امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۸:۰۶ شناسه خبر : ۹۳۱۶

پرخاشگری خانوادگی در قرنطینه و شرایط کرونایی تشدید ویروس کرونا و ترس از ابتلای به آن از یک طرف و قرنطینه خانگی برآمده از این روند، به وجود آورنده نوعی بی‌حوصلگی شده است که در حال حاضر می‌توان به صراحت آن را در زندگی اقشار مختلف اجتماعی دید.

شیوع کرونا و قرنطینه خانگی پیامدهایی را به دنبال داشته و خواهد داشت که مهمترین آن پرخاشگری خانوادگی است و از طرفی خستگی و افسردگی این روزها به وجود آورده خلق و خوی منفی در افراد بویژه والدین شده که این شرایط خشم و پرخاشگری را شدت بخشیده است.

خلق منفی به وجود آمده از این وضعیت بعضا کودک آزاری و همسر آزاری در جامعه را افزایش خواهد داد که احتمال وقوع آن بیشتر از طرف مردان محتمل است زیرا با خیلی از رفتارها در خانه تاکنون مواجه نشده‌اند. افزایش تعاملات و برخی شیطنت‌ها توسط فرزندان برای برخی از مردان خارج از حوصله است و آنها را در معرض اصطکاک و تعارض قرار می‌دهد.

در حقیقیت در خانه ماندن بدون برنامه‌ریزی و احترام به حقوق یکدیگر بدون شک به وجود آورنده تعاملات غیرمنطقی می‌شود و این مهم خود تنش‌های خانوادگی را بین همسران و والدین به وجود می‌آورد.

به طور حتم تمام اعضای یک خانواده از لحاظ اخلاقی و رفتاری با هم تفاهم ندارند پس نباید در این روزها زیاد در رفتارها ریزبینی کرد بلکه باید تعامل در رفتار و اخلاق را در روند زندگی جاری کرد.

از طرفی فشارهای اقتصادی ناشی از در خانه ماندن برای افرادی که حقوق‌بگیر دولت نیستند تا حد قابل توجهی مزید بر علت شده است که سازمان‌های حمایتی باید بیشتر به این حوزه ورود کنند.

ناکامی در تامین نیازها از اصلی ترین علل پرخاشگری می باشد فرد زمانی که نیازهایش از جمله نیاز به محبت، توجه یا احترام برآورده نشود، احساس ناکامی می کند و این ناکامی زمینه ساز بروز پرخاشگری می شود.

به طور حتم دوران قرنطینه خانگی که بهترین راه برای مبارزه با کرونا و در امان ماندن از شر این ویروس است نیازمند آموزش‌های روانشناسانه و موشکافانه از سوی کارشناسان و متخصصان است اما تحقق این امر جز با همراهی و همگامی مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.در ادامه چند راهکار برای رفتار با همسر پرخاشگر توصیه یم کنیم:

ـ در شرايط قرنطينه خانگی و احتمال بروز مشكلات زناشویی ممكن است زمان هایی نياز به يادگيری مهارت مقابله با فرد پرخاشگر باشد كه در اينجا نكاتی را در اين رابطه ياد می گيريم:

ـ موقعيت را ترك كنيد : در اين شرايط برای در امان ماندن از آسيب های جسمی و روانی در اثر پرخاشگری كلامی و غير كلامی محيط را ترك كنيد.

ـ از خودتان دفاع نكنيد. وقتی همسرتان عصبانی است و شما را متهم می كند، برای دفاع از خودتان سعی در قانع كردن وی نداشته باشيد چون در آن شرايط گوش شنوايی وجود ندارد. اين كار را به بعد از آرام شدن اوضاع موكول كنيد.

ـ مرزهايش را برای وی مشخص كنيد و به نتيجه رفتارش اشاره كنيد.

ـ اگر اشتباهی از شما سر زده است لطفا با عذرخواهی و پذيرش مسئوليت اشتباه تان، وی را خلع سلاح كنيد.

ـ اگر فكر می كنيد كارتان درست است از مواضع خود عقب نشينی نكنيد.

ـ و در نهايت به او ياد آوری كنيد كه ممكن است رازدار نباشيد و مساله خشونت خانگی را با خانواده يا اورژانس اجتماعی مطرح كنيد.

تهیه کننده: مطهره مهدوی ـ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ـ مددکار اجتماعی کلانتری 13 سوادکوه

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر