امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۴ - ۰۸:۳۱ شناسه خبر : ۱۱۹۹۸
پرونده ویژه وارش/ برای رفع فرابحران زباله باید برنامه مدون داشت؛
زباله‌سوز؛ منجی مازندران می‌شود؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، امروز مازندران درگیر فرابحران زباله است، موضوعی که استاندار جدید مازندران را نیز در مراسم معارفه، ترغیب کرد تا سخنی در این زمینه به میان بیاورد، وی خطاب به شهرداری ها و شوراهای شهرهای مازندران گفت که باید توجه به پاکیزگی و زیبایی شهری را در اولویت کاری خود قرار دهند و اگر ادعای یک استان گردشگر پذیر و پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۰ را دارید، به این موضوع به عنوان اولویت بیاندیشید.

موضوعی که استاندار مازندران خود بهتر می‌داند نتیجه عملکرد یک روزه مسئولان نیست و حتی با شعار و دستور نیز، برطرف نخواهد شد.

موضوع زباله به توان کارآمدی مدیر ارتباط مستقیمی دارد، یعنی استاندار مازندران در کنار دستور به شهرداری ها و شوراهای شهر و روستای مازندران، باید بتواند مدیری لایق، با برنامه، جوان و هدفمند در این زمینه را مسئول پیگیری آن کند و تا به نتیجه نرسیدن و پیگیری نهایی امور، کار را رها نکند.

داستان عجیب و غریب زباله در مازندران، عزم بزرگی برای رفع بحران می‌خواهد، شما تصور کنید که قرار است گردشگر به مازندران بیاید، اگر جنگل را برای سفر خود برگزیند، با تلی از زباله‌ها، بوهای بسیار تند و مسمئز کننده و از سوی دیگر افزایش حشرات موذی رو به رو خواهد شد.

اگر به کنار دریا برود، باید بتواند بوی فاضلاب‌های شهری که به واسطه کانال های احداث شده ای که به دریا ختم می‌شود را تحمل کند و از آلودگی های سواحل هم نمی‌توان پشم پوشی کرد.

متخصصان معتقدند نداشتن برنامه توسعه محور در زمینه حل فرابحران زباله، مهمترین موضوعی است که کار را به اینجا رسانده است، یعنی نمی دانیم اصلا زباله چیست، چه مشکلاتی ایجاد می کند و چه فوایدی دارد، برای زباله خشک چه باید کرد، با زباله تر چه کنیم، محل دفن و دپوی زباله چه ویژگی هایی دارد، فرآیند دفن و دپو برای انواع زباله ها چگونه باید باشد، آیا امکان بازیافت و صادرات زباله وجود دارد یا خیر و 10ها سوال دیگر که برخی کشورهای اروپایی مانند سوئ و بلژیک به خوبی به آن پاسخ داده‌اند.

موضوعی که این روزها مدیران بر روی آن پافشاری می کنند، بحث زباله سوزها است، تاسیساتی که در کنار گران بودن، هنوز اطمینانی در خصوص میزان کارآیی آنها در استانی همچون مازندران نیز جای بحث دارد.

زباله سوز نوشهر مدتی است در مدار فعالیت قرار گرفته، زباله سوزی که قرار بود مشکل غرب مازندران در بحث زباله را حل کند و بر اساس نظر کارشناسان، با هزینه‌های زیادی که صورت گرفته، هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده، از سوی دیرگ، زباله سوز ساری هم هرچند به گفته مسئولان به پیشرفت 70 درصدی رسیده اما برای اتمام آن، حداقل به هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است، بودجه ای که به نظر میرسد سال‌ها، احداث نهایی آن را به عقب خواهد انداخت.

موضوعی که مهدی رازجویان را بازدید از شرایط احداث این نیروگاه کشاند.

مهدی رازجویان در حاشیه بازدید از نیروگاه زباله‌سوز ساری که با همراهی رییس بسیج سازندگی، مدیران کل دفتر فنی و دفتر شهری و شوراهای استانداری، شهردار ساری و پیمانکاران مربوطه انجام شد، اظهار کرد: با برطرف شدن مشکلات حقوقی و قراردادی، ادامه احداث این پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مذاکرات لازم با معاون وزیر کشور جهت تزریق منابع مالی جدید به این پروژه نیز صورت گرفت.

رازجویان با بیان اینکه استاندار مازندران بر تسریع عملیات اجرایی این پروژه تاکید کرده است، افزود: امیدواریم با تلاش جهادی دستگاه‌های اجرایی مربوطه، این پروژه در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

حال آنکه آیا زباله سوز می تواند مشکلات زباله این استان را حل کند یا خیر، موضوع قابل بحثی است اما همچنان مردم امیدوارند مسئولان برای رفع این معضل راهی بیابند، موضوعی که به صورت مستقیم با سلامت انسان ها در ارتباط است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر