امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۰/۲/۳۰ - ۲۰:۳۳ شناسه خبر : ۹۸۹۷

خیز گردشگری فرهنگی در ایستگاه آخر تحقق منطقه آزاد مازندران/ در گیر‌ و دار حیات یا ممات! ویژگی‌های مناطق آزاد به تعادل در واردات و صادرات شکل گرفته در آن است و شکل گرفتن زیر ساخت‌های آن کمک بسزایی در رشد گردشگری در آن مازندران دارد چراکه این مناطق می‌توانند به برند تبدیل شده و مقاصد گردشگری را تعریف کنند.

امروزه منطقه آزاد تجاری به‌عنوان موضوعی فراگیر و با هدف توسعه صادرات، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال پایدار در یک منطقه راه‌اندازی می‌شود اما چگونگی تاثیر آن بر گردشگری فرهنگی به‌عنوان توسعه پایدار و تاثیر آن بر اقتصاد باید مورد بررسی قرار گیرد.

آنچه ‌که معقوله‌ گردشگری و صنعت گردشگری را تعقیب می‌کند؛ تاثیرگذاری فاکتورهای فرهنگی است به‌طور مثال وقتی صحبت از فرهنگ ما دراستان مازندران می‌شود یعنی همان داشته‌های مادی، معنوی، جغرافیایی‌ و آداب و رسوم منطقه.

عملکرد منطقه آزاد تجاری در جذب سرمایه‌ها و دستیابی به سطوح بالای تولید سرانه و سرعت بخشیدن به رشد و توسعه اقتصادی کمک می‌کند و هر منطقه‌ای در تلاش برای رسیدن به آن خواهد بود.

صنعت گردشگری سومین صنعت درآمدزای بین المللی در اقتصاد جهانی است و مقوله گردشگری فعالیتی چند وجهی بوده که در راستای برنامه‌ریزی‌، پویایی و توسعه آن می‌بایست به موازات سایر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع بهبود پیدا کند و آیا این امکان در استان مازندران به‌وجود آمده؟؟

استان مازندران با ظرفیت‌های بالایی همچون اقتصادی، گردشگری و .. همیشه سرآمد بوده واکنون با مطرح شدن ایجاد منطقه آزاد تجاری این امکان برای تاثیرگذاری این مناطق بر گردشگری و گردشگری فرهنگی خواهد بود.

درآمد و اصالت بخشی دو پیامد مهم گردشگری مازندران

مهدی رمضان‌زاده عضو هیئت علمی کارگروه جهانگردی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ؛ با بیان اینکه در مناطق پرفشار گردشگری مانند ساحل شاهد آسیب‌هایی از جمله آلودگی هوا، ترافیک و.. هستیم، گفت: درآمد و اصالت بخشی دو پیامد مهم در این مناطق هستند که گاها باعث تجدید حیات فرهنگی نیز می‌شوند.

وی گردشگری را براساس ماهیت، موقعیت جغرافیایی و اثرات سه محور طبقه‌بندی شده دانست و افزود: گردشگری فرهنگی که در طبقه ماهیت قرار می‌گیرد و دارای دو نوع ملموس و غیر ملموس است.

عضو هیئت علمی کارگروه جهانگردی دانشگاه مازندران تصریح کرد: گردشگری فرهنگی از نوع ملموس به مقاصد و آثارهای فرهنگی گفته می‌شود اما نوع غیر ملموس شامل آداب و رسوم، زبان و بخش‌های خواهد بود.

رمضان‌زاده با اشاره به موقعیت ممتاز مازندران در کشور خاطرنشان کرد: ما از شرق تا غرب دارای موسیقی‌های متفاوت، انواع و اقسام بازی‌های بومی و رویدادها هستیم که از عوامل تاثیرگذار جذب گردشگر محسوب می‌شود.

وی در خصوص ویژگی‌های مناطق آزاد به تعادل در واردات و صادرات کالا اشاره کرد و گفت: شکل گرفتن مناطق آزاد و زیر ساخت‌های آن کمک بسزایی در رشد گردشگری آن منطقه دارد چراکه این مناطق می‌توانند به برند تبدیل شده و مقاصد را تعریف کنند.

عضو هیئت علمی کارگروه جهانگردی دانشگاه مازندران یادآور شد: ما باید نگاه گردشگر محوری به این مناطق داشته باشیم تا بتوانیم طراحی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و ساماندهی گردشگران را به خوبی در استان اجرا کنیم.

ضرورت تحقق توسعه فرهنگی در ایجاد حوزه توسعه پایدار

محمد رضا اورمزدی دکترای گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: زمانی توسعه فرهنگی محقق می‌شود که در حوزه توسعه پایدار مطرح شود و این بدین معناست که ما تمام باورها را پذیرفته و در کنار آن عدله محکمی برای دفاع از فرهنگ وطنی و ملی خود داشته باشیم.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های مهم ایجاد مناطق آزاد در مازندران بهبود فشار کسب و کار، رفع بیکاری و در جهت توسعه پایدار است و برای ایجاد مناطق آزاد تهدیدها و فرصت‌های آن باید در استان محاسبه کنیم.

این دکترای گردشگری تصریح کرد: در نگاه کلان مناطق آزاد بسیار مفید است و یک بارانداز کالایی و مالیاتی برای مازندران به شمار می‌رود.

اورمزدی خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری فرهنگی نیز در راستای صنعت گردشگری بوده و دستاوردهای مادی و معنوی آن موجب ایجاد گردشگری فرهنگی می‌شود مانند تمدن که دستاوردی مادی است و سنت‌ها و آداب و رسوم که بخش‌هایی از معرفی فرهنگی هستند با آن معرفی می‌کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه ما یک فرهنگ قالب و یک فرهنگ مغلوب داریم، گفت: بین ۲۰۰ کشور ثبت شده در سازمان جهانی گردشگری ما باید بتوانیم گفت‌وگوی فرهنگ‌ها را داشته باشیم که منجر به فرهنگ ملل شده و خروجی فرهنگ ملل، صلح پایدار است که یکی از اهداف توسعه پایدار محسوب می‌‌شود.

به گزارش بلاغ، برای رسیدن به هدف نهایی که همان تبدیل منطقه آزاد به مناطق بین‌المللی شناخته‌شده گردشگری و ایجاد گردشگری فرهنگی در مازندران در زمینه‌های تاریخی و طبیعی است؛ باید راهبردهایی مانند مرمت و احیای آثار تاریخی، تأمین زیرساخت‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها در جهت جذب سرمایه‌گذار و تسهیل در ورود گردشگران خارجی در دستور کار قرار گیرد که مسئولین امر و دستگاه‌های ذی‌ربط با آماده‌سازی شرایط این مهم را رقم بزنند.

گزارش: بهناز مقدس

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر