمشهر، آیت الله «هادی روحانی» نماینده فقید امام (ره) در استان مازندران طی نامه ای به امام (ره) برای بازسازی شهر سوسنگرد اعلام آمادگی کرد و با موافقت حضرت امام (ره) بازسازی این شهر به این استان محول شد.
این مسئول با بیان اینکه 13 هزار نیروی جهادی مازندران از شهریور 1361 تا دی 1362 کار بازسازی شهر سوسنگرد را به اتمام رساندند، خاطرنشان کرد: همچنین مردم مازندران در آن زمان با جمع آوری 300 میلیون تومان کمک نقدی به این مردم جنگ زده افتخار دیگری در کارنامه حماسی خود از سالهای دفاع مقدس به ثبت رساندند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به نقش محوری سردار شهید «حسین بهرامی ولشکلایی» در عملیات آزادسازی سوسنگرد اشاره کرد و با بیان اینکه قریب به 43 شهید مازندرانی در جبهه سوسنگرد تقدیم شد، اضافه کرد: این دو حماسه باید به زیبایی به آیندگان و نسل امروز منتقل شود.

سردار ملکی گفت: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در راستای حفظ و نشر این دو حماسه اقدامات موثری انجام داده است که چاپ کتاب «بازساری سوسنگرد چیزی مثل جنگ» از جمله آنهاست که با همکاری سپاه کربلا انجام شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه برگزاری این همایش یکی از راه‌های پاسداشت این حماسه است، گفت: این همایش طی سال‌های متوالی برگزار شد و در ساال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

خاطرنشان می‌شود، این مراسم که از سوی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و به همت دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بابلسر در دانشگاه فرهنگیان هادی شهر برگزار شد، از خانواده مرحوم آیت الله «هادی روحانی» نماینده فقید حضرت امام (ره) و تعدادی از خانواده‌های شهدای سوسنگرد و همچنین نیروهای جهادی در بازسازی سوسنگرد قدردانی بعمل آمد.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر