امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۰/۴/۲۳ - ۰۸:۳۴ شناسه خبر : ۱۱۱۶۹

گردشگری مازندران در چنبره معماری بومی مازندران-وارش نیوز/ گردشگری مانند یک نقطه‌ی تحول، عمل کرده در تعیین موقعیت جامعه، ایفای نقش می‌کند. معماری توریسم در دراز مدت به چشم‌اندازها شکل می‌دهد که نتیجه آن زیبایی و بهبود کیفیت منطقه است. بناهای با ارزش، به عنوان پایه موفقیت توریسم، بر اقتصاد و جامعه تأثیر گذار هستند.

به عقیده کارشناسان شهرها هم می‌توانند بخش عمده‌ای از هویت و ویژگی‌های خودشان را با آثار خاص و برجسته معماری پیدا کنند؛ برای نمونه هنگامی که نام برخی از شهرها مطرح می‌شود یک ظن‌هایی به ذهن مخاطب می‌آید که نشانه‌هایی از آن شهرهاست، قاعدتا تاریخ را ویژگی‌های آن شهرها، مردمانشان، داستان‌ها، حکایت‌هایی از وقایع رخ داده در مقاطع مختلف و آثار معماری نمایندگی می‌کنند.
زیبایی شناسی مبتنی بر معماری، برای هر شهری می تواند یک نشان قابل شناسایی باشد که توجه، علاقه و تجربه های شهری را حول محور خودش جمع می کند. بعضی از اساسی ترین کارهایی که در زمینه روانشناسی انجام شده اند نشان می دهند که ساختار فضایی و رفتار شهری به هم وابسته هستند.
توجه به توریسم شهری می تواند نقش موثری در توسعه شهرها و نواحی داشته باشد، هر چه فضای توریسم شکل گرفته اصیل و از فرهنگ و آداب و رسوم قدیمی برخوردار باشد جاذبه بیشتری را برای گردشگران به وجود می آورد. به گردشگران صادرات نامریی هم میگویند، که با توسعه فعالیت های گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم میشود
ابنیه تاریخی و محوطه های باستانی یکی از عوامل موثر در جذب گردشگران هستند. ضمن اینکه سبک های مختلف معماری نیز برای بسیاری از گردشگران جذابیت دارد. گردشگری معماری نیز حول آثار تاریخی و سبک های معماری کهن و جدید می گردد.
در طراحی و ساخت در صنعت گردشگری، اغلب بدون استدلال اساسی در مباحث معماری، مبالغ گزافی هزینه شده، و مباحثی مانند عملکرد، مفاهیم طراحی و هم‌ترازی ساختاری با مناطق مسکونی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. آن‌چه باید در نظر داشت این است که توجه به مباحث معماری در صنعت گردشگری به چشم‌اندازها و محیط زندگی شکل داده و علاوه بر این، بر ادراک گردشگر از محیط، مؤثر هستند.
با توجه به این رویکرد استان مازندران به دلیل وجود پتانسیل و قابلیت های گردشگری می تواند با نگاه اصولی مسئولان به یکی از قطب های اکوتوریسم بین المللی تبدیل شود که این خود نیازمند زیرساختهای اصولی و تدوین قوانینی در بخش ساخت و ساز و معماری بناها چه به صورت بومی و چه طراحی های مدرن است.
معماری هر منطقه در آثار و بناها و نحوه شهرسازی آن منطقه متبلور شده است،بافت های سنتی همواره از ارزشمندترین بافتهای معماری هرمنطقه محسوب می شود.حال در استان مازندران از این نوع بافتهای معمارگونه بسیار یافت می شود که می توان با نگاه خاص و ویژه ای از این بناها و بافت ها در شکل دادن به میراث سنتی معماری و ارائه صنعت گردشگری استفاده کرد.
وجود سواحل و سرسبز بودن منطقه سبب شده است که ساخت و ساز ها منطبق بر شرایط طبیعی باشد مصالح ساختمانی بکار گرفته شده در منطقه مازندران چوب سنگ بوده که بر گرفته از محیط طبیعی ملزندران استو همین عوامل باعث زیبایی منظر معماری این منطقه شده و در جذب گردشگر موثر بوده است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر