امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۷/۸ - ۱۶:۱۵ شناسه خبر : ۱۱۴۲۳

برای کاهش تلفات بچه ماهیان خاویاری چه کنیم؟ جانشین مدیرکل شیلات مازندران، معتقد است، استفاده از ریزجلبک اسپرولینا تولید شده در جهاد دانشگاهی مازندران، در کاهش تلفات بچه ماهیان خاویاری مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شهید رجایی ساری، بسیار موثر بوده است.

مهدی عباس زاده در گفت‌و‌گو با وارش با اشاره به اینکه در همکاری با جهاد دانشگاهی مازندران و بر اساس قرار داد منعقد شده با این واحد علمی، بچه ماهیان خاویاری مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شهید رجایی در اختیار آنها قرار گرفت، اظهار کرد: اداره کل شیلات،همواره به دنبال ارتباط با بخش‌های تحقیقاتی و دانشگاهی مازندران است تا مشکلی از موانع موجود در این بخش در سطح استان را برطرف کند.

وی با بیان اینکه پروژه استفاده از ریز جلبک اسپیرولینا در تغذیه بچه ماهیان خاویاری راهکار مناسبی برای کاهش تلفات این گونه بسیار ارزشمند بوده است، تصریح کرد: یکی از معضلات پرورش ماهیان خاویاری تلفات زیادی است که در مراحل اولیه زندگی در گذار تغذیه ای از جیره زنده و تر به جیره خشک اتفاق می افتد و در مزارع پرورش زیاد دیده می شود.

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات مازندران گفت: در این پروژه، در مرحله اولیه، پس از تغذیه زنده و گذار به جیره خشک از میکروجلبک اسپرولینا استفاده شده است و با توجه به اثراتی که در گوارش و جذب نهایی این محصول در ماهیان خاویاری می گذارد، کاهش تلفات و افزایش ماندگاری بچه ماهیان خاویاری مورد انتظار است.

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات مازندران ادامه داد: در مراحل اولیه تغذیه ای ماهیان خاویاری، سیستم گوارش و آنزیم‌های گوارشی ماهی در یک تغییرات جیره غذایی، به خوبی عمل نمی کند چرا که از غذای طبیعی به غذای دستی می رویم و آنزیم های گوارشی بخواهد این موضوع را بپذیرد تلفاتی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به هر راهکاری که باعث کاهش تلفات ماهیان خاویاری در مراحل اولیه رشد شود، نتیجه‌ای مثبت خواهد بود و سبب افزایش بهره وری می شود، اظهار کرد: این میکروجلبک ها به شرایط بهبود عملکرد گوارش ماهی کمک می کند تا مقاومت آنها افزایش یابد.

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات مازندران با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با جهاد دانشگاهی، به دنبال استفاده متقابل از ظرفیت‌های یکدیگر هستیم، تصریح کرد: این طرح از سوی جهاد دانشگاهی ارائه شده و در مرکز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری شهید رجایی با در اختیار گذاشتن بچه ماهی از سوی اداره‌کل شیلات به مرحله اجرا درآمد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: استفاده از میکروجلبک اسپرولینا در چند مزرعه گرمابی اداره کل شیلات به صورت پایلوت و یکی از مزارع موجود در جهاد دانشگاهی نیز در حال اجرا است و باید دید چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات مازندران با اشاره به اینکه در این پروژه اختلاف معناداری در ماندگاری این بچه ماهیان خاویاری و افزایش رشد دیده شده است، گفت: ماهیان خاویاری یک گونه با ارزش محسوب می‌شود که در حال انقراض است و هرچه بتوانیم بهره وری را افزایش دهیم کمک فراوانی به تکثیر این ماهیان کرده‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر