امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۶
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ - ۱۶:۳۹ شناسه خبر : ۹۷۴۷

رد ادعای آمریکا درباره در جریان بودن دیپلماسی غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن وارش نیوز/ یک منبع امنیتی در گفت‌وگو با شبکه «پرس تی‌وی» ادعاهای مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص در جریان بودن دیپلماسی و مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران درباره برجام را رد و هدف از چنین ادعاهایی را خارج کردن بایدن از بحران توصیف کرد.

وی امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه «پرس تی‌وی» به شرط فاش نشدن نامش گفت ادعاهای مقامات آمریکایی درباره مذاکرات غیرمستقیم با ایران فقط با هدف خارج کردن «جو بایدن» از بحران بیان می‌شود.

به گزارش پرس‌تی‌وی این منبع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران افزود همه مقامات ایرانی موظف به اجرای «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» قانونی که در مجلس ایران در آذرماه به تصویب رسید، هستند.

وی تاکید کرد تا زمانی که تحریم‌ها به طور کامل برداشته نشود، مذاکره‌ای بین تهران و واشنگتن برگزار نخواهد شد.

سالیوان روز جمعه در سخنانی ادعا کرده بود که دیپلماسی با ایران در جریان است اما در حال حاضر به شکل مستقیم نیست.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا مدعی شده قصد دارد با توسل به دیپلماسی مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای برجام را که دولت پیشین این کشور از آن خارج شد هموار کند، با این حال تاکنون هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نداده است.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت بایدن در چند هفته گذشته تأکید کرده بازگشت آمریکا به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌های جبرانی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا و بی‌عملی طرف‌های اروپایی برداشته، به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا در نقض برجام انجام شده، هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت ماه سال ۱‍۳۹۷ با نقض تعهدات آمریکا در برجام به مشارکت کشورش در آن توافق پایان داد. ترامپ در آن زمان گفته بود خواستار رسیدن به توافقی «قوی‌تر و طولانی‌تر» است که در آن به همه زمینه‌های محل اختلاف با ایران از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پرداخته می‌شود. 

سودای ترامپ این بود که پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» که او بعد از خروج از برجام آن را اعلام کرده بود می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی قوی‌تر از برجام وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا بارها به شکست سیاست ترامپ در قبال ایران اعتراف کرده اما در اظهاراتی مشابه با او گفته قصد دارد از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر» کردن توافق استفاده کند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر