امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۳/۱۲ - ۱۴:۰۰ شناسه خبر : ۸۳۴
محمد‌رضا محمودی معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب مازندران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با وارش‌نیوز عنوان کرد:
خطر پیش‌روی آب‌شور در دشت‌های مازندران معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب استان مازندران با اشاره به اعتبارات لازم برای تامین آب در تابستان، عنوان کرد: برای گذر از وضعیت فعلی و تابستانی که در پیش داریم ۵۴میلیارد تومان اعتبار لازم است. این اعتبار صرف حفر ۱۷حلقه چاه، ۴۰کیلومتر خط انتقال و ساخت ۵دستگاه ایستگاه پمپاژ خواهد شد

اختصاصی وارش نیوز:  این روزها کم آبی معضل اصلی و یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مردم مازندران است. کارشناسان معتقدند مازندران در صورت ادامه پیدا کردن روند موجود به زودی به کویر جدید ایران بدل خواهد شد. وارش‌نیوز در ادامه پیگیری معضلات استان مازندران اینبار گفت‌و‌گویی با محمدرضا محمودی معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب مازندران ترتیب داده است تا مخاطبان در جریان آخرین آمارهای مربوط به این بخش قرار گیرند.

متن این مصاحبه در ادامه می‌آید:

28درصد هدررفت آب داریم

محمودی در آغاز مصاحبه با بیان این موضوع که میانگین مصرف آب به ازای هر نفر در استان مازندران از میانگین کشور بیشتر است، گفت: سرانه مصرف خانگی آب در مازندران برای هر نفر 187 لیتر است. این میزان در کشور 164لیتر است و در صنعت 150 لیتر. پس ما در مازندران حدود 20لیتر بیشتر از میانگین کشوری مصرف داریم. در سطح استان 28درصد هدررفت آب داریم.

آهن، منگنز، نیترات و معضل پسماند، تهدیدات جدی برای سفره‌های آب زیرزمینی مازندران

وی ادامه داد: در مازندران علاوه بر شرایط و فشار‌هایی که به دلیل حضور توریست و مسافر با آن روبرو خواهیم شد، محدودیت طبیعی نیز داریم. همچنین آهن، منگنز، نیترات و معضل پسماند نیز تهدیدات جدی برای سفره‌های آب زیرزمینی به شمار می‌روند. در حال حاضر استان مازندران 31میلیون متر مکعب کمبود آب دارد. یعنی روزانه 85هزار متر مکعب. با توجه به در پیش بودن تابستان و افزایش مشترکین غیردائم(مسافران-توریست ها و ...) کمبود آب نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین نسبت به سالیان اخیر حدود 2درصد افزایش دما نیز داریم. این موضوع باعث می‌شود که میزان مصرف آب شرب ما یک و نیم درصد افزایش پیدا کند.

برای گذر از وضعیت فعلی 54میلیارد تومان اعتبار لازم است
معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب استان مازندران با اشاره به اعتبارات لازم برای تامین آب در تابستان، عنوان کرد: برای گذر از وضعیت فعلی و تابستانی که در پیش داریم 54میلیارد تومان اعتبار لازم است. این اعتبار صرف حفر 17حلقه چاه، 40کیلومتر خط انتقال و ساخت 5دستگاه ایستگاه پمپاژ خواهد شد.
محمودی افزود: این اعتبارات باید از اعتبارات کشوری تامین شود زیرا ما در مازندران خدمات کشوری ارائه می‌کنیم و توقع می رود که از اعتبارات سهم بیشتری داشته باشیم. این موضوع را به نمایندگان و مسئولین اعلام کردیم آنها هم تلاش هایی برای جذب اعتبار انجام می‌دهند.

یک متر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، چهل متر پیش‌روی آب‌شور

محمودی با اشاره مجدد به آمار هدررفت آب، بیان داشت: هدررفت آب را در طول برنامه پنجم باید از 28درصد به 23درصد برسانیم. 80درصد از منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. پس با صرفه جویی اثرات آن در بخش کشاورزی بیشتر نمایان خواهد شد. موضوع مهم دیگر پیش روی آب شور در دشت‌های استان مازندران است. به ازای 1متر کاهش سطح آب های زیرزمینی 40متر با پیش‌روی آب شور مواجه می‌شویم. این موضوع در آینده نزدیک می‌تواند ابتدا به آب شرب هم استانیان و سپس کشاورزی صدمه بزند.

نمی توان آب را از حوزه‌ای به حوزه دیگر منتقل کرد

وی با اشاره به موضوع انتقال آب دریای خزر، گفت: برای اجرای برنامه سازگاری با کم آبی ابتدا باید ساختار مدیریتی خود را درست کنیم. هر حوزه آبریز باید بر اساس بارندگی و میزان منابع موجود برنامه‌ریزی کند. در این شرایط نمی‌توان آب را از حوزه‌ای به حوزه دیگر منتقل کرد. تغییرات در هر حوزه با اختلال در همان حوزه آبریز همزمان می‌شود.

لزوم جمع‌آوری آب‌های سطحی

در بخش آبخیزداری باید آب باران را باید به هر طریق به سفره های آبی زیر زمینی هدایت کرد. در این حوزه شهرداری ها و سرمایه گذاری دولت می تواند ثمربخش باشد. البته استانداری در حال پیگیری است تا بودجه ای برای جمع آوری آب های سطحی معین شود.

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر