امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۹/۱ - ۰۹:۳۴ شناسه خبر : ۹۳۰۳
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران:
بررسی جایگاه و معضلات پژوهش در کشور و راه‌های برون‌رفت از آن لازمه توسعه و پیشرفت یک کشور، پژوهش است. در واقع پژوهش کلید حل مشکلات مختلف جامعه است. در حال حاضر از لحاظ تولید علم و به‌خصوص چاپ مقالات توسط اساتید و محققان در وضعیت مناسبی در دنیا قرار داریم و پیشرفت ما در این زمینه در یک دهه اخیر بسیار قابل توجه و درخور تحسین است. هرچند در زمینه تبدیل علم به ثروت، هنوز نتوانسته‌ایم به رقابت با کشورهای توسعه‌یافته بپردازیم.

وارش نیوز؛    به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر مصطفی اسلامی عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه مازندران و دانشمند یک‌صدم درصد جهان در یک یادداشت علمی- تحلیلی، به بررسی جایگاه و معضلات پژوهش در کشور و راه‌های برون‌رفت از آن پرداخت.

 البته نگاه صرف اقتصادی و درآمدزایی به پژوهش، خود یک آفت است. نبود رابطه بین دستگاه‌های اجرایی با پژوهش‌گران در رشته‌های کاربردی و هم‌چنین نداشتن ارتباط مناسب صنایع با مراکز علمی و دانشگاهی از مشکلات موجود است. باید فضایی ایجاد نماییم تا از ظرفیت‌ها و پتانسیل دانشگاه‌ها و افکار و اندیشه‌های پژوهش‌گران استفاده شود.

در عین حال دانشگاه باید نسبت به معرفی دست‌آوردها، خدمات و افتخارات خود به جامعه اهتمام بیشتری داشته باشد. این خود سبب اطمینان و اعتماد بیشتر به دانشگاه‌ها می‌شود. بها دادن به نیروهای انسانی محقق و نخبه بسیار حایز اهمیت است و باید زمینه مناسب برای فعالیت آنها فراهم گردد. هم‌چنین تعیین اولویت‌های پژوهشی و تشکیل هسته‌ها و گروه‌های پژوهشی و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. بعضی قوانین و آیین‌نامه‌های دست و پا گیر در این زمینه حذف یا تسهیل شوند. حمایت ویژه از پایان‌نامه‌ها با موضوعات اثرگذار در جامعه باید مورد تاکید قرار گیرد. البته برخی پایان‌نامه‌ها تنها تئوری هستند و قابلیت عملیاتی‌شدن در جامعه را ندارند که در جای خود حایز اهمیت‌اند، ولی پایان‌نامه‌هایی که به حل مشکلات و معضلات جامعه کمک می‌کند، باید مورد حمایت دانشگاه، دستگاه‌ها و نهاد‌های حاکمیتی قرار گیرد و امتیاز ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفت. باید عموم مردم احساس کنند که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای حل معضلات جامعه و رفاه آن‌ها درتلاش هستند.

خیلی از کارهایی که در کشور صورت می‌پذیرد به صورت جزیره‌ای است. با توجه به سیاست‌های وزارت علوم، هر دانشگاهی با توجه به زیرساخت‌ها و توانمندی‌ها و با تعریف ماموریت ویژه می‌تواند گام‌های بلندی در این زمینه بردارد. متاسفانه کاهش بودجه پژوهش، یک زنگ خطر جدی برای کشور محسوب می‌شود و اگر بودجه مناسبی در این زمینه تخصیص نیابد، یقینا اثرات نامطلوب و جبران‌ناپذیری برجای خواهد گذاشت.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر