امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۵/۲۴ - ۰۸:۱۵ شناسه خبر : ۱۱۲۲۸

کلاف سر درگم‌ کمبود دارو در مازندران مازندران- وارش نیوز/ کمبود دارو در مازندران صدای پزشکان را هم در آورده است. پزشکان خانواده شهری از این که نسخه هایشان تبدیل به دارو نمی شود و مجبور به پاسخگویی به بیمارشان در باره موضوعی هستند که در اختیارشان نیست ، انتقاد دارند.

علت بی تاثیر بودن تعدادی از داروهایی قابل تجویز برای درمان بیماران مبتلا به کرونا دلتا ، مرموز بودن این ویروس است و در حال حاضر رویه علمی واحد برای درمان قطعی وجود ندارد.

بنا به نظر برخی پزشکان،  به عنوان نمونه داروی فاوی پیراویر که در ماه های گذشته برای درمان بیماران تجویز می شد، با پژوهش های انجام شده رد شد و مطالعات نشان می دهد این دارو برای در مان کرونا دلتا اثر بخش نیست.

انها معتقدند بسیاری از داروهایی که به صورت بی رویه از سوی برخی از پزشکان برای درمان کرونا دلتا تجویز می شود براساس ژن و قوای جسمانی بیماران متفاوت عمل می کند و عوارضی که بعد از مصرف این داروها، افراد بیمار کرونایی خواهند داشت مشخص نیست.
این پزشک خانواده گفت: مدتی است که دستور العمل های وزارت بهداشت برای تجویز دارو از سوی پزشکان برای
عده ای از پزشکان هم این مشکلات دارویی و‌کمبود آن را درمان بیماران کرونا به عدم روز رسانی دارویی مشخص منوط دانسته و گفته اند سردرگمی را که برای تجویز داروها بیماران کرونا دلتا ایجاد شده است ، می توان از دو جنبه تحلیل کرد که اولا این ویروس هیچ منش خاصی ندارد و همچنین سوء مدیریت ها باعث شده است که شاهد افزایش آمار ابتلا باشیم.

 بسیاری از داروهایی که تجویز می‌شود در مراحل اولیه درمان بیماران کرونایی اثر بخش است ، اما زمانی که درمان این ویروس در فاز التهابی قرار می گیرد ، داروهایی که اوایل تجویز می شد دیگر کارایی ندارد.

کمبود دارو در مازندران داروخانه داران را هم مستاصل کرده است. مسولان داروخانه ها نیز ازین وضع گلایه مند بوده و گفته اند روزانه چندین تن از همراهان و بستگان بیماران کرونایی برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه می کنند ، اما به دلیل کمبود و فقدان دارو دست خالی برمی گردند.

به طوریکه داروهای مانند کلترا، ایورمکتین و کلروکین بیمارستانی است و به هیچ‌ عنوان در داروخانه ها یافت نمی شود در حالی که حجم مراجعه کننده برای دریافت این داروها زیاد است.

مسوولان دارو خانه ها همچنین از نبود و یا کمبود سرم و داروی فاوی‌پیراویر در داروخانه ها خبر داده اند.

همه اینها در حالی است که کمبود داروی کرونا تنها به روی آوردن بیماران به داروهای گیاهی خلاصه نشده است. برخی از شهروندان مازندرانی که بیمار کرونایی دارند ، می گویند که از سوی خویشاوندان توصیه هایی در باره مصرف بعضی مواد مخدر سنتی دریافت کرده اند ، اگر چه به آن عمل نکرده اند.


قرص های گیاهی دست ساز بدون نام و نشان هم با نام « حب الماسی » ، « حب حیات » و « اسپیشل » تجویز می شود که مشخص نیست داخل آنها چیست و به وفور هم مصرف می شود.

اما دکتر شیران معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران‌ اعلام‌کرد : در بخش غیر بیمارستانی هم داروی فاوی پیراویر را به اندازه کافی از قبل به داروخانه ها دادیم ، اما چون شیوع گسترده ویروس کرونا خیلی طول کشید و نزدیک به یک‌ ماه است در فاز صعودی بیماری هستیم در تامین این دارو با مشکل خوردیم و وزارت بهداشت براساس نیاز استان ها سهمیه می دهد و سهمیه ای که در حال حاضر به استان مازندران می‌دهند جوابگوی بیماران نیست.
وی افزود: سهمیه که اخیرا به ما داده بودند برای یک هزار و ۲۰۰ بیمار است که تعداد بیماران ما بسیار بیشتر از این رقم است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از سهمیه دولتی در سه مرحله نزدیک به ۶۰ هزار سرم به داروخانه های خصوصی و شبانه روزی در حال توزیع است ، اما از قبل دولت برای تامین سرم با مشکل مواجه شده بود و توزیع آن را برای بخش بیمارستانی در نظر گرفتند و در بخش بیمارستانی در بیمارستان های خصوصی و دولتی مازندران مشکل سرم نداریم.
وی افزود : محموله سرم از هند و ترکیه وارد کشور شد که این هفته سرم توزیع می شود و مشکل حل خواهد شد.
کمبود داروی کرونا در مازندران در حالی است که تمامی داده های آماری رسمی نشان می دهد این استان بدترین وضعیت کرونایی را در کشور دارد. مهم ترین فاکتوری که وضعیت وخیم کرونایی مازندران را نشان می دهد ، سنجش میزان ریسک این بیماری است.
طبق گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، میزان ریسک بیماری کرونا در مازندران به حدود ۳۰ رسیده است. یعنی در حال حاضر میزان بستری روزانه بیماران کرونایی به ازای هر یکصد هزار نفر در مازندران به ۳۰ نفر رسیده است. میزان ریسک در بعضی شهرستان ها مانند آمل به حدود ۵۰ رسیده است. میزان ریسک در بابل ، قائمشهر و ساری هم بالای ۳۰ است. این در حالی است که میانگین کشوری کمتر از ۱۰ نفر است. میزان ریسک کرونا در سیستان و بلوچستان که تمامی امکانات کشور برای آن بسیج شده بود ، کمتر از ۱۵ بود.
همچنین در حال حاضر طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بیش از چهار هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. این رقم به معنای اشغال بیش از ۹۰ درصد تخت های بیمارستانی استان توسط بیماران کرونایی است. گذشته از بستری های شبانه ، هزاران نفر روزانه به صورت موقت در مراکز درمانی مازندران بستری و پس از دریافت داروهای بیمارستانی کرونایی ، ترخیص می شوند.
آمار فوتی های روزانه هم نشانگر وخامت وضعیت کرونایی مازندران در مقایسه با سایر نقاط کشور است. طی یک هفته گذشته آمار فوتی های روزانه مازندران ۵۰ نفر معادل حدود ۱۰ درصد فوتی های کشور بود.
مازندران از اوایل تیر ماه امسال وارد موج پنجم کرونا با سویه دلتا شد. این موج همچنان به صورت افزایشی ادامه دارد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر