امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۱۲:۲۸ شناسه خبر : ۹۵۶۱

ارزیابی شهری وارش نیوز/ فرایند شناخت اهمیت یا ارزشگذاری فعالیتهایی که در زمینه توسعه یا مشی معین انجام می‌شود و منظور از آن تعیین کارایی اقدامات انجام شده برای اجرا، کفایت منابع به کار رفته برای دستیابی به اهداف و همچنین پایداری و اثربخشی آنهاست.

ارزیابی به مفهوم کلی به معنای، عبارت است از بررسی و تشخیص نظام مند ارزشهای چیزی یا شایستگی‌های کسی.

ارزیابی برای این است که یک سازمان، خواه تشکیلات دولتی یا شرکت‌های خصوصی، از اطلاعات به‌دست‌آمده در فرایند تصمیم سازی و ازجمله اصلاح خطاها استفاده کند.

مفهوم ارزیابی و پایش اغلب به‌طور توأم و مرتبط باهم به کار می‌روند. برای یک ارزیابی معتبر به بررسی‌های مختلف پایش نیاز است. پایش به برخی ابعاد  یک برنامه یا طرح مربوط می‌شود، درحالی‌که ارزیابی به جنبه‌های گوناگون یک طرح و همچنین ابعاد مختلف یک برنامه می‌پردازد.

بدین‌سان، مطالعات پایش مکمل و از اجزاء فرعی نظام ارزیابی است، اما به خاطر هزینه‌بر بودن مطالعات ارزیابی، گاهی بررسی‌های پایش جنبه‌هایی از کار ارزیابی را نیز پوشش می‌دهد.

اطلاعات حاصل از ارزیابی چنانچه به‌طور منظم جمع‌آوری شود، سازمان‌های دولتی را از چگونگی پیشرفت برنامه‌ها و طرح‌ها و نیز، نحوه بهره‌گیری از مصرف بودجه عمومی  مطلع می‌سازد.

همچنین نهادهای مختلف ازجمله شهرداری‌ها می‌توانند، نحوه پیشرفت برنامه‌ها را به پارلمان ها اعم از کشوری و شهری گزارش دهند.

خلأ چنین نهاد و سازمانی که اطلاعات لازم را برای ارزیابی شهری جمع‌آوری نماید به‌شدت در شهر ساری ایجاد می‌شود و بهتر آن است که شورای شهر و شهرداری ساری در دوره آتی اقدام به تشکیل چنین نهادی نمایند

سرهنگ پرویز شعبانی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر