امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۵/۳۱ - ۰۹:۱۶ شناسه خبر : ۱۱۳۵۱

تکالیفی که روشن نیست! مازندران- وارش نیوز/ محدودیت های کرونایی به دلیل قرمز بودن شرایط مازندران چند هفته ای است که مشاغل زیادی را تعطیل کرده است هدف از تعطیلی مشاغل پرخطر ابتلای کمتر افراد در مواجهه با ویروس کرونا و سرایت سوش پرخطر دلتا است.


 اما آنچه که مهم است رعایت کردن این پروتکل‌ها و انجام دقیق این محدودیت هاست اینکه چقدر از سوی اصناف و مردم این محدودیت ها اجرا می‌شود و ناظران اجرا چقدر دقیق نظارت می کنند موضوعی است که جای بحث دارد.
بر طبق آخرین اعلام تعطیلی برخی از مکان‌های پرخطر و بازگشایی برخی اصناف دیگر در دستور کار قرار گرفته است اما متاسفانه مشاهده می‌شود علیرغم دستور اکید بر بستن اماکن ورزشی تعطیلی اماکن ورزشی و ما شاهد هستیم که هنوز بسیاری از والدین و فرزندان خود را به باشگاه می برند اگر باشگاه‌ها بدن‌سازی تعطیل است شامل حال سایر باشگاه‌های ورزشی نمی‌شود و اگر فرقی ندارند، پس چطور این باشگاه‌ها با چه مجوزی چگونه فعالیت می کنند و چرا صورت چراغ خاموش مشغول فعالیت هستند؟
برگزاری کلاسهای موسیقی و هنر آیا منعی ندارد؟ و این در حالی است که  این فعالیتها در فضای بسته صورت می‌گیرد و در یک‌کلاس با فضای بسته کلا ۴ یا ۵ متری چگونه فاصله ۲ متررا با چند شاگرد می توان رعایت کرد و قطعا این مهم در حالت شرایط قرمزکرونایی خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.
بر طبق آخرین آماری که منتشر شده در حال حاضر اعمال محدودیت در ۷ شغل اجرایی می‌شود و باقی مشاغل به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.
حسینقلی قوانلو مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت مازندران در این رابطه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا فعالیت تمامی مشاغل به جز مشاغل سطح یک که با تامین نیازمندی های اصلی مردم سر و کار دارد مانند داردوخانه ها ، نانوایی ها و فروشگاه های مواد غذایی و پروتئینی ممنوع شده است که خوشبختانه اصناف ، اتحادیه ها و روئسای اتاق بازرگانی استان همراهی بسیار خوبی را در رعایت این مقررات دارند.
وی افزود: شمار اندکی از کسبه ها نیز که به مقررات تعطیلی مشاغل غیر سطح یک توجه نداشته اند ،با تذکر ساده بازرسان همراهی کرده و نسبت به بستن مغازه ها اقدام کردند.
قوانلو بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در همه صنوف به صورت جدی تاکید کرد و گفت: انتظار داریم شهروندان نیز نسبت به یکدیگر تذکرات لازم را در رعایت این مقولات داشته باشند.
در این راستا اطلاعیه اتاق اصناف ایران مبنی بر اعمال محدودیت بر ۷ شغل و بلامانع بودن فعالیت سایر مشاغل مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز منتشر شد.
اتاق اصناف ایران به استناد ابلاغیه شماره ۶۶۴۳۰ و ۶۶۴۴۸ مورخ ۱۴۰۰/۴/۲۷ از سوی قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی و همچنین آخرین هماهنگی‌های به عمل آمده  با ستاد ملی مقابله با کرونا  مبنی بر نحوه فعالیت اصناف باتوجه به اتمام طرح محدودیت فعالیت ۶ روزه از تاریخ ۲۵ مرداد تا ۳۰ مرداد اطلاعیه‌ای را منتشر کرد.
 اتاق اصناف ایران ضمن قدردانی از تدبير  و همکاری مديران تشكلهاي صنفي و تمامی اصناف در سراسر كشور  در اجرای اعمال محدودیت های کرونایی و تعطیلی واحدهای صنفی طي شش روز مورد نظر ، بر لزوم هوشیاری بیشتر اصناف در رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی تاکید کرده و به اطلاع میرساند از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۳۱ تمامی مشاغل به استثنا ۷ گروه  ذيل مجاز به فعالیت هستند.
بنابراین شایسته است تمامی اتاق ها و اتحادیه های صنفی اهتمام جدی تری نسبت به نظارت بر اجرای دستورالعمل های بهداشتی و بازرسی از واحدهای صنفي داشته باشند.
 لیست  ۷ گروه  مشاغل پرخطر که تا اطلاع ثانوي  مجاز به فعالیت نیستند عبارتند از:
١ –رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به صورت پذیرایی در فضای بسته (ولی بصورت بیرون بر می توانند فعالیت کنند)
٢ -تالارهای پذیرائی
٣ -سالن های سینما و تئاتر
٤ –پاساژها و بازارهای سربسته  به استثناء پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر ( پاساژهاي عمومي نظير پوشاک، کیف، کفش و موبایل  همچنان  مجاز به فعاليت نیستند)
٥ -استخرهای سرپوشیده و باشگاه های بدن سازی
٦ -شهربازی و باغ وحش ها
٧ -نمایشگاه های عمومی و تخصصی از مشاغل اعلام شده دارای ممنوعیت است.
به گزارش وارش؛ آنچه که مهم است شانه خالی کردن و نبود وجدان  برخی افراد در شرایط اپیدمی  با وجود ممنوع بودن مشاغل و فعالیت چراغ خاموشی آنان و از سویی مشخص نبودن دقیق برخی مشاغل  و لزوم تجدید نظر در ارائه  لیست‌های اعلام شده برخی مشاغل پر خطر است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر