امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۸
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۴ - ۱۱:۱۴ شناسه خبر : ۱۱۷۰۹

بلایی خودساخته به نام سهل انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌ها کرونا ویروس منحوسی که مردم دنیا را با اضطراب همراه کرده است. آمار غم بار جان باختگان و مبتلایان در سراسر جهان بسیار تاسف بار است. برخی از مردم امروزه با استرس با هم در ارتباط هستند و رفت و آمد می نمایند اما با رعایت شیوه نامه های بهداشتی زیرا خود یا اطرافیان ایشان دارای بیماری زمینه‌ای هستند اما متاسفانه بخشی از جامعه شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کند. وقتی به آنها بگویید چرا رعایت نمی کنید، بعضی از آنها در پاسخ می‌گویند عمر دست خداست و اگر خدا بخواهد جان کسی را به واسطه ویروس کرونا بستاند نمی شود جلوی آن را گرفت چه شیوه نامه ها رعایت شود چه نشود.

 آنها می گویند بلا از جانب خداست او هر که را بخواهد دچار بلا خواهد کرد. این دسته تمام مشکلات و بلایا در زندگی خود را از ناحیه خدا می دانند. بنابراین کرونا هم از آن دسته از مشکلاتی است که آنها از جانب خداوند می بینند.

به راستی چگونه است، آیا آنها درست می اندیشند، آیا ابتلای مردم به بیماری و گسترش آن از جانب خداوند است یا نه بلکه خود انسان و اطرافیان او کوتاهی کرده‌اند زیرا که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکرده و با غفلت و سهل انگاری به آن توجه نکردند، آیا خداوند به این گونه امور که انسان شرایط و ضوابط را رعایت نکرده است اشاره ای دارد، روایات چه می گویند، آیا ائمه معصومین رعایت نکردن امور و ابتلا به بلایا را از جانب خداوند می دانند یا خود ما را مقصر می‌دانند و ضرر ناشی از آن از جانب خود انسان است؟

باید گفت گرفتاری و مشکلی که انسان دچار آن می شود از ناحیه خود اوست. انسانی که بدون فکر و جانب احتیاط کاری را مرتکب می شود نتیجه‌اش منجر به گرفتاری و مشکل است. با توجه به آنچه که از تعالیم دینی در این راستا به ما رسیده است انسان نباید اشتباهات ناشی از سهل انگاری خود را بر عهده پروردگار بگذارد. امام صادق (علیه السلام) در این باره می فرماید "کسانی که مال و سرمایه دارند و بدون بینه و شاهد آن را وام می دهند خداوند به آنها می گوید: مگر من امر نکردم که هنگام وام دادن شاهد و بینه بگیرید." این رهنمون امام حاکی از آن است که انسان در امور خود که ملزم به رعایت شرایط و ضوابط می باشد باید اصول و قواعد مربوط به آن را مد نظر قرار داده و رعایت نماید تا دچار مشکل نشود.

کارهایی که انسان بدون فکر و اندیشه انجام می دهد با توجه به اینکه اسلام در ارتباط با آنها سفارش و رهنمون داده است اگر انسان بدون توجه به این تعالیم اقدام به کارهایی کرده و در این هنگام متضرر شده است این ضرر ها را نمی توان به حساب امتحان و آزمایش الهی قرار داد. همانطور که در روایت آمده است خداوند می فرماید" ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که بدهی به یکدیگر پیدا کنید آن را بنویسید و باید نویسنده‌ای از روی عدل در میان شما بنویسد و کسی که قدرت بر نوشتن دارد نباید از نوشتن خودداری کند پس باید بنویسد و آن کس که حق بر عهده اوست باید املا کند."

با توجه به روایت نمی‌توان انتظار معجزه از جانب خداوند داشت؛ چرا که خداوند پیشاپیش راهنمایی‌های لازم را نموده و ما را از ارتکاب به چنین اشتباهاتی برحذر داشته است. حتی در مورد انفاق که خیلی بر آن تأکید شده؛ قرآن کریم در سوره اسراء آیه 29  می‌‌فرماید "هنگام انفاق، زیاده روى نکنید تا در روزی خود به مشکلات مالی بر نخورید" «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُورا»

ویروس کرونا نیز از جمله مشکلاتی است که امروز دنیا را با تاخت و تاز خود درگیر کرده است. در این میان تنها راه دور کردن این بلا از سر خود و دیگران رعایت شیوه نامه های بهداشتی است. اموری که باعث می شود تا خود انسان و اطرافیان از این بیماری فراگیر در امان مانده و هیچ کس متضرر نگردد.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله اموری است که انسان باید مد نظر قرار داده تا منجر به گرفتاری نگردد و ضرر ناشی از عدم رعایت شیوه نامه ها را متحمل نشود زیرا انسان بدون توجه و فکر به عاقبت این امور خود را دچار گرفتاری می کند و تمام بلایا و گرفتاریهای اینچینی نتیجه همان اعمال  بدون فکر است و سهل انگاری در این زمینه علاوه بر اینکه خود انسان را دچار گرفتاری و بلا می کند ممکن است اطرافیان انسان نیز با ابتلا به بیماری و افتادن در سختی ها در آتش این بلای خود ساخته بسوزند که در نتیجه منجر به تضییع حق دیگران می گردد.

امیدواریم مردم عزیز برای رهایی خود و خانواده و همچنین هموطنان از گرفتاری در این بلا، شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را رعایت نمایند تا بزودی شاهد فروکش کردن مرگ و میر و آمار مبتلایان باشیم و شادی و نشاط جامعه را در بر بگیرد.

حجت‌الاسلام نوعی

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر