امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۶/۲۵ - ۱۳:۲۶ شناسه خبر : ۸۹۱۳

تحرکات اراذل و اوباش، علل و راهکارهای مقابله با آن وارش نیوز/ احساس امنیت در بین مردم ناشى از عدم وجود هرگونه خطر و تهدید بالقوه و بالفعل است یکى از مسائل مهم اجتماعى که زمینه ساز از بین بردن احساس امنیت در بین مردم مى شود.

وجود امنیت در یک جامعه به همان اندازه مهم است که احساس امنیت و امنیت روانى درآن جامعه لازم است،بعضى کارشناسان احساس امنیت را در یک جامعه، مهم تر از وجود امنیت در آن مى دانند.

امنیت از فرد شروع شده و به خانواده و جامعه و در نهایت نظام بین المللى منتهى مى شود با این وجود باید، گفت؛ تأمین امنیت و احساس آن در درجه اول به فرد بر مى گردد.

با توجه به این مهم که اگر کاهش امنیت در جامعه رخ دهد، بى اعتمادى، رواج بدبینى و شایعه، عدم مشارکت و همکارى در برنامه هاى اقتصادى، اجتماعى، سیاسى و امنیتى کشور را به دنبال خواهد داشت.

از آنجایى که احساس امنیت در بین مردم ناشى از عدم وجود هرگونه خطر و تهدید بالقوه و بالفعل است یکى از مسائل مهم اجتماعى که زمینه ساز از بین بردن احساس امنیت در بین مردم مى شود؛ وجود افرادى است که با نقض قوانین و ایجاد رعب و وحشت سعى در قدرت نمایى در جامعه دارند که قانون آنان را تحت عنوان اراذل و اوباش می شناسد.

در پیشگیرى و مقابله با خودنمایى اینگونه افراد نیاز به اهرم ها و مکانیزم هاى کنترلى در جامعه است، یکی از این مکانیزم ها؛ طرح جمع آوري اراذل و اوباش است که طى سال هاى اخیر در دستور کار ناجا قرار گرفته است.

نیروي انتظامی نیز در راستای پاسخگویی به مطالبات مردمی، مبادرت به اجراى طرحی اجتماعی- انتظامى به منظور ارتقاء امنیت اجتماعى کرده و در راستاي آن اهدافی از جمله افزایش احساس امنیت شهروندان، کاهش دامنه شیوع کجروى ها و آسیب هاى اجتماعى، افزایش رضایت شهروندان از ناجا، کاهش وقوع کنش هاى اعتراض آمیز، افزایش شأن، منزلت و اقتدار نیروى انتظامى، افزایش روحیۀ نشاط و شادابى، انجام مأموریت ذاتى خود و فراهم نمودن زمینۀ رشد و بالندگى و پیشرفت فردى و جمعى را دنبال کرده است.

با توجه به بالا بودن ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی و میزان بالای کاربر فضای مجازی؛ کوچکترین تحرکات اینگونه افراد در فضای مجازی؛ تبعات بسیار وسیع و گسترده ای بر افکار عمومی دارد.

برهمین اساس فعالیت اینگونه افراد تحت کنترل نیروی انتظامی قرار گرفته و در کمترین زمان با برخورد قاطع پلیس مواجه خواهند شد و در این زمینه نقش پلیس فتا و معاونت اجتماعی در کنار اقدامات بازدارنده پلیس های تخصصی؛ بسیار کارساز است.

بارصد به موقع شبکه های اجتماعی هر گونه تحرکات رسانه ای شده اراذل و اوباش را با اقدامات مناسب عوامل اجرایی؛ پاسخ رسانه ای لازم ارائه می دهد تا بر احساس امنیت و اعتماد عمومی به پلیس خدشه ای وارد نشود.

حال برخورد تند، سریع و قاطع پلیس با اراذل و اوباش و جلوگیری از تحرکات آنان به خصوص مواردی که در شبکه های اجتماعی منتشر و باعث تشویش اذهان عمومی می شوند؛ حساسیت ناجا را دو چندان کرده و سعی و تلاش دارد با همت کارکنان جمعی و جلب مشارکت دستگاه های متولی و همچنین اقشار اجتماعی ضمن اقدامات پیشگیرانه؛پیش دستانه و اقدامات بازدارنده تحرکات اراذل و اوباش را در کمترین زمان ممکن پاسخ قاطع داده تا درس عبرتی برای سایرینی که قصد بر هم زدن امنیت عمومی جامعه دارند؛ باشد.

انگیزه ها و علل بروز شکل گیری اراذل و اوباش را باید در شیوع فقر و بیکاری در جامعه، تمایل نسل جوان به نماد سازی و تقویت افکار انحرافی در دسترس بودن سلاح سرد و گاهاً گرم، کم رنگ شدن اعتقادات دینی و مذهبی، تأخیر یا عدم ازدواج موفق، نفوذ فرهنگ بی بندوباری غربی در نسل جوان، بالا بودن ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی و تحریک اینگونه افراد برای ادامه رفتار هنجارشکنانه دانست.

در نهایت برای پیشگیری و مقابله با تحرکات اراذل واوباش؛ پیشنهاد می شود:

-شناسنامه دار کردن اراذل و اوباش و اقدامات کنترلی دستگاه های امنیتی و انتظامی بر تحرکات، رفتار و کردار آنان.

- برخورد سریع، رعد آسا و قاطع پلیس در مکان تحرکات اراذل و اوباش و دستگیری در محل جرم با هدف عبرت آموزی سایرین.

-صدور احکام قضائی قاطع قضات برای عبرت سایر افرادی که انگیزه رفتارهای انحرافی دارند.

-رصد مستمر فضای مجازی پلیس فتا در زمینه تحرکات اراذل و اوباش و اقدامات رسانه ای مناسب معاونت اجتماعی ناجا برای مدیریت افکار عمومی.

-همکاری، هماهنگی و تعامل دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و قضائی برای اقدامات بازدارنده و مقابله ای مناسب برای کنترل و مدیریت بر تحرکات اراذل و اوباش شناسنامه دار و افرادی که در صدد برهم زدن امنیت عمومی را دارند.

-تهیه مستندات اجتماعی توسط رسانه ملی و محلی در زمینه تحرکات اراذل و اوباش و اقدامات بازدارنده پلیس و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی.

-اجرای نشست های علمی و تخصصی با حضور پژوهشگران دانشگاه ها در حوزه مسائل اجتماعی برای واکاوی مناسب علل و انگیزه شکل گیری اراذل و اوباش در رسانه ملی و محلی.

- مطالبه گری از دستگاه های متولی در پیشگیری اجتماعی از شکل گیری اراذل و اوباش.#

نگارنده : سردار مرتضی میرزایی- فرمانده انتظامی استان مازندران

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر