امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۰/۱/۱۷ - ۱۷:۲۸ شناسه خبر : ۹۷۸۲
پای کرونا روی گلوی سالن‌های تئاتر؛
کوچ دوباره هنرمندان تئاتر از صحنه به فضای مجازی تهران- وارش نیوز- کمتر از یک هفته از تغییر گروه مشاغل هنرمندان تئاتر از گروه سه به گروه دو و اجازه فعالیت و بازگشایی سالن‌های تئاتری در شرایط نارنجی شهرها، با قرمز شدن تهران یکبار دیگر شاهد تعطیلی سالن‌های نمایش پایتخت و بار دیگر شاهد کوچ هنرمندان تئاتر از صحنه به فضای مجازی شدیم.

 

بعد از پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری وزارت‌خانه و اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا یازدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی اعلام کرد فعالیت سالن‌های نمایشی و تئاتر کشور ضمن تغییر گروه مشاغل این حرفه از گروه سه به گروه دو، قابلیت بازگشایی مجدد در شهرهای نارنجی را نیز خواهند داشت.

برهمین اساس هنرمندان تئاتر که طی سال گذشته با وجود تعطیلی‌های مستمر- به‌جز ایام محدود- خسارت‌های مختلف و متعددی به‌ویژه در حوزه مسائل اقتصادی متحمل شده بودند با تغییر گروه مشاغل امیدوار بودند با آغاز سال ۱۴۰۰ خورشیدی و فروردبن ماه آن، بتوانند کار حرفه‌ای تولید و ارائه آثارشان به مخاطبان هنر نمایش را به گونه‌ای متفاوت آغاز کرده و بخشی از ضرر، زیان و خسارت‌های ناشی از تعطیلی فعالیت‌هایشان را جبران کنند.

اما به فاصله کمتر از یک هفته و با قرار گرفتن تهران در فهرست شهرهای قرمز، فعالیت گروه مشاغل دو نیز برای رعایت و اعمال حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی محکوم به تعطیلی شد و بار دیگر سالن‌های تئاتر و سینمای کشور از امروز (۱۷ فروردین‌ماه) تا بازگشت شرایط قرمز به شرایط نارنجی، زرد و آبی در پایتخت بار دیگر از سر گرفته شود.

برهمین اساس هنرمندان تئاتر یک‌بار دیگر همانند تجربه سال گذشته بستر فضای مجازی را برای ارائه آثارشان به مخاطبان این هنر آغاز کرده‌اند و شاهد کوچ مجدد هنرمندان تئاتر از صحنه به سمت فضای مجازی هستیم، آن‌چنان که عنوان شد طی هفته جاری دو نمایش گزارش یک مهمانی و تئاتر کاغذی آی تک از طریق بستر فضای مجازی به مخاطبان ارائه می‌شود.

تلفیقی از سینما و تئاتر در گزارش یک مهمانی

فیلم‌نمایش گزارش یک مهمانی به نویسندگی و کارگردانی احسان حاجی‌پور تولید و برای پخش در پلتفرم‌های اینترنتی آماده اکران برخط (آنلاین) شده است. این فیلم‌نمایش با تلفیقی از عناصر سینمایی و نمایشی ساخته شده و در آن از روش جدیدی برای روایت یک اثر نمایشی به صورت تصویری استفاده شده است. این اثر قرار است به زودی از پلتفرم اینترنتی تلویزیون تئاتر ایران پخش شود.

شهروز دل افکار، الهه شه‌پرست، میلاد جباری مولانا، آرش دادگر، صبا ایزدپناه، مسعود شاکرمی، محمدرضا آزادفر، فرنوش نیک اندیش، الهه زحمتی، آذین نظری، مهدی محرمی و امیر سربیشه در این اثر ایفای نقش می‌کنند.

تهیه این فیلم‌نمایش را رزیتا اسکویی، مریم اسکویی و مجموعه خانه هنر دیوار برعهده داشته‌اند.

نمایشنامه گزارش یک مهمانی تابستان ۹۷ به صحنه رفته بود و پیش از این توسط انتشارات آرادمان به بازار نشر نیز ارائه شده است.

گام سوم طرح نمایش‌نما با فیلم‌تئاتر کاغذی آی تک

نمایش کاغذی آی تک به نویسندگی و کارگردانی فاطمه برمال که از تولیدات سال ۱۳۹۸ مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است از روز چهارشنبه (۱۸ فروردین ۱۴۰۰) در پایگاه مجازی کانون به نمایش گذاشته خواهد شد.

این نمایش ماجرای پرنسس خودخواه، لج‌باز و زیاده‌خواهی به نام «آی تک» است که هر چیزی را می‌بیند، می‌خواهد. پدرش (پادشاه) همه‌ تلاشش را می‌کند تا او را همیشه راضی نگه دارد. اما یک شب «آی تک» با دیدن نور زیبای ماه، آن را می‌خواهد. اما هیچ‌کس نمی‌تواند خواسته او را برآورده کند. در این میان یاشار، نوه‌ ندیمه‎ قصر و همبازی «آی تک» تلاش می‌کند او را از خواسته غیرمنطقی‌اش باز دارد. تا اینکه ...

در این نمایش که به شیوه‌ تئاتر کاغذی تولید شده است، محمدتقی اسماعیلی مشاور و سرپرست گروه است. یلدا یوسفیان به عنوان بازیگر و بازی‌دهنده، فاطمه برمال و لیلا نظمی به عنوان طراح دکور و عروسک و پری‌ناز ستونه به عنوان شاعر حضور داشتند. همچنین آهنگسازی این نمایش بر عهده بهرام رجبعلی‌زاده است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر