امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۱۸ - ۰۸:۰۰ شناسه خبر : ۱۱۹۳۴
پرونده ویژه وارش؛
کنترل ترافیک در مازندران با اصلاح ساختاری و فرهنگی به گزارش وارش، ترافیک یکی از مشکلاتی است که این روزها به دلیل افزایش تغییر کاربری و ساخت ویلاهای لوکس در استان مازندران در آخر تعطیلات، شمال را کاملا مسدود می‌کند و حتی مردم محلی نیز توان عبور و مرور در محله و حتی شهر خود را نیز ندارند.

این مسئله، اقدام و راهکاری عملی و همتی از سوی مسئولان می‌طلبد.
حل مشکلات ترافیک نیاز به راه حل ساختاری و فرهنگی دارد که در این راستا، ترافیک فرهنگی به دلیل رفتارهای اشتباه رانندگان متخلف از قانون و اعمال نشدن ضوابط و محدودیت‌های قانونی رخ می‌دهد که در صورت اصلاح این فرهنگ شاید بتوان ترافیک روان تری را شاهد بود.
علاوه بر آن در زمینه ترافبک ساختاری نیز باید در تهیه و تدوین طرحی جامع در حمل و نقل ترافیکی، به منظور روان سازی این معضل اعمال کرد.
برای نخستین گام به نظر می‌رسد باید مشکلات حوزه‌های ساختاری و فرهنگی در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.
به طور مثال در حوزه فرهنگی استفاده از حمل و نقل عمومی مد نظر قرار گیرد و در حوزه ساختاری نیز ناوگان های عمومی را بروز کرده و تعداد و قیمت‌های آن برای روان سازی ترافبک اصلاح شود و نیز خطوط اتوبوس سریع و سیر را وارد شهرها کرده و نیز خودروهای فرسوده جمع آوری شود تا مشکلاتی که این خودروها در حوزه آلودگی شهری ایجاد می کنند نیز کاهش یابد.
در کنار مواردی که گفته شده اگر بتوان برخی مراکز کنترل ترافیک را نیز با نصب دوربین در نقاط مختلف شهر به ویژه در نقاط حادثه خیز به منظور تسهیل در کنترل نامحسوس ترافیک، رانتدگان متخلف اعمال کرد و نیز با احداث دوربرگردان های استاندارد و نیز اگر مسیرهای عبور و مرور را با چراغ های LED اصلاح شود، در این حالت بخشی از بار ترافیکی را می‌توان کاهش داد.
اصلاح فرهنگ ترافیکی به تعهدات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ترافیک در شهرها نیاز دارد.
در استان مازندران راه های پر ترافیک در بخش‌های مرکزی و غرب استان بسیار زیاد است که باید در این بخش‌ها کار شود.
به نظر می‌رسد اگر بتوان حمل و نقل عمومی و نیز قوانین و مقررات ترافیکی را اعمال کرد، شاید بتوانیم از مشکلات ترافیکی شهرهای استان گذر کرد.
در بسیاری از موارد تقاطع ها عامل ترافیک شهری است که در این راستا باید از مهندسان متعهد و باسواد در بخش ساخت و سازهای راه ها استفاده کرد تا حجم ترافیک ها را با ساخت راه های گریز از ترافیک روان کرد.
برای فرهنگسازی در حوزه ترافیک باید رسانه ملی صدا و سیما و مهد کودک و مدارس ابتدایی وارد کار شده و مشکلات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور سالم را برای این افراد از همان دوره کودکی به آنها آموزش داد.
امیدواریم مسئولان تلاش خود را به شکل جامع انجام دهند.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر