امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۱۱:۳۸ شناسه خبر : ۹۷۳۶

جزییات حمایت بورس از سهامداران دارای سهم زیر۱۰میلیون تومان وارش نیوز/ سازمان بورس از امروز فروش اوراق جدیدی را در دستور کار قرار داده که بر مبنای آن، تنها آن دسته از سهامدارانی که ارزش دارایی آنها کمتر از ۱۰میلیون تومان است اجازه خرید این اوراق را خواهند داشت.

به گزارش وارش نیوز، سازمان بورس و اوراق بهادار در اقدامی برای حمایت از سهامداران خرد که سهام آنها کمتر از ده میلیون تومان باشد، اوراق جدیدی را از امروز منتشر کرده که فروش آن تا ۲۷ اسفندماه ادامه خواهد داشت. بر این اساس تنها سرمایه‌گذاران حقیقی که ارزش دارایی‌های آنها کمتر از ده میلیون تومان است، می‌توانند این اوراق را خریداری نمایند.

از سوی دیگر، سرمایه گذارانی که واجد شرایط خرید اوراق حامی ۱۴۰۱ بوده و تمایل به استفاده از این اوراق دارند، باید در دوره عرضه نسبت به خرید تنها ۱ ورقه از اوراق مذکور اقدام کنند.

متن این دستورالعمل به این شرح است:

به اطلاع فعالان بازار سرمایه می‌رساند صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی را با هدف حمایت از سهامداران خرد منتشر نماید. بر این اساس عرضه این اوراق از روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ لغایت روز چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ با شرایط زیر در بورس اوراق بهادار تهران آغاز می‌شود:

۱- سرمایه گذاران حقیقی شامل سبدهای سرمایه گذاری اشخاص حقیقی، که در سال ۱۳۹۹ وارد بازار سرمایه شده‌اند و ارزش دارایی آنها در بازار سرمایه اعم از تمامی دارایی‌ها از جمله سهام، حق تقدم سهام، صندوق‌های سرمایه گذاری، اوراق بدهی و انواع گواهی سپرده در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ کمتر از ۱۰ میلیون تومان می‌باشد، واجد شرایط خرید اوراق اختیار فروش تبعی حامی ۱۴۰۱ بوده و می‌توانند نسبت به خرید این اوراق اقدام نمایند.

۲- دارایی پایه اوراق اختیار فروش تبعی حامی ۱۴۰۱ شامل سبد سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران به جز بازار پایه و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام مبتنی بر صدور و ابطال یا ETF به جز دارایکم و پالایش با احتساب تعداد و قیمت تعدیل شده ناشی از اقدامات شرکتی طی دوره اوراق مذکور می‌باشد. همچنین دارایی پایه اوراق اختیار فروش تبعی حامی ۱۴۰۱ شامل عرضه اولیه هایی که بازدهی بیشتر از ۳۰ درصد از ابتدای سال ۱۳۹۹ داشته اند، نمی‌شود.

۳- سرمایه گذارانی که واجد شرایط خرید اوراق حامی ۱۴۰۱ بوده و تمایل به استفاده از این اوراق دارند، باید در دوره عرضه نسبت به خرید تنها ۱ ورقه از اوراق مذکور اقدام کنند. در صورت انجام خرید اوراق حامی ۱۴۰۱ توسط سرمایه گذاران، دارایی پایه برای ایشان مطابق بند ۲ درنظر گرفته خواهد شد.

۴- خرید بیش از ۱ ورقه از اوراق حامی ۱۴۰۱ برای هر کد معاملاتی مجاز نبوده و کارگزاران باید اقدام لازم نسبت به رعایت این محدودیت را در سیستم‌های معاملاتی آنلاین خود اعمال کنند.

۵- شرط معتبر بودن اوراق اختیار فروش حامی ۱۴۰۱ در سررسید، عدم فروش دارایی پایه موضوع بند ۲ تا سررسید اوراق است (نگهداری دارایی پایه تا سررسید). در واقع در صورتی که سرمایه گذار هر یک از سهام، حق تقدم سهام و صندوقهای سرمایه گذاری (مبتنی بر صدور و ابطال یا ETF (موجود در پرتفو خود را طی دوره تا سررسید اوراق حامی ۱۴۰۱ به فروش برساند به گونه‌ای که تعداد آن سهم از تعداد سهم موجود در دارایی پایه وی کمتر شود، اوراق حامی ۱۴۰۱ معتبر نبوده و اعمال نخواهد شد.

۶- ارزش اعمال برای هر کد معاملاتی برابر با ۲۵.۱ برابر ارزش دارایی پایه وی (با توجه به تعدیلات مربوط به اقدامات شرکتی) خواهد بود. لذا در صورت رعایت نکات بندهای فوق توسط سرمایه گذاران، بازدهی اشخاص طی دوره اوراق حداقل به میزان ۲۵ درصد خواهد بود.

۷- بازدهی ۲۵ درصدی پس از کسر سود تقسیمی تعلق گرفته برای هر سبد سهام در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به مشمولین پرداخت می‌شود.

۸- از آنجا که مبنای تضمین قیمت تعدیل شده است، در صورت افزایش سرمایه، قیمت تعدیل شده و تعداد سهام پس از مجمع برای تضمین در نظر گرفته می‌شود. در صورت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، قیمت سهام و تعداد با فرض شرکت کردن سهامدار در افزایش سرمایه فرض می‌شود.

۹- در صورتی که ثبت افزایش سرمایه در تاریخ بعد از اردیبهشت ۱۴۰۱ باشد، در سررسید اوراق تبعی فرض می‌شود که سهام ثبت نشده در پرتفوی سرمایه گذار قرار دارد و به قیمت پایانی روز محاسبه در ارزش پرتفو لحاظ می‌شود.

۱۰- احراز شرایط مشمولین طرح، بررسی معتبر بودن اوراق حامی ۱۴۰۱ طی دوره و سررسید و همچنین انجام فرایند اعمال توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران انجام خواهد شد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر