امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۹/۱۹ - ۱۴:۲۶ شناسه خبر : ۹۳۸۴

کرونا و بهداشت روان در شرایطی که بیماری کووید۱۹ فراگیر شده است حفظ وضیعت سلامت روان افراد امری ضروری است ....

در پایان دسامبر 2019 ،گسترش یک بیماری عفونی جدید در شهر ووهان چین گزارش شد که رسما توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان کووید 19 نامگذاری شد و گسترش کووید19 به دلیل سرعت انتقال آن منحصر به فرد بوده، که باعث ایجاد یک وضیعت اورژانس در بهداشت جهانی طی کمتر از چند ماه در سراسر کشورهای جهان شد.

در این شرایط، حفظ وضیعت سلامت روان افراد ضروری است زیرا مردم در قسمت های مختلف جامعه ممکن است محرک های استرسزایی را در طول انتشار کووید-19 تجربه کنند که با توجه به وضیعت اورژانسی فعلی این بیماری، قابل پیش بینی است که برخی از نشانه های اختلالات روانشناختی در بیماران مبتلا به کووید19بروز نماید.

در این راستا، بررسی نتایج تحقیقات متعدد که بر روی بیماران مبتلا به کووید19در کشور چین در طی انتشار بیماری انجام شده تعدادی از این اختلالات روانشناختی از جمله اضطراب، ترس، افسردگی، تغییرات هیجانی، بیخوابی و اختلال استرس پس از سانحه با درصد شیوع بالا از این بیماران گزارش شده است.

اختلال در خواب از دیگر مشکلات افراد مبتلا به کووید 19می باشد که ممکن است در بخش های ایزوله یا قرنطینه برای این افراد روی دهد.

نتایج تحقیقی در چین در طی انتشار بیماری کووید19 که در شهر ووهان انجام شده نشان میدهد شاخص کیفت خواب در این بیماران به شدت کاهش پیدا می کند، از طرفی نتایج این تحقیق نشان می دهد بین اختلال در کیفیت خواب افراد و بروز اختلالات روانشناختی همچون اختلال استرس پس از سانحه ارتباط وجود دارد.

از دیگر اختلالات روانشناختی مهم که می تواند در سلامت روان بیماران مبتلا به کووید19 آسیب ایجاد کند اختلال اضطراب و افسردگی است.

تمامی موارد ذکر شده بالا و همچنین اضافه شدن برخی افکار ناخوشایند مثل احساس تنهایی، برچسب زنی ،انکار، ناامیدی و در درجات شدیدتر پرخاشگری و افکار خودکشی ممکن است باعث گردد بیمار در قرنطینه به دلیل بیماری کووید19 پایبندی به ادامه درمان را کاهش داده و حتی افراد در فکر ترک محل قرنطینه باشند.

نهایتا، شرایط قرنطینه باعث می شود که افراد حمایت های روانی خانواده و دوستان خود از دست بدهند که این خود موجب تشدید فشارها و آسیب های روانی می گردد.

راهکارها:

. به خاطر داشته باشید که اضطراب شما کاملاً طبیعی است

داشتن اضطراب درمورد بیماری کرونا کاملاً قابل درک است، و طبق توصیه‌های دکتر دامور اطمینان حاصل کنید که اطلاعات خود را از «منابع معتبر کسب می‌کنید و یا هر اطلاعاتی که از منابع غیرمعتبرتر به دستتان رسیده را چک می‌کنید.

. ذهن‌تان را متوجه موضوعات دیگر کنید

دکتر دامور می گوید: «روانشناسان معتقدند که وقتی ما به مدت طولانی در شرایط سخت قرار می‌گیریم، بهترین کار این است که مشکلات را به دو دسته تقسیم کنیم: چیزهایی که می‌توانم کنترل کنم و چیزهایی که در مورد آنها هیچ کاری از دستم ساخته نیست."

درحال حاضر چیزهای زیادی وجود دارند که در دسته دوم قرار می‌گیرند، و کاملاً هم طبیعی است ولی تنها کاری که به ما کمک می‌کند تا با این مورد کنار بیاییم، این است که افکارمان را از این موضوع دور کنیم. دکتر دامور به ‌عنوان راه‌هایی برای دستیابی به آرامش و توازن در زندگی روزمره‌تان پیشنهاد می‌دهد که به تکالیف درسی‌تان برسید، فیلم‌های مورد علاقه‌تان را تماشا کنید و یا موقع خواب کتاب داستان بخوانید.

. راه‌های جدید برای ارتباط با دوستانتان پیدا کنید

اگر می‌خواهید با دوستانتان وقت بگذرانید و در عین حال فاصله اجتماعی را هم رعایت کنید، استفاده از رسانه‌های اجتماعی بهترین راه ارتباطی است.

خلاق باشید؛ به چالش‌هایی که درباره سلامت در رسانه‌های اجتماعی پدید آمده‌اند، بپیوندید. دکتر دامور می گوید: «من هیچ‌گاه خلاقیت نوجوانان را دست‌کم نمی‌گیرم، حدس من این است که نوجوانان شیوه‌های جدید ارتباط آنلاین با یکدیگر و متفاوت از قبل را پیدا خواهند کرد

البته دسترسی بی‌وقفه به صفحات مجازی و رسانه‌های اجتماعی هم نه تنها ایده چندان خوبی نیست بلکه اصلاً کار سالم و هوشمندانه‌ای نبوده و ممکن است اضطراب شما را چندبرابر کند.

. بر روی خود تمرکز کنید

هیچ وقت دوست داشته‌اید که کار جدیدی یاد بگیرید، کتاب جدیدی بخوانید یا وقت خود را صرف ساز زدن و تمرین موسیقی کنید؟ حالا وقت انجام این کارهاست؛ روی خودتان تمرکز کنید و راه‌هایی پیدا کنید که از این فرصت و زمان به دست آمده به شیوه‌ای سازنده و برای مراقبت از سلامت روان خود استفاده کنید.

بیاد داشته باشید: وقتی دچار احساسات ناراحت‌کننده هستید، تنها راه چاره کنار آمدن با این احساسات و گذر از آن است.

تهیه و تنظیم: منصوره زندی- مشاور ومددکار کلانتری 12 شهرستان چالوس

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر